Nye Freppere i regjering

Started by Emeritus, 18.12.2019, 13:32:42

Previous topic - Next topic

Emeritus

Så kom Søviknes tilbake, og det var bra. Og nå fikk vi også bekreftet at grunnen til at han trakk seg sist var at regjeringen ikke ville ta sjansen på at det ble besluttet å iverksette ny etterforskning mot en sittende statsråd. Selv om de fleste jurister forstod at muligheten for at Riksadvokaten skulle iverksette ny etterforskning var helt minimal, tok de likevel ikke risikoen.

Men hvor blir det av Solvik Olsen? Han er vel ferdig med USA oppholdet?

Og staaakars Sylvi Listhaug, hun får ikke lenger mene hva hun egentlig mener. Ikke en gang i Fremskrittspartiet er det nå rom for å stille spørsmål om klimaendringene i det minste er delvis menneskeskapte, i hvert fall hvis en skal bli statsråd, dette utelukker med andre ord at Carl I. Hagen kan få noen sentral politisk rolle i regjeringssammenheng.

https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2019/12/18/7483024/solberg-avviser-at-listhaug-er-klimafornekter

Et tillegg: Populisten Listhaug kommer til å få et par dører i trynet, her er den første:

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/olje-og-energiminister-listhaug-–-vindmøller-er-noe-svineri/ar-BBY7rJ4?ocid=spartanntp

Der er argumenter mot vindkraft på land, men ikke sterkere enn der i sin tid var argumenter mot vannkraft. Men å kalle havvind noe "svineri," er selvskadernivå på linje med MDG og oljen. Jeg er usikker på hvilket departement som skal ta stilling til klagen over den allerede innvilgede konsesjonen til vindkraft på Haramsøya. Der var Listhaug på turnè i høst:

https://www.tv2.no/a/10798643/

Og uansett departement som skal avgjøre denne klagen vil Listhaug ha et enormt problem basert på sine uttalelser fra august i år. Her er etter mitt syn to alternativer:

- anlegget på Haramsøya blir bygget og Listhaug gjenstår med liten troverdighet
- anlegget blir ikke bygget og staten må ut med titalls millioner i erstatning til både grunneiere og konsesjonsinnehavere for å redde ansiktet til Listhaug

Så spørs det om de andre regjeringspartiene går med på det siste alternativet, de begynner vel etter hvert å bli lei av at hun slenger med kjeften i øst og vest og ber andre ta regningen.

Enda et tillegg: Så hun tok den?

https://e24.no/energi/i/Vb2676/listhaug-skal-faa-vurdert-habiliteten-i-sak-om-vindkraftutbygging

Hun synes å forsøke å inhabilisere seg bort fra avgjørelsen. Der er helt andre habilitetsregler for statsråder som statsråder enn for dommere og andre tjenestemenn. At en politiker har gitt uttrykk for generelle synspunkter om eksempelvis vindkraft gjør henne ikke inhabil. Det vil i så fall innebære at ingen MGD'er noensinne kan bli oljeminister. Men kanskje hun redder seg unna ved at hun har forhåndsuttalt seg i enkeltsak, dette kan redde henne og vindkraftanlegget på Haramsøya blir bygget.

JIPPI!




translator

#1
Du får godte deg så lenge du kan, Emeritus. Klimasaken er snart død, også politisk. Det siste klimatoppmøtet (som for øvrig betegnes som fiasko) viser at det er omtrent kun de vesteuropeiske landene som fortsatt er fanget i klimafolden. Når de meget upopulære lederne der blir kastet og mer innvandringskritiske og klimarealistiske krefter kommer til makten, forsvinner også pengene til håpløse prosjekter, og klima rykker tilbake til rekken av emner for spesielt interesserte.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Sitat Translator:

QuoteDu får godte deg så lenge du kan, Emeritus. Klimasaken er snart død, også politisk. Det siste klimatoppmøtet (som for øvrig betegnes som fiasko) viser at det er omtrent kun de vesteuropeiske landene som fortsatt er fanget i klimafolden. Når de meget upopulære lederne der blir kastet og mer innvandringskritiske og klimarealistiske krefter kommer til makten, forsvinner også pengene til håpløse prosjekter, og klima rykker tilbake til rekken av emner for spesielt interesserte.

