KNM Maud: En ny forsvarsskandale på gang

Started by Telehiv, 20.12.2019, 12:14:36

Previous topic - Next topic

Telehiv

Forsvarets nye, og største pengesluk, KNM Maud, må ligge til kai etter at det er avdekket flere avvik ved skipet.

– Avvikene har blitt avdekket i forbindelse med at fartøyet måtte sertifiseres på nytt. De var av en slik karakter at det anbefales at fartøyet legges til kai, sier kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret til Bergens Tidende.
Det er sikkerhetsselskapet DNV GL som har kommet med anbefalingen.
Herland har ikke kjennskap til hvilke avvik det er snakk om, men ifølge en rapport fra Forsvarets materielltilsyn som avisen har fått innsyn i, omhandler avvikene «materiellsikkerhetsmessige forhold»



Vel, når man hører slike problembilder, er det en ting som dukker opp i hodet hos en gammel sikkerhetsforsker med lang erfaring fra oljerelaterte byggeprosjekter:

Har vi et nytt eksempel på trøbbel ifm. bygging i Østen?
Joda, selvsagt har vi det:
- Det NORSKE forsvaret har latt dette skipet bygge i Sør-Korea.

Vi siterer fra wiki:
KNM «Maud» er et logistikkskip i Sjøforsvaret bygget av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering i Sør-Korea. Skipet ble bygget på oppdrag for Forsvarsmateriell, hvis divisjon for maritime kapasiteter gjennomfører byggingen gjennom Prosjekt P2513 Nytt logistikkfartøy.
KNM «Maud» erstattet KNM «Valkyrien» (A 535) som logistikkfartøy for Sjøforsvaret. Primæroppgaven blir å støtte maritime styrker med etterforsyninger. Skipet er det største skipet noensinne i Sjøforsvaret og er blant annet dobbelt så stort som fregattene i Fridtjof Nansen-klassen.


Og dermed kan vi vel også registrere feil og forsinkelser underveis?
Det er som tatt ut av idiotmerittene til de som har satt ut oljerigger til bygging i Østen (istedet for i Norge, der man holder både tiden og kvaliteten):
- Sjøsettingen av skipet var opprinnelig planlagt til mars 2016.​ På grunn av forsinkelser hos verftet ble leveringen utsatt til høsten 2017, med operativ drift i 2018.
- Leveringen ble senere ytterligere utsatt til 30. april 2018, og deretter videre utsatt til høsten 2018.
- Skipet ble overtatt av Sjøforsvaret i november 2018 og ankom Norge 29. mars 2019.
- og nå i desember 2019 har altså «Maud» fått seilingsforbud etter at det ble avdekket flere avvik ved skipet
- Forsvaret har som mål å ha fartøyet i drift i løpet av andre kvartal av 2020 - her er det vel bare å følge med videre, til også dette skipet velger å kjøre på en tanker man tror er land...

Økonomien i dette?
Kostnad var opprinnelig 2,2 milliarder kroner. Hva det er nå må gudene vite - og hva den endelige kostnaden blir er selvsagt helt i det blå.
Man må anta at det blir like tungt å dra dette ut av forsvaret som å dra en stålbørste ut av ei sår rau.


Emeritus

#1
90% av dette problemet kan knyttes til et inkompetent offiserskorps. For det første benytter de tiår på å bestemme seg for hva de skal bygge, så benytter de tiår på og forhandle og bygge. Og nå fartøyet leveres er praktisk talt samtlige enten pensjonert eller i helt andre stillinger.

Slike kontraheringer og prosesser skulle ha vært outsourcet til et av landets mange kompetente sivile miljøer. Å designe, kontrahere, bygge, kontrollere og overta er faktisk et fag marinen ikke har forutsetninger for å gjennomføre, men det vil de selvsagt aldri innrømme. Men de burde kanskje ta et kurs i selvinnsikt, faktum er jo at de faen ikke kan navigere heller. Det blir vel satt ned en ny kommisjon nå da.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 20.12.2019, 20:40:12
Slike kontraheringer og prosesser skulle ha vært outsourcet til et av landets mange kompetente sivile miljøer.

