Det falske konsensusnarrativet

Started by Emeritus, 07.02.2020, 11:35:28

Previous topic - Next topic

Emeritus

Sitat Tufsen:

QuoteDette må være noe av et verste svineriet Tussen har begått på dette forumet, selv om konkurransen er stor når det gjelder hans "bidrag". Nå legger han skylden på  eventuelle terrorhandlinger direkte på meningsmotstandere. Det er avskyelig. Jeg forstår ikke at dette tolereres her. Skal man følge denne logikken, er Tussen medansvarlig dersom  Extinction Rebellion eller andre grønne gærninger begår lovbrudd.

Som vanlig mangler Tufsen nyanser og dypere forståelse for det han omtaler.

Jeg blir ofte benevnt "alarmist" her på forumet og har gang på gang bedt de som påstår dette å linke til hva jeg har uttalt som fortjener denne betegnelsen, og som vanlig er det ingen som svarer.

Jeg har hørt om Extinction Rebellion men vet knapt mer om de enn at de har antydet eller direkte uttalt at "klimakrisen" rettferdiggjør udemokratiske virkemidler, jeg har aldri uttalt meg om de. Derimot har jeg uttalt meg om et opprop - eller hva det var - der en del norske kulturpersonligheter i Aftenposten i fjor høst tok til orde for å benytte virkemidler som i et demokratisk perspektiv var tvilsomme, jeg har også utalt meg om andre linker som har vært limt inn her på KD.com. Bl.a. en artikkel som var gjengitt på KR der forfatteren ville innføre kvalifiseringskrav for politikere og andre forslag som åpenbart er helt fremmed i et demokrati. Jeg står således trygt plantet i en demokratisk tradisjon og forsvarer bl.a. ytringsfriheten.

Og nå kommer vi til det sentrale. Jeg tar ikke til orde for å forby det vrøvlet bl.a. Translator formidler, jeg angriper det med de midler ytringsfriheten tillater, og jeg merker meg at Tufsen skriver at:

QuoteJeg forstår ikke at dette tolereres her.

Hadde det vært opp til Tufsen hadde dette med andre ord blitt sensurert bort.

Jeg har solid støtte i terrorforskningen for at høyreradikale som tar saken i egne hender uten unntak har en historie der de har forlest seg på ulike nazi eller lignede sider på nettet. Dette gjelder bl.a. både Philip Manshaus og Brenton Tarrant på New Zeeland. Dette er personer som i utgangspunktet av en eller annen grunn er svekket og mangler sperrer, men der de blir inspirert og trigget av den type nettsider som sprer hemningsløse konspirasjonsteorier av den type Translator formidler, og der han endog linker inn til svenske nynazistiske blogger. Man lager et fiendebilde der "alle" egentlig er en del av en større konspirasjon, dette kan eksempelvis være at "alle" legger opp til en politikk der Europa skal tas over av muslimene, eller der "alle" er klar til å overgi den norske nasjonalstaten til Maurice Strong og FN, og at dette har kommet så langt at det ikke lar seg stoppe ved demokratiske virkemidler.

I motsetning til Tufsen som også synes å ha et frynsete forhold til ytringsfriheten, vil jeg ikke forby disse meningene, jeg påpeker bare det totalt uansvarlige ved å formidle dette vrøvlet og at det i verste fall kan få konsekvenser ved at det trigger en ny Manshaus.

ConTrari1

Bare hold kjeft, for faen. Det du skriver hører ikke hjemme på et sivilisert nettsted:

"Du skal faen meg ikke få definere virkeligheten her inne på forumet. Omtrent alt du skriver er udokumenterte fantasier.."

"INGENTING FAENS TING, BARE FANTASIER"

"Du er Klimadebattens svar på Fjordmann som totalt ansvarsløst sprer dritten din med den totale forakt for begreper som sannhet, dokumentasjon og hvilke uheldige følger all denne feilinformasjonen kan få."

"Når får vi den første terroraksjon fra en fjott som har lest seg opp på det vrøvlet du formidler..."

"Jeg påstår ikke at Translator blir klimasakens svar på Anders Bering Breivik, men jeg tør påstå at det han formidler og den totale mangel på ansvarlighet han utviser, kan bidra til å trigge en ny tulling av samme kaliber."

Du har nådd et tipping point for bedriten oppførsel. Du må nå komme med en uforbeholden beklagelse overfor translator.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Emeritus

#17
Sitat Contrari1

QuoteDu har nådd et tipping point for bedriten oppførsel. Du må nå komme med en uforbeholden beklagelse overfor translator.

Det eneste jeg beklager er at bl.a. du ikke ser eller evner å se hvilken fare de ikke redaktør styrte fora representerer som inspirator for alle former for terror enten det er muslimsk terror, høyreekstrem terror eller andre former. Dette har vært problematisert av terrorforskere, PST, FBI og alle etater som arbeider med spørsmålet i mange år, og du må faktisk gå inn å se hva som skrives og hevdes bl.a. om ulike konspirasjoner knyttet til klima. Sett utenfra for folk som ikke er inne i debatten fremstår mye av det som påstås som like inntil margen sykt som det som leses på de mest rabiate muslimske eller høyreekstreme blogger. Jeg for min del har sett så mye av det at jeg har sluttet å reagere, men der går faktisk en grense som den totalt forstyrrede Nordangård klart har overskredet.