Hvor har jeg hørt en slik total mangel på realitetssans tidligere, kan det ha noe med Der Angriff Steiners å gjøre?

https://www.youtube.com/watch?v=Q8A6V40LLrI




translator

#3
Hva prater du om? SD er nå Sveriges største parti. Og i Paris fortsetter de med streiker og demonstrasjoner (og dette er ingen klimastreikere).

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/partisekreteraren-valdigt-allvarligt-lage-for-oss
https://www.tv2.no/a/11074858/
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

#4
Og hva er det du snakker om? Du har limt inn en sak om S/SD og innvandring og en annen sak om Frankrike og pensjonsreformen til Macron, ikke et ord om klima i noen av de.

Antyder du at alle politiske bevegelser som er drevet av andre saker enn klima, også er en klimaprotest?

Og du skriver at:

QuoteKlimasaken er snart død, også politisk.     

Og det skriver du dagen før en av de siste "klimaskeptiske" norske politikere, Sylvi Listhaug, fremstår som en nyfrelst tilhenger av IPCC?

Disse spådommene om klimasakens snarlige død begynner å bli like komiske som Humlums et als spådommer om at temperaturene snart skal ned. Og bare så det er nevnt, SD er ikke noe klimafornekterparti, 99% av deres politiske suksess skyldes ett spørsmål, det er ikke nødvendig å gjenta hva det spørsmålet dreier seg om. Og her er SD's programerklæring om klima:

QuoteKlimat och växthusgaser
Sverige bör minska sitt oljeberoende och sina utsläpp av växthusgaser. Den enskilt viktigaste åtgärden är att bevara och utveckla kärnkraften.

https://sd.se/a-o/


Realitetsbristen er jo total. Til og med The Mother of alle innvandringsskeptiske partier, Front National har begynt å smøre seg grønt:

https://www.france24.com/en/20190420-le-pen-national-rally-front-environment-european-elections-france

Og noe tilsvarende er i ferd med å skje i deler av de øvrige høyrepopulistiske partier, selv om bildet er mer broget:

https://www.greeneuropeanjournal.eu/nationalising-the-climate-is-the-european-far-right-turning-green/




translator

Begge linkene viser hvor upopulære de europeiske lederne er. La meg ta Frankrike først. Macron var den outsideren som etter manges mening "reddet" Frankrike fra å få en mer nasjonalistisk regjering ved forrige presidentvalg. Men hvem er han? Ingen klassisk politiker iallfall, han har bakgrunn fra finansverdenen (Rotschild) og vært iherdig talsmann for klimaalarmismen. Tilfeldig? Antagelig ikke, og reformene hans, for å tilgodese et problem som ikke finnes, griper inn i franskmennenes lommebøker. Det finner de seg ikke i, og ved neste valg blir han antagelig kastet. Da får National Front en ny sjanse.

Sverige: Statsminister Stefan Löfven raser i popularitet på meningsmålingene. Han har ikke egentlig flertall i Riksdagen, og lederen av søsterpartiet i regjeringen, Per Bolund fra Miljøpartiet, ligger aller lavest med kun 3 prosent oppslutning. Klima har falt ned til det 4. viktigste temaet blant svenske velgere. Så det raser ingen grønn vind over Sverige for tiden, selv om sankt Greta fortsatt er populær blant ungdommen. Folk er opptatt av migrasjon, lov og orden. Og ethvert forsøk på å stenge SD ute fra debatten gjør at de stiger enda et hakk på meningsmålingene. Innvandring er selvsagt det viktigste temaet, men partileder Åkesson snakker også om klima
https://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/akesson-det-ar-obehagligt-med-alarmism-i-debatten/


