Klimasvindelelens historie

Started by Boris den nye, 16.01.2020, 06:46:28

Previous topic - Next topic

Emeritus

Og denne videoen er om mulig en enda større svindel. Jeg har aldri brydd med om disse 97% undersøkelsene, men en ting vet jeg. Ingen av de konkluderer med at 97% av klimaforskerne hevder vi står overfor en akutt klimakrise. Det som har vært temaet er om oppvarmingen vi har sett de siste tiårene helt eller delvis er et resultat av utslipp av CO2 og andre klimagasser.

De presenterer altså en stråmann og argumenterer mot den. For øvrig har jeg lenge trodd at det var nær 100% av de oppegående atmosfærefysikerne som var av den oppfatning, jeg kommer i farten ikke på en eneste atmosfærefysiker som mener at mer CO2 i atmosfæren ikke har noen effekt.

Det hadde vært mer interessant å finne ut hvem som står bak denne bloggen, det eneste som mangler er glossy papir.


https://climatediscussionnexus.com/about-us/


Bebben

Det er velkjent at 97-prosentstudiene er metodologiske makkverk. De er plukket i småbiter for mange år siden både i bloggosfæren og i the peerreviewedlichurchur.

Andre har kommet på den geniale ideen at hvis man vil vite hva forskerne mener, kan man jo spørre dem.
Bart Verheggen har gjort det, Hans von Storch har gjort det. De lander visst på noen og seksti prosent om jeg ikke husker dramatisk feil.

Men så spørs det jo hva man spør om. Ingen menneskelig påvirkning er det jo svært få som hevder. Dick Lindzen mener at påvirkningen fra Karbondjevelen er så liten at den i praksis kan ses bort fra.

Men det er uansett snakk om meninger, ikke harde empiriske funn. Klimabusemannen er avhengig av at man gjør noen teoretiske beregninger og konstruerer noen (tilsynelatende) fancy modeller.

Hvilket er vel og bra, men det er et tynt grunnlag for å lage revolusjon og sette fellesskapenes penger over styr på diverse grønne luftslott.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

ConTrari1

Når jeg møter påstanden om 97%-konsensus hos klimaforskere, pleier jeg å spørre: hvor mange klimaforskere er det i verden?  97 er et eksakt tall, men ut fra hva? Ingen ser ut til å vite nøyaktig antall forskere, og det er ikke underlig, for både du og jeg kan kalle oss klimaforsker, det er ikke en beskyttet tittel som f.eks. sivilingeniør. Likevel ser folk ut til å tro at dette mytiske tallet er basert på konkret kunnskap, de er ikke klar over at det stammer fra en "forskningsmetode" som er mildt sagt useriøs.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.