Sterkt brev til den svenske regjering: Hvor skal VI søke asyl?

Started by Telehiv, 13.01.2020, 12:27:27

Previous topic - Next topic

Telehiv

Helena Edlund er prest, forfatter og skribent og driver også en blogg der hun tar opp aktuelle tema.
Hun har tidligere bodd i Malmø (sic), og nå i Stockholms "innerstad". 



Nå har dette fredsommelige mennesket lagt ut en skremmende situasjonsrapport fra "det nye Sverige" i form av et åpent brev til den svenske regjering, der hun innledningsvis gir en hjerteskjærende beskrivelse av hvordan hennes familie og barn må forholde seg til et bredt sett nye trusler.

Link: https://www.document.no/2020/01/13/mitt-brev-til-regjeringen-hvor-skal-vi-soke-asyl/

Dette får henne så til å stille dette fortvilte spørsmål:
"Skulle ovanstående berättelse berättiga till asyl i Sverige? Förmodligen.
Problemet är bara, att det är min familjs berättelse, och vi bor redan i Sverige."


Vi får anta at denne milde prest ikke overdriver når hun summerer:

"Jag har tappat räkningen på de vänner vars familjemedlemmar rånats, misshandlats, våldtagits eller fått sina bilar uppbrända eller trappuppgångar sprängda. För de som levt i relativ trygghet i landets mer privilegierade områden är detta något nytt, men de som lever i utsatta områden har haft det så här i många år."

Men hvor lenge vil det hjelpe familien Edlund å f.eks. søke asyl i Norge, og tilsvarende etablere seg i VÅR hovedstad? 
Vil søskenbarnene til svenskevolden der bli noe bedre i tidens løp?



Emeritus

Prestens innlegg er ekstremt kraftfullt og setter situasjonen i et umulig politisk lys, umulig i den forstand at politikerne ikke har noen som helst svar til henne og at kampen egentlig er tapt og så lenge hun vil foretrekke å bo i sentrale bystrøk, må hun venne seg til denne nye hverdagen.

Da finner jeg dette innlegget langt mer øyeåpnende og konstruktivt, først og fremst fordi det kommer fra en person ingen kan bestride er human og til alt overmål selv er flyktning.

https://www.document.no/2019/06/28/dalai-lama-advarer-europa-vil-bli-muslimsk-send-flyktningene-hjem/

Men dette er like umulige tanker som det er umulig for svenskene å akseptere at et av verdens beste samfunn er i ferd med å bli føydalisert og der mange hundre års sakte politisk og møysommelig evolusjon blir rasert på noen tiår.

Ingen partier i Norge tør å ta dette inn i sine politiske programmer, men er det selvsagt at disse føydalt innstilte gruppene - til tross for at de har norsk statsborgerskap - skal ha en selvsagt rett til å bo her. Det mest kontante de tør gjøre er lage strengere og strengere utlendigslover. Og dette gjelder stort sett hele Europa, både EMK og flere andre konvensjoner vil sperre for en tvangsmessig utsendelse av statsborgere hvis hovedargumentet er at de nekter å tilpasse seg den kultur som har mottatt de som flyktninger. Men her er en mellomløsning som tyskerne til tider har benyttet seg av. Hva med å betale hele familier for å reise tilbake til hjemlandet? En kan uten problem argumentere for at disse gruppene ikke finner seg til rette i det norske samfunn, det er bare å vise til statistikkene, og med solid økonomisk støtte fra Norge kan de gjøre langt mer nytte for seg der de kommer fra å være med på å bygge opp demokratiske institusjoner som kan løfte hele landet opp i det 21. århundre*. Jeg tror dette kravet kommer i en eller annen form, og det er sikkert allerede fremsatt av ytterliggående høyrepartier. Og det er nettopp det som er problemet, men når en kan bruke Dalai Lama som inspirator og forbilde og begrunne det med at alle blir lykkeligere på denne måten blir det vanskelig å brunbeise forslaget.

*Tillegg: Og til alt overmål kan vi føre disse utgiftene over U - hjelps budsjettet. Det skal jo uansett være på rundt 1% av statsbudsjettet så dette vil i realiteten være en ren nettosak.

Telehiv

Jeg har hvert år god kontakt med oppegående danske venner, og de ser med økende bekymring på at
a) svenskene mister stadig større kontroll med innvandringsbølgene de har påført seg, og
b) at de nordiske vidåpne grensene vil overføre stadig mer av problemet over på dem



Det siste fra Sverige er at politiet har kommet med nye anmodninger om militær støtte i de verste no-go områdene, noe danskene selvsagt har registrert. Ikke minst fordi det nå synes å være ville tilstander rundt flere hundre tusen innvandreres identitet i Sverige, noe som selvsagt vil gjøre det svært vanskelig også for Danmark å hindre at slike personer fritt krysser Øresund, det er jo bare sykkelavstand mellom det sosiale krisemønsteret i Malmø og København. 