Vel, i tillegg til å rote rundt selv har forsvaret gjort nettopp dette.
Og sørget for en endeløs strøm av brudd på bl.a. arbeidslovgivningen, her er nok en skandale i kjølvannet av Helge Ingstad:
https://www.document.no/2019/12/21/ap-ber-forsvarsministeren-granske-forsvarsprosjekter/

Forslag: Avsette/pensjonere alle norske offiserer og tilhørende dysfunksjonelle enheter, og betale de forventede 2% av BNP direkte til NATO og la dem bruke dette slik de vil.
Vi må for enhver pris stoppe at forsvarets profesjonelle døgenikter får fortsette å skade sivilt næringsliv (eksempel: renne på uskyldige tankskip, osv.) og misbruke sivil innleid arbeidskraft (siden de ikke gidder å arbeide selv) uten å samtidig representere den minste forsvarsevne eller -vilje.

Og skulle det komme en fiende og vi mangler offiserer?
Det vil nok være det beste for land og folk; minner bare om 9. april, der høyere norske offiserer overgikk hverandre i å stikke så langt unna som mulig.
Mens sivile og selvmobiliserte/pensjonerte reserveoffiserer gjorde så godt de kunne mens generalstaben og nedover var over alle hauger.

Som på Utøya, der handlekraftige lokalfolk kjørte i skyttel for å plukke opp svømmende ungdommer mens "tøffingene" i beredskapstroppen avslo tilbud om båter og kjørte flere kilometer (nærmere en halv mil lands landeveien; 3,6 km fra Utøya i rett linje over vann) Nord for Utøya for å sette ut gummilefsa si, og slik slippe å bli innblandet*.
Den skjelvende gjengen som klynget seg sammen i den overlastede rib'en og sank av angst i god avstand fra Utøya er det pinligste jeg har opplevd siden en hel haug norske offiserer stakk til Sverige en junidag i 1968 fordi man fryktet en russisk invasjon.

*Båten begynte å ta inn vann og fikk dessuten motorstopp etter kort tid på den 3,6 kilometer lange strekningen sørover mot Utøya. Til slutt måtte det to hurtiggående private båter til for å hjelpe politiet over. Politiet hadde bevisst valgt å sette seg i båten et godt stykke nord for kaia i Utvika. Avstanden fra småbåthavna over til Utøya er bare om lag 675 meter. Det er blitt estimert at kanskje 30-40 liv kunne blitt spart om de hadde benyttet seg av de private båttilbudene så snart de ankom.



For en skam. Få avskiltet hele bøtteballetten.

Emeritus

#3
Nei takk! Uten et eget forsvar kan vi knapt kalle oss en selv en nasjon.

Forsvar mot ytre og indre fiender (forsvaret tar seg av de ytre, politiet de indre) er blant de mest basale behov en nasjonalstat skal ivareta. Dette er helt grunnleggende del av samfunnskontrakten for at vi som enkeltindivider aksepterer og underlegger oss staten som lovgivende, dømmende og forvaltende myndighet.

Nå snakker vi om virkelig primitive saker. Det er nøyaktig samme mekanisme som gjør seg gjeldende når mafiaen passer på at butikkeiere ikke blir ranet mot et lite ukentlig gebyr, det er på samme måte befolkningen i Saudi Arabia aksepterer det nåværende regimet, og underlegger seg det, mot at de ulike stammer får litt av kaken.

Uten et forsvar - enten en kaller det politi, embetsmannsvesen eller militæret - ingen statsdannelse.

Kanskje vi heller skal stille oss det motsatte spørsmålet. Tar vi disse funksjonene og oppgavene for så selvsagte at vi ikke forstår å verdsette de, og herunder sørge for tilstrekkelig finansiering og ikke minst stille langt større krav til de?

Telehiv


Emeritus

Her er en annen artikkel med litt mer detaljer:

https://www.aftenposten.no/norge/i/g7Q3QB/det-tok-ti-aar-og-22-milliarder-kroner-aa-faa-forsvarets-stoerste-skip-ferdig-etter-fem-maaneder-til-sjoes-er-det-for-farlig-aa-seile-med

Hva hadde skjedd med et privat rederi som ble avslørt å ha tatt i bruk et fartøy med slikke mangler? Jo adm.dir., den sjøoperative sjefen og kapteinen hadde fått sparken og rederiet hadde blitt satt under etterforsking og hadde fått en stor foretaksstraff.

Hva tror du skjer i Sjøforsvaret? Jeg tipper de ansvarlige for lengst har fått tilbud om bistand fra krisepsykologer og det er også alt som vil skje.