Vi kan se litt på Tyskland også. Angela Merkel sitter på oppsigelse og er ikke lenger populær, og det er ikke hennes utpekte etterfølger AKK (Annegret Kramp-Karrenbauer) heller. Regjeringspartner SPD taper velgere i alle retninger og ble kun med i regjeringen fordi det ikke fantes andre løsninger. De grønne vokser, men ikke like mye som AfD. Dette partiet startet som en protest mot EU, men har gradvis blitt mer innvandringskritisk, og særlig etter migrasjonsåret 2015 da Tyskland tok imot over en million flyktninger og Merkel hadde sagt "Wir schaffen das!". Ifølge tysk Wikipedia er AdD det eneste partiet i Forbundsdagen som avviser prognosene fra IPCC: CO2 sei kein Schadstoff, sondern ,,unverzichtbarer Bestandteil allen Lebens" (CO2 er ikke noe skadestoff, derimot en ufravikelig bestanddel i alt levende).

Tilsvarende utvikling ser vi i mindre betydningsfulle vesteuropeiske stater i større eller mindre grad (nei, jeg har ikke glemt Storbritannia). Derfor er det ingen grunn til å bli overrasket om vi om noen år får se et helt annet EU som har et vesentlig annerledes syn på både migrasjon og meningsløs klimapolitikk.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Den generelle politiske utviklingen i Europa tror jeg lar ligge, jeg vil snakke om klima.

Lederen for SD har jo for pokker omtrent samme klimasyn som meg. Hvor mye det haster å legge om energipolitikken er usikker, men vi kan i hvert fall sette i gang med det vi kan gjøre i dag og som ikke koster nevneverdig. Mer fornybar der dette er hensiktsmessig slik som vind, og skift ut kull ut med gass. Så er jeg helt enig med Åkesson at de land som ikke er i Norges situasjon - og det gjelder i praksis nesten alle - burde satse massivt på eksisterende og ny kjernekraft. Grunnen til at kjernekraft i dag er så kostbart skyldes bl.a. at der ikke er ens internasjonale sikkerhetsstandarder og at det har blitt bygget så lite de siste 30 årene at att mye må finnes opp igjen på nytt. Både russerne og kinesere er nå foran vestlige land med reaktortyper som benytter utbrent brensel fra 1. og 2. generasjonsverk, disse gamle teknologiene utnytter bare et par prosent av den potensielle energien.

Der er snart ingen stemning for den hard core denialismen som bl.a. Klimarealistene representerer, dette er et tapt standpunkt og helt i periferien for hva de fleste politiske partier gidder og engasjere seg i, og er overhodet ingen god kampsak. Tvert i mot så bare ødelegger et slikt standpunkt partiets troverdighet på andre felter. Sylvi Listhaug mener sannsynligvis det samme i dag som i 2011, og verken i dag eller i 2011 har hun den fjerneste forståelse for hva drivhuseffekten og karbonsyklusen er for noe. Men hun har forstått at å være "klimafornekter" utelukker henne fra å inneha sentrale posisjoner i norsk politikk. 

translator

#7
Quote from: Emeritus on 20.12.2019, 19:59:48
Den generelle politiske utviklingen i Europa tror jeg lar ligge, jeg vil snakke om klima.

Lederen for SD har jo for pokker omtrent samme klimasyn som meg.

Hvis Åkesson har det samme synet på klima som deg, så betyr det at du har omtrent det samme synet på klima som meg. Og det finner jeg litt merkelig  8)

Jeg tror jeg flere ganger her på forumet har skrevet at Merkel har gjort to megatabber i sin regjeringstid; det ene var "Wir schaffen das", og det andre var å nedleggelsen av kjernekraft etter Fukushima-ulykken i Japan i 2011. Den hendelsen var alvorlig nok og et problem Japan må ta alvorlig, men hvor ofte er det jordskjelv med påfølgende tsunami i Tyskland?

Du er da antagelig enig med Åkesson i dette også:

QuoteLarmrapporter som har svagt vetenskapligt underlag leder till panikbeslut, onödigt dyr och ineffektiv politik. Vi står för i princip noll av världens utsläpp i Sverige.

