Skuffende utvikling for el-busser i Tyskland

Started by Telehiv, 18.12.2019, 09:15:42

Previous topic - Next topic

Telehiv

Vi har allerede fått en del negative meldinger om salgsfall for elbiler i Europa, og andre steder.



Nå melder det tyske magasinet Tichys Einblick (oversatt til engelsk i linken nederst) at satsingen på el-busser har møtt mye problemer.
Det er visst ikke så enkelt med elbil-teknologi for litt tyngre kjøretøyer som man kanskje kan ha trodd så langt, for her rapporteres om mange typer problemer: 

Link: https://notrickszone.com/2019/12/17/attempts-to-use-electric-buses-in-germany-flop-many-disadvantages-short-service-life-no-real-progress/

Emeritus

#1
Jeg er redd for at den som er mest skuffet over utviklingen i Tyskland og andre byer i Europa først og fremst er fjotten bak The no Fuck Zone som ikke kan innlede noe som helst om overgangen til elektrisk energi uten denne innledningen:

QuoteSo not surprisingly a number of cities led by socialist/green governments have attempted to implement electric public transportation buses, declaring they are the future of clean mobility.

En skal ha temmelig mye kull og bunkersolje mellom ørene for ikke å innse den åpenbare fordelen elektrisk fremdrift kontra diesel har for nærmiljøet i byene, og dette fullstendig fristilt fra klimaspørsmålet. Den siste EURQ 6 teknologien på dieselfronten er riktignok svært ren, men det vil ta lang tid å skifte ut de eldste bussene en uansett er avhengig av for å greie toppene i rushtiden.

Det ville forundre meg at der ikke var store innføringsproblemer og barnesykdommer når ny teknologi skal innføres så raskt, men disse problemene er til for å