Bioteknologi: Verdens første (stamcelle-baserte) selvreparerende robot

Started by Telehiv, 17.01.2020, 09:57:23

Previous topic - Next topic

Telehiv

Jeg har notert meg at flere av forumets brukere har til dels avanserte teknologiske interesser.
Dermed tror jeg mange vil finne en video interessant der vi får se "the world's first living, self-healing robots".
Denne forskningen peker mot svimlende utsikter: "Created using stem cells from frogs, these self-healing robots can travel inside human bodies and survive for weeks without food".

Videoen tar bare knapt halvannet minutt, men gir noen enorme visjoner, f.eks. kan slike "xenobots" transportere medisin ut i kroppen, osv.

Link til "the xenobot": https://edition.cnn.com/videos/business/2020/01/14/living-robots-stem-cells-frogs-lon-orig-tp.cnn?iid=ob_marketpg_video


Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 17.01.2020, 10:03:09
Også omtalt i norsk media;
https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/livet/2020/01/15/195641440/forskere-har-konstruert-den-forste-levende-roboten-med-stamceller-fra-frosk

Takk for den ConTrari!

Vi får smykke tråden med et bilde av den afrikanske klofrosken de skraper levende vev fra - det er jo altså ikke umulig at det er denne kroppen som skal ta seg av vår tenkning i framtiden! Det samme kunne det vel være, tenker noen, når man ser Abid Raja løpe rundt og sanke stemmer til sitt bakholdsangrep på åkerriksa....


ConTrari1

Ha bildet av den søte frosken i tankene når deres robot-avkom kravler rundt i kroppen din:

"Forskerne håper å kunne bruke xenobots i medisin og til opprydning av giftig avfall. De vil kunne lete etter og lokalisere radioaktivt avfall, samle mikroplast i havet og gå inn menneskers blodårer for å fjerne plakk."
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 17.01.2020, 10:39:37
Ha bildet av den søte frosken i tankene når deres robot-avkom kravler rundt i kroppen din:

"Forskerne håper å kunne bruke xenobots i medisin og til opprydning av giftig avfall. De vil kunne lete etter og lokalisere radioaktivt avfall, samle mikroplast i havet og gå inn menneskers blodårer for å fjerne plakk."

Jeg gleder meg mest til at disse froskebaserte mikrorobotene kan gå inn i manipulerte klimadata og rydde opp!
Intelligensmessig vil de helt sikkert kjenne seg igjen!

Betre bør du ber'kje i bakken
enn froskevev mykje
Mang ein tull vert for Mann-vevet sitt
til lått mellom kloke karar