Alla forskare inom IPCC säger inte samma saker. IPCC har haft fel förut. Att bygga klimatpolitik på larmrapporter som syftar till att vi ska vidta panikåtgärder är väldigt dåligt. Det får enorma konsekvenser för samhällsekonomin och världsekonomin.

SD har motsatt sig Sveriges klimatmål om nettonollutsläpp 2045 och var skeptiska till Parisavtalet. Varför?

– Man kan fråga sig om vi ska sätta upp mål som ingen tror att vi kommer uppnå. Jag tycker inte det. Det är också symbolpolitik. Vi kommer inte komma dit. Vi har inte kommit en millimeter närmare det målet sedan det sattes.

(om Greta Thunberg:) Jag såg en ung tjej som har ångest och verkligen tror på det hon säger, att världen kommer gå under snart. Det oroar mig lite, för det är inte så.

Jeg kan legge til at de forskere i IPCC som ikke er enig med det budskapet som er bestemt av kapittelforfatterne, får valget mellom å holde kjeft eller finne seg noe annet å gjøre. Orkaneksperten Chris Landsea er et slikt eksempel. Da han i 2004 skulle skrive om orkaner, skrev han blant annet "Det er ingen kjente vitenskapelige studier som konkluderer med at det er noen fysisk sammenheng mellom global oppvarming og orkaners hyppighet eller omfang." Men da Landsea skulle delta i en pressekonferanse om konklusjonene sine, fikk han beskjed av kapittelforfatteren, Kevin Trenberth, at konferansen skulle handle om at ekspertene tror global oppvarming vil fortsette å føre til økt orkanaktivitet. Etter pressekonferansen og en hektisk korrespondanse som også omfattet IPCC-sjefen Pachauri, valgte Landsea å trekke seg fra IPCC. Som det står på Wikipedia:
QuoteIn January, 2005, Landsea withdrew from his participation in the IPCC Fourth Assessment Report, criticizing it for using "a process that I view as both being motivated by pre-conceived agendas and being scientifically unsound." [3] Landsea claimed the IPCC had become politicized and the leadership ignored his concerns
https://en.wikipedia.org/wiki/Christopher_Landsea   
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Vår nye olje og energiminister er som kjent en sterk motstander av vindkraft, og det både på land og sjø. Til nød aksepterer hun Statoil sine flytende prosjekter siden dette kan selges til utlandet og at de kan teste det ut på norsk sokkel, men dette "svineriet" skal vi ikke ha i Norge.

Men så kommer dette:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/Op272k/en-forlengelse-av-oljealderen

En mer eller mindre samlet oljebransje vil nå elektrifisere bortimot hele sokkelen.

QuoteNorges fremste energipolitikere og de djerveste oljelobbyistene var alle til stede i NHOs lokaler i Oslo da de mandag stolt fortalte om rørende enighet.

Norsk oljeindustri skal slutte å slippe ut CO2. Frem mot 2050 skal Equinors utslipp ned i null her hjemme.
– Den viktigste dagen siden konvensjonen om klima ble utviklet i Rio, sa Norsk Industris Stein Lier Hansen.

– Vi viser med dette at vi er «klimaløsere», sa LO-sjef Hans-Christian Gabrielsen.

– Det gjør meg nesten emosjonell, sa Akers Solutions konsernsjef Linda Aase.

– Dette er riktig, klokt og lønner seg, sa Aps Espen Barth Eide. Stefan Heggelund i Høyre var enig. 
 

I 2019 var Norge nettoimportør av elektrisk kraft, vanligvis er det omvendt, men fra år til annet skjer det. Elektrifisering av bilparken vil kreve ca. 12 ekstra TWh. Fergetrafikken, en del av kysttrafikken ellers, og deler av tungtransporten vil sannsynligvis følge etter når der etter hvert blir alternativer til diesel for distribusjonsbiler og tyngre kjøretøyer. Elektrifisering av busstrafikken er allerede i gang.