Dette er et faktum selv om du ikke liker det. Du synes tvert i mot å forsvare at Translator FEILINFORMERER om hvordan svensk presse har mottatt denne boken og det i den hensikt å renvaske grisen for å få galskapen til å se normalt ut. På samme måte lar du være å reagere når Translator sammen med Nordengård forsøker å få Stockholmserklæringen til å dreie seg om klima.

Og at jeg skal beklage noe, er like skjønnsomt som at et ransoffer skal beklage overfor raneren at der var lite penger i lommeboken.

translator

Nå begynner du å høre ut som advokaten til mullah Krekar, Emeritus.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

#19
Sitat Translator:

QuoteNå begynner du å høre ut som advokaten til mullah Krekar, Emeritus.

Tusen takk! Advokat Brynjar Meling har utført en meget kompetent jobb for Krekar. De som forstår seg på dette, inkludert meg selv, har faktisk lagt merke til hvor rakrygget han har vært, og nektet å bøye seg for en rekke tilfeller av forsøk på politisk press. Han har også gitt blaffen i en rekke ubehagelige anonyme henvendelser, hvorav mange av de har vært utilslørte trusler.

Særlig personer med ekstreme oppfatninger bør være glade for at det finnes slike advokater som Meling, dette er advokater som forakter oppfatningene og meningene til de personene de skal forsvare, men like fullt greier å utføre oppdraget på en kraftfull og overbevisende måte.

Når det er sagt forstår jeg ikke sammenligningen, jeg har ikke i noen sammenhenger her på forumet forsvart noe annet enn det liberale demokrati, og viktigheten av at politiske og andre beslutninger fattes med basis i fakta som tåler å bli etterprøvd, og at "fakta" som er bygget på de rene fantasier og det åpenbare sprøyt blir imøtegått og stemplet som det de er. Hvorfor skulle jeg ellers uttrykke bekymring for all dritten som ligger på nettet og som bl.a. ekstremister som Krekar drar store veksler på? 

ConTrari1

Quote from: Emeritus on 12.02.2020, 15:56:37
Sitat Contrari1

QuoteDu har nådd et tipping point for bedriten oppførsel. Du må nå komme med en uforbeholden beklagelse overfor translator.

Det eneste jeg beklager er at bl.a. du ikke ser eller evner å se hvilken fare de ikke redaktør styrte fora representerer som inspirator for alle former for terror enten det er muslimsk terror, høyreekstrem terror eller andre former. Dette har vært problematisert av terrorforskere, PST, FBI og alle etater som arbeider med spørsmålet i mange år, og du må faktisk gå inn å se hva som skrives og hevdes bl.a. om ulike konspirasjoner knyttet til klima. Sett utenfra for folk som ikke er inne i debatten fremstår mye av det som påstås som like inntil margen sykt som det som leses på de mest rabiate muslimske eller høyreekstreme blogger. Jeg for min del har sett så mye av det at jeg har sluttet å reagere, men der går faktisk en grense som den totalt forstyrrede Nordangård klart har overskredet.

Dette er et faktum selv om du ikke liker det. Du synes tvert i mot å forsvare at Translator FEILINFORMERER om hvordan svensk presse har mottatt denne boken og det i den hensikt å renvaske grisen for å få galskapen til å se normalt ut. På samme måte lar du være å reagere når Translator sammen med Nordengård forsøker å få Stockholmserklæringen til å dreie seg om klima.

Og at jeg skal beklage noe, er like skjønnsomt som at et ransoffer skal beklage overfor raneren at der var lite penger i lommeboken.

En feig faneflukt av Tussen. Jeg siterer hans bedritne personkarateristikker. Jeg kan  forstå at noen har personlighetsforstyrrelser som gjør at man er henfallen til denslags oppførsel, men det er i så fall noe man bør søke profesjonell hjelp for å bekjempe.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Emeritus

Sitat Tufsen:

QuoteEn feig faneflukt av Tussen. Jeg siterer hans bedritne personkarateristikker. Jeg kan  forstå at noen har personlighetsforstyrrelser som gjør at man er henfallen til denslags oppførsel, men det er i så fall noe man bør søke profesjonell hjelp for å bekjempe.
Du bare tyter. Vet du hva "faneflukt" betyr? Der er ikke et snev av "faneflukt" i mine innlegg, tvert i mot, jeg opprettholder absolutt alt jeg har uttalt.

Og det er ingen som har behov for profesjonell hjelp her. Du kommer langt med selvhjelp slik som å lese deg opp på elementær logikk og argumentasjonslære. Du kan begynne med noen enkle øvelser:

- hvorfor skal Emeritus bli medansvarlig for hva Extinction Rebellion gjør når han aldri har utalt seg om, og enda mindre støttet de synspunkter de står bak, men tvert i mot tatt avstand fra udemokratiske virkemidler i klimaspørsmålet?
- hvorfor ikke gå inn i kjernen av argumentasjonen til Emeritus, er han helt på bærtur når det hevdes at terrorister erfaringsmessig lar seg inspirerer av den type blogger Translator beviselig har linket inn til?
- og når det gjelder helt alminnelig allmennkunnskap; hvorfor skal Afrika begynne å produsere elektrisitet med kull når Afrika har de desidert største og lavthengende fornybarresursene - bl.a. vannkraft -  i hele verden, og hvorfor er det "avskyelig" å påpeke dette?