Bløffet Helge Drange på Dagsrevyen 10. februar 2020?

Started by Emeritus, 10.02.2020, 21:20:49

Previous topic - Next topic

Emeritus

Som de fleste har fått med seg har vi høyst usedvanlige tidevannsforhold langs deler av kysten. Dette er forårsaket av optimale (for høy vannstand) astronomiske forhold (langt mer en månen spiller inn her,) og et ekstremt lavtrykk som ligger over deler av landet.

Jeg oppholder meg for tiden "hjemme" der jeg sprang i fjæra som guttunge og synes at hver springflo var en stor opplevelse. Guttungen i meg er i aller høyeste grad til stede enda og kl. 11.34 i formiddag var jeg nede i småbåthavnen for å sjekke, og det er det er så langt jeg kan erindre rekord basert på selvsyn. Sjøen gikk akkurat litt (3 - 4 cm) over betongvoren som gangveien ut til flytebryggen er festet på, og gangveien hadde en bratt bakke oppover der den vanligvis går nedover.

Dette var som sagt kl. 11.34 i dag, og i følge tabellen var det da 144 cm over NN2000 (normalnull 2000,) mens i kveld skal det bli 181 cm over, og i så fall vil hele parkeringsplassen i småbåthavna ligge 30 cm under vann, og den er i hvert fall ny. Til all lykke er værbidraget ikke særlig stort, hadde vi i tillegg hatt en sterk sørvest hadde dette blitt mye verre, for øyeblikket er det nesten vindstille.

Men så til saken, på Dagsrevyen i kveld stod Helge Drange på Bryggen i Bergen og fortalte at klimaendringene spilte en ikke ubetydelig rolle i dette. Det vi vet er at Bergen har hatt målinger over 100 år og at trenden de siste 30 år har vært stigende med noen cm, men ikke verre enn at det var minst like høyt rundt 1930.

https://www.psmsl.org/data/obtaining/rlr.annual.plots/58_high.png

Havstigning per se kan altså ikke være forklaringen. Men så fortsatte Drange å hevde at det var været/klimaet som var det nye, han hevdet at 50% av alle ekstremhendelser i Bergen hadde skjedd etter 1990 og det som følge av at klimaendringene hadde endret værmønsteret slik at det tilrettela for hyppigere ekstremforhold.

Telehiv: Jeg har nettopp kjeftet og smelt på Drange (pr. e-post) i en annen sammenheng. Skriver du en e-post til han og ber han dokumentere dette? Han kan ikke bare hevde dette i løse luften, han må ha noe å bygge på, hvis ikke er han tatt med buksene nede. Hvis du ikke selv så Dagsrevyen så se det opp igjen slik at spørsmålene blir helt presise i forhold til det han uttalte.

frankolsen

#1
Quote from: Emeritus on 10.02.2020, 21:20:49
Men så fortsatte Drange å hevde at det var været/klimaet som var det nye, han hevdet at 50% av alle ekstremhendelser i Bergen hadde skjedd etter 1990 og det som følge av at klimaendringene hadde endret værmønsteret slik at det tilrettela for hyppigere ekstremforhold.
Jeg stusset over akkurat det samme.
Men dette kan jo enkelt sjekkes her, der maksverdien over høyvann finnes for hvert eneste år siden 1015 dersom man klikke på "vis" under tidsrom:
https://www.kartverket.no/sehavniva/sehavniva-lokasjonside/?cityid=9000002&city=Bergen#tab5

translator

Mener Emeritus seriøst at Drange burde miste jobben?

Det er nemlig det som skjer hvis han ikke gjør det han blir betalt for, nemlig å indoktrinere befolkningen med den falske vitenskapen fra FNs klimapanel ved enhver anledning, slik som nå.

Flott at du tilsynelatende ser lyset Emeritus, men jeg har mine tvil  8)
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

ConTrari1

Quote from: translator on 12.02.2020, 00:12:04
Mener Emeritus seriøst at Drange burde miste jobben?

Det er nemlig det som skjer hvis han ikke gjør det han blir betalt for, nemlig å indoktrinere befolkningen med den falske vitenskapen fra FNs klimapanel ved enhver anledning, slik som nå.

Flott at du tilsynelatende ser lyset Emeritus, men jeg har mine tvil  8)

Men hva skal stakkars "Sturm-und-Drange" gjøre da? Han må jo leve opp til sine tidligere undervannsvyer (2009):

"— Vi snakker ikke om scenarier her. Havnivået i Bergen kommer til å stige med 75 centimeter i løpet av dette hundreåret. Det er vi helt sikre på, sier professor Helge Drange som leder Bjerknessenteret ved Universitetet i Bergen."

https://www.aftenposten.no/norge/i/OQwyE/slik-vil-sjoeen-sluke-bergen
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Dranges kategoriske påstand er også blitt sitert senere, her fra VG i 2015:

"De dramatiske konsekvensene for norske byer har imidlertid vært varslet for flere år tilbake. Allerede i 2009 la forskere fra en rekke institusjoner frem konklusjonene fra et prosjekt som tok for seg konsekvensene av klimaendringene i Bergen.