Vindkraft som er utbygget (ca. 4 TWh) og der det er gitt konsesjoner og som antas utbygget i løpet av 2021, vil gi rundt regnet 12 TWh. Elektrifiseringen av sokkelen vil etter sigende alene spise opp dette.

Og da har vi folk her på bloggen som mener vi ikke har bruk for mer kraft!? Det er forskjell på å ønske seg ting og å møte realitetene.

Personlig finner jeg denne elektrifiseringen av sokkelen som noe av de mest meningsløse klimatiltak som finnes da vi alle vet at karbonet som ellers kunne ha gitt strøm til plattformene uansett vil bli til CO2 et annet sted på kloden. Men det ser altså ut til at verden er sammenskrudd slik at den som selger olje og gass ikke er ansvarlig for hva det benyttes til, og at prisen for å fortsette med oljeproduksjon i verste fall kan bli å gjennomføre dette, nasjonaløkonomisk kan det altså lønne seg.

Men nå venter jeg på Listhaugs metamorfose. Vi vet alle at det ikke er mulig å dra stort mer ut av norsk vannkraft uten en helt ny politisk enighet siden nye store vannkraftutbygninger vil ha langt større miljøkonsekvenser enn alle verdens vindmøller og til om med blir dyrere. Bølgekraft er foreløpig bare en våt drøm, sol i Norge er en vits og jeg ser ikke for meg norske atomkraftverk i nær fremtid.

Så jeg er nok redd for at Listhaug må sleikje* vindkraftbransjen oppetter ryggen hvis hun har planer om å fortsette.

*sleikje; den riktige uttalen på Listhaugs dialekt av "sleike," ref. hennes uttalelse der hun beskylte Hareide for "Å sleikje imaner oppetter ryggen."

PetterT

Sitat Emeritus:
QuotePersonlig finner jeg denne elektrifiseringen av sokkelen som noe av de mest meningsløse klimatiltak som finnes da vi alle vet at karbonet som ellers kunne ha gitt strøm til plattformene uansett vil bli til CO2 et annet sted på kloden.

Her har Emeritus en meningsfelle i akkurat det:

En Frepper som kritiserer PK-Equinor:

50 milliarder skal sløses bort på meningsløs elektrifisering av sokkelen
Av Kent Andersen  6. januar, 2020
https://www.document.no/2020/01/06/50-milliarder-skal-sloses-bort-pa-meningslos-elektrifisering-av-sokkelen/

Galskapen rundt «elektrifisering av sokkelen» skyter utrolig nok fart. Søndag annonserte en samlet norsk olje- og gassindustri nye klimamål for 2030 og 2050, som innebærer at 50 milliarder skal brukes på å gjøre norsk sokkel tilnærmet utslippsfri. Men siden gassen som brukes i gasskraftverkene på plattformene vil bli sendt til lands og brent der i stedet, blir utslippskuttene i praksis på temmelig nøyaktig null. Hele «satsingen» er altså bare narrespill for publikum, men et lukrativt pengespill for Equinor.
Det er tanken som teller :-)

Emeritus

Så var det slutt for denne gang:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2020/01/20/195642977/frp-gar-ut-av-regjering

De fleste kommentatorer tror dette er mer motivert av FrP's galluptall enn denne IS - kvinnen. Jeg har for øvrig en mistanke om at det ikke er helt sikkert at denne fem - åringen er syk, jeg understreker at jeg ikke vet, men reagerte på en del av advokatens uttalelser der han brått ikke vil snakke om sykdom. I så fall blir det et skikkelig smell.

Nå skal FrP ta opp kampen mot den største narrefissen i norsk politikk, nemlig Sp. Med FrP i regjering har Vedum blitt den store populisten der han møker på med bompenger, fergetakster og alt det FrP ikke kunne snakke om siden de satt i regjering, Vedum er tilsynelatende på folkets side i alle mulige saker, sannheten er at så lenge det er gode smørpriser og at de får tatt livet av noen ulver i ny og ne, så er de med på det aller meste. Håpet til FrP er at de nå står langt friere med å kjøre svenske tilstander, ta livet av mer ulv, klima er noe tull, u -hjelp er noe tull og til og med bompengene kommer de nå til å kaste seg over, og det vil Sp få merke på meningsmålingene.