Danske Politiken skriver f.eks. nå at flere hundre tusen(!!) innvandrere ikke har kunnet gi fyldestgjørende opplysninger som bekrefter deres identitet. Sitat:

"Sverige kæmper med at finde ud af, hvem de har lukket ind i landet.
Det viser sig, at flere hundrede tusind tilvandrede ikke har kunnet give fyldestgørende oplysninger, der bekræfter deres identitet.
En række kriminalsager afslører, at falske identiteter er udbredte i krimielle kredse og tilsyneladende også i sager, hvor der gives sociale ydelser eller arbejde til gerningsmændene.

Senest har SVT's tv-avis set nærmere på tre dømte, som viser sig tilsammen at have 38 identiteter. En af dem handlede om en kvinde, der er involveret i en lang række tyverier fra ældre. Hendes fingeraftryk afslørede, at hun var kendt fra flere europæiske lande, hvor hun stod registreret under 15 forskellige identiteter. Dertil kommer dem, hun har benyttet under sine ophold i Sverige."
     

Tankekors:
Når danskene, som lenge synes å ha utvist litt mer realistisk/selvkritisk tenking enn Sverige, er så bekymret: Er det ikke mulig for norske politikere å tenke seg at Norge kan bli utsatt for det samme som danskene frykter? Eller skal man bare fortsette å kalle alle bekymrede, det være seg erklærte humanister såvel som enker og faderløse, for rasister fremdeles?

Link: https://politiken.dk/udland/art7601277/Sverige-har-sv%C3%A6rt-ved-at-finde-ud-af-hvem-der-egentlig-bor-i-landet

PS: Denne er bak betalingsmur, men overskriften sier nok til å vise danskenes brede bekymring rundt de rene samfunnssikkerhetlige aspekter også:
https://politiken.dk/indland/art6290713/Sveriges-sikkerhedsproblemer-har-direkte-konsekvenser-for-Danmark



Telehiv

Nå begynner det svenske politiske etablissementet å krype stadig mer i dekning under korset, og ledere for tidligere "blinde" parti begynner å skifte taktikk:
Lederen for Høyres søsterparti i Sverige, Ulf Kristersson, skriver nå på Aftonbladet Debatt at "Situasjonen i Sverige er akutt. Regjeringen klarer ikke å ta seg av landet".

Altså akkurat det de unevnelige har prøvd å fortelle ham og andre politiske ledere i flere tiår.
Og følger vi norsk praksis med å kopiere Sverige, vil norske politikere tilstå det samme om ca. 10 år - når de er ferdig med NAV-sakene?



Link: https://resett.no/2020/01/15/sverige-situasjonen-er-akutt-regjeringen-har-mistet-kontrollen/

Emeritus

Sverige ligger ca. 12 - 15 år (minst) bak Norge, og det kan vi i all hovedsak takke Hagen og FrP for. Danmark er jeg mer usikker på. De har generelt enda strengere innvandringspolitikk enn Norge men er vel også mer utsatt? Og den politiske konsensusen i Danmark synes sterkere. I Norge sliter vi fortsatt med deler av Høyre og Arbeiderpartiet og stort sett hele Venstre og KrF. I denne forbindelse regner jeg ikke en gang med SV. Det er i det hele tatt synd at det fortsatt kun er FrP som er klare på dette feltet, og etter min oppfatning er de til tider for "klare," da jeg ikke er sikker på hvor taktisk det er å flagge denne ene IS - bruden og hennes to barn. Som symbolsak er saken viktig, men på et vis tilslører saken det viktige budskapet som FrP enda ikke greier å få ut på en saklig, nøktern og uangripelig måte. Nemlig at det ikke er snakk om rasisme, men at kultur er noe ytterst seige greier det tar mange generasjoner å gjøre noe med, og at når det gjøres slik som i Oslo der fremmedkulturelle grupper i store deler av byen for lengts har kommet over en kritisk masse så er slaget allerede tapt. Dette blir knapt diskutert eller problematisert, det eneste en hører er at det må settes i verk ytterligere integreringstiltak, mer politi, mer norsk undervisning og mer ditt og datt. Det vil ikke hjelpe en dritt så lenge den kritiske masse allerede er overskredet. Da lever disse kulturene upåvirket videre av den enkle grunn at de ikke har noen motivasjon til å tenke og opptre annerledes, de oppfatter det som normalen og blir tvert i mot fornærmet hvis "noen" krever at de skal oppføre seg som folk*.