Professor Helge Drange, som leder Bjerknessenteret ved Universitetet i Bergen, kunne overfor Aftenposten garantere at havnivået ved byen kommer til å stige med 75 centimeter i løpet av dette hundreåret.

– Når vannet kan nå Den blå steinen på Ole Bulls plass, snakker vi om svært dramatiske konsekvenser. Det haster veldig med å få gjort noe med de globale utslippene. I stedet for er det det motsatte som skjer. Det er et stort tankekors, sa Drange."

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/62rnQ/skrekkscenarioet-slik-kan-verdens-kystbyer-drukne

Men så var det dette perfide Statens Kartverk, da, som heller kaldt vann på hete hoder og minner om landhevingen. Er det noen som vet om Drange har beklaget sine uansvarlige påstander?

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 12.02.2020, 10:14:57
Men så var det dette perfide Statens Kartverk, da, som heller kaldt vann på hete hoder og minner om landhevingen. Er det noen som vet om Drange har beklaget sine uansvarlige påstander?

Utgangspunktet for Drange (og Eystein Jansens) påstander ifm. denne "dramatiske" havstigningen som skulle ramme Bergen var at AGW ville smelte ned så mye av Grønlands ismassiv at det ville føre til aksellerert havstigning. Som jeg har tatt opp tidligere om hva som er det VIRKELIG pinlige med dette, var at de overhodet ikke forstod betydningen av gravitasjonslovene: En slik nedsmelting av Grønlandsisen ville nemlig gi en gravitasjonsforårsaket borttrekking av havvannet fra vestlandskysten, med lokalt FALLENDE havnivå som konsekvens. Noe som enhver dyktig geofysiker vet. Og som den dyktige og saklige geofysikeren Willy Fjeldskaar i flere grundige artikler fant det nødvendig å orientere disse kanaljene om. Men pinlighetene sluttet ikke der; de forsøkte å latterliggjøre hans kritikk mens ordentlige fagfolk lo seg tvekroket. Jeg snakket forleden med en av landets mest sentrale fysikere gjennom en drøy mannsalder om denne fadesen, og han sa rett ut at "uvitenheten er jo ikke til å tro".

PS: De som prøver å søke opp igjen Fjeldskaars talende avsløringer i UiBs arkiver vil nå finne at disse artiklene ikke kan hentes fram på nettet lenger. Årsaken skal være at dette har skjedd ifm. en "omlegging" i datasystemet deres, uten at jeg kan kommentere dette noe mer. Derimot er deres hjelpeløse tilsvar fremdeles å finne, tro det den som kan.
Men man bør ikke være i tvil om at Fjeldskaar-avsløringenes forsvunnen må være en sann glede for de nevnte gravitasjonsektomerte "forskere".
   
PS2: Seriøsitetsnivået på nevnte Drange er dessverre slik at jeg for min del ikke gidder å bruke mer tid på ham. Det vil ikke gi noen ny innsikt i klimadebatten uansett, men bare en ny runde med meningsløse rævreddings-eksempler.


ConTrari1

Ingen tvil om at Drange er "too far gone" til å tas seriøst, men det er viktig at man minnes om hans gjentatte falske skremsler, som fortsatt svelges rått av media, og politikerne, får vi tro. En sentral forsker i et institutt som skal være faglig førende i landet, og dermed gi seriøse innspill til styresmaktene, er noe annet enn f.eks. en avdanket alarmist  som Jørgen Randers. Drange og  hans kolleger er skadelige for landet, dersom deres utsagn blir brukt som rettferdiggjøring av kostbare og unødige tiltak.

PS Skal det være en link til de "hjelpeløse tilsvar"? Den ser ikke ut til å virke, i så fall.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 12.02.2020, 12:32:55
Ingen tvil om at Drange er "too far gone" til å tas seriøst, men det er viktig at man minnes om hans gjentatte falske skremsler, som fortsatt svelges rått av media, og politikerne, får vi tro.

Det er jo det som er det håpløse her; Dranges påstander til media nå var jo (atter en gang; ingen læring er tatt på to tiår) baserte på de feilaktige gravitasjons-uforståtte havnivåprognosene han og Jansen stod for for nesten 15 år siden. Som altså er dundrende falsifiserte av bl.a. Fjeldskaar rent faglig, og deretter av rene observasjoner: Havnivået ved Bergen har ikke steget siden de leverte sine skremsler om dette. Og har heller ikke steget de siste hundre år. Men i henhold til Drange et als tøv skulle havet allerede ha steget ca. 15 cm siden de rotet rundt med dette.
Man må spørre: Hvor lenge skal denne knølen få hoppe inn i TV-ruta med dette sølet?