Jeg er temmelig sikker på om det var Siv Jensen, Listhaug og Søviknes som hadde fått bestemt så hadde dette ikke skjedd. De trives alle som ministere. Siv Jensen synes totalt å ha undervurdert kraften i saken, og endog den parlamentariske lederen Limi måtte lese at IS - kvinnen var på vei mot Norge i avisene.

translator

#11
Det var på tide for FrP å gå ut av regjering nå. Jeg har egentlig tenkt det lenge, at FrP burde forlate regjeringen i løpet av stortingsperioden, men vente lenge nok til at de andre stortingspartiene rekker å gjøre minst mulig "skade" før neste valg samtidig som det er tid til å bygge opp partiet igjen og få tilbake gamle velgere, og samtidig vinne nye. Et fornuftig valg, av FrP-ledelsen, og som har full dekning nedover i partiet.

Saken med denne IS-kvinnen kunne muligens gått igjennom isolert sett, men kom på toppen av alt det andre. Erna Solberg har på en måte snakket FrP ut av regjering, både med pratet om moral forrige uke, og ikke minst nyttårstalen der hun hørtes mer ut som en talsmann for FNs bærekraftsmål enn som Norges statsminister. En sak som også har blitt debattert på dette forum.

Med et Sp som ser ut til å ha nådd toppen, og anti-bompengepartiene som har gått mer eller mindre i oppløsning eller gjemt seg i skyggenes dal, ligger mulighetene til rette for at FrP kan komme tilbake til gamle høyder. Potensialet er enormt. I vårt nærmeste naboland har Jimmi Åkesson gjort SD til Sveriges største parti, et parti som ble sett på som nazister da han overtok! Og i Sverige er ikke bompenger et tema engang.

Så de som jubler høyt MOOORNA SIIIIIV!!!!! i dag (ja, slik sto det skrevet), gleder seg muligenes for tidlig hvis H og FrP vinner rent flertall i 2021. Uansett er jeg temmelig sikker på at det blir morna-KrF og morna-Venstre. Sistnevnte parti er jo kun representert på Stortinget i dag takket være taktiske stemmer fra Høyre- og FrP(!)-velgere.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Jeg fulgte "DEBATTEN" med Solvang. Først, Solvang begynner å markere seg som en av de skarpeste hoder som har jobbet i NRK evah! Han synes ikke opptatt av partilinje, han fremstår som journalist og besitter et usedvanlig raskt og logisk intellekt.

Men så til saken: Det stinker nå av at fem åringens mor har bløffet seg tilbake, sannsynligvis for andre gang. Først bløffet sannsynligvis hennes forfedre seg inn ved å hevde at de hadde asylrett, og nå har de hjelp av en mulig bløff satt himmel og jord i bevegelse for ta inn femåringen som "angivelig" lider av Cystisk fibrose, en svært alvorlig sykdom:

https://www.cfnorge.no/a-leve-med-cf/cf-hva-hvem-hvordan/

Som diagnostiseres slik:

Quote
Forekomst og hvordan diagnosen settes
Hvert år fødes det 8-10 barn med CF i Norge, og det er nå rundt 370 personer (2018) som har sykdommen. Voksne mennesker med CF over 18 år representerer circa 60 prosent av populasjonen. Utredning av symptomer med ulike undersøkelser kan ta tid, og diagnosen kan fastsettes både i barne- og voksenalder. Fra 2012 er CF inkludert i det utvidete programmet for nyfødtscreening i Norge. Diagnosen baseres på genetisk analyse, svettetest og symptomer. Les mer om årsaker og arvegang hos Norsk senter for cystisk fibrose.

Eller sagt på en annen måte, hadde gutten som nå er fem år ha blitt født i Norge i hadde han automatisk blitt screenet.

Jeg nekter å tro at det var umulig for norske myndigheter å fastslå om gutten reelt var syk før han ble hentet, eller om vi står overfor en aksjon der en påberoper seg medisinrettslig taushetsplikt og "konsulær diskresjon" for å skjule sannheten.

Her tror jeg sannheten til slutt kommer frem. Og jeg håper både for FrP's del, men først og fremst for Erna Solbergs del, at guttens helsetilstand var avklart før de fattet noen som helst beslutninger.

translator

#13
Jeg så det samme programmet, og er her helt enig med Emeritus. Da Sanner ble grillet av Solvang om "det angivelig syke barnet" fremsto høyremannen som enda vagere enn vanlig. Jeg reagerte også på Une Bastholm, MDGs eneste representant på Stortinget, som tydeligvis har startet det hele. Da hun ble spurt av Solvang hvordan hun visste at barnet var sykt, svarte hun at hun hadde lest de medisinske journalene(!) Hvordan henger dette sammen?

At gutten skal ha cystisk fibrose reagerer jeg også på. Det er en alvorlig, men slik jeg har forstått det ikke livstruende sykdom. Den brukes ofte som et skoleeksempel på arvelig sykdom, fordi den er det genetikerne kaller recessiv (i genetikken har vi recessive (vikende) og dominante gener) og viser seg derfor kun når barnet arver sykdomsgenet fra begge foreldrene. Det burde derfor være tilstrekkelig å genteste moren for å kunne ta stilling til om sønnen kan ha cystisk fibrose.

"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Emeritus

Hva er det som er omfattet av taushetsplikten?

https://www.dagbladet.no/nyheter/derfor-holdes-guttens-sykdom-hemmelig/72047701

Nå har denne "mora" indirekte forårsaket regjeringskrise, deretter har hun påført den norske stat millionutgifter og muligens utsatt norsk personell for sikkerhetsrisiko, og alt dette fordi hun tror eller mener at hennes sønn har en alvorlig lidelse.

Altså: Offentliggjøringen av guttens angivelige sykdom og endog hvilken diagnose det dreier seg om er allerede offentlig kjent. Så skal det være undergitt taushetsplikt om denne aksjonen utelukkende er et resultat av at "mora" har bløffet norske myndigheter?

Jeg håper dette blir problematisert i Stortinget, det jeg vil vite er:

- prislappen på denne aksjonen
- hvilke medisinske undersøkelser tok norske myndigheter initiativ til for å fastslå at denne smale unntaksregelen, nemlig at Norge har en humanitær plikt til å hjelpe syke barn med norsk statsborgerskap og det i en slik grad at også "mora" som er terrorist også må hentes

Det er på tide at den nå fastsettes retningslinjer for når den norske stat skal benytte resurser på å hente hjem norske statsborgere. Det ble benyttet enorme resurser på tullingene i Kongo. Når folk frivillig melder seg som leiesoldater midt i det verste Afrika bør de ta risikoen selv. Når folk blir tatt for narkosmugling i Sør Amerika og det ikke fremkommer klare indikasjoner på at saken er fikset, bør de ta konsekvensene selv. Og slik kunne en fortsette, der sitter en rekke norske statsborgere rundt omkring i verden der det ikke løftes en finger. Der synes kort og godt ikke å være noen retningslinjer, hvorvidt en får hjelp eller ikke synes styrt av hvilken politisk påvirkning og pressedekning en kan sørge for i den enkelte sak.

Så tilbake til denne saken: Er det likegyldig, og skal det ikke kunne la seg etterprøve, at de som får hjelp faktisk har gitt riktig informasjon når de har utsatt samfunnet for slike utgifter? Eller sagt på en annen måte, det er OK å påberope seg og herunder offentliggjøre medisinske opplysninger, herunder diagnosen, men forbudt å opplyse at gutten likevel var frisk?

At en fem åring ikke er syk, er det en medisinsk opplysning som er undergitt taushetsplikt?