* "Å oppføre seg som folk, eller å utvise folkeskikk" introduserte jeg allerede på 80 - tallet som den korrekte terminologien på dette problemet. Der løper en masse politikere og sosionomer rundt omkring og snakker om "integrering," "det flerkulturelle" og "forståelse," dette er rene bastarder av en terminologi. Begrepet "flerkulturelt" er en selvmotsigelse, vi har grunnleggende bare en kultur i Norge. Enten holder en seg innenfor aksepterte norske kulturelle rammer, eller så gjør man det ikke, og i siste tilfellet mangler en folkeskikk.   

Telehiv

Hvis man vil ta en titt på Oslotilstandene som de er foreløpig, er dette ganske opplysende:

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=dpIjdOJHvj0&app=desktop



Uten at jeg tror våre hovedstadsaviser kommer til å utdype dette så veldig mye nærmere...?




Emeritus

Sitat Telehiv:

QuoteHvis man vil ta en titt på Oslotilstandene som de er foreløpig, er dette ganske opplysende

Du er ikke følsom nok. I dag var jeg tom for nikotin (snus,) og gikk ca. 87 meter T/R kontoret på den kiosken jeg av og til benytter, dette er en kombinert pølse/tobakk/Fishermann's Friend kiosk som i tillegg har en stor avdeling med alle mulige slags lykkespill. Lotto, Tipping og en masse pnegespillautomater. Og der - bakerst i kiosken - satt det minst ni flerkulturelle typer i sin beste alder, dette midt på dagen og de stinket av at de ikke hadde gjort er ærlig stykke arbeid på minst tre år. Dette er jeg neppe alene om å registrere, og jeg forstår at med mindre jeg blir belastet med en jævlig masse skatt så hadde dette ikke vært mulig.

Det er slike eksempler den sunne og rasjonelle innvandringsmotstanden må bygge på. Hvis jeg hadde hatt større baller hadde jeg bare innledet en samtale og spurt hva de holder på med, har de noe arbeid, og hvorfor sitter ni menn i sin beste alder og surrer på en kiosk midt i Bergen midt i arbeidstiden.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 15.01.2020, 20:12:50
Sitat Telehiv:

QuoteHvis man vil ta en titt på Oslotilstandene som de er foreløpig, er dette ganske opplysende

Du er ikke følsom nok. I dag var jeg tom for nikotin (snus,) og gikk ca. 87 meter T/R kontoret på den kiosken jeg av og til benytter, dette er en kombinert pølse/tobakk/Fishermann's Friend kiosk som i tillegg har en stor avdeling med alle mulige slags lykkespill. Lotto, Tipping og en masse pnegespillautomater. Og der - bakerst i kiosken - satt det minst ni flerkulturelle typer i sin beste alder, dette midt på dagen og de stinket av at de ikke hadde gjort er ærlig stykke arbeid på minst tre år. Dette er jeg neppe alene om å registrere, og jeg forstår at med mindre jeg blir belastet med en jævlig masse skatt så hadde dette ikke vært mulig.

Det er slike eksempler den sunne og rasjonelle innvandringsmotstanden må bygge på. Hvis jeg hadde hatt større baller hadde jeg bare innledet en samtale og spurt hva de holder på med, har de noe arbeid, og hvorfor sitter ni menn i sin beste alder og surrer på en kiosk midt i Bergen midt i arbeidstiden.

Vel, Otto Jespersen tok tak i saken allerede i 2007, på en så presis måte at hadde han dratt denne i dag ville han fått 14 år på Ullersmo, samt hele voldsballetten i hælene for resten av sitt liv:
https://www.youtube.com/watch?v=BIYOWSJN4kY

Et ekkelt spørsmål sniker seg inn i bakhodet på meg: Hvorfor er det ingen som tør å synge ut med fullt navn og nummer lenger?
Er de fleste altfor redde for å bli et nytt Nygaard-offer?
(Nygaard-saken er mordforsøket på forleggeren William Nygaard i Oslo den 11. oktober 1993, fordi han ga ut Salman Rushdis islamkritiske bok på norsk. Utenfor sin bolig i Dagaliveien ble Nygaard truffet av tre skudd fra en revolver. Nygaard overlevde såvidt)

Boris den nye

Visstnok er dette innslaget til Otto Jespersen fra 2002, men ble lastet ned på YouTube i 2007.

Telehiv

Quote from: Boris den nye on 16.01.2020, 07:01:37
Visstnok er dette innslaget til Otto Jespersen fra 2002, men ble lastet ned på YouTube i 2007.

Det har du sikkert rett i. I 2007 var vel ikke dette mulig å trøkke ut på NRK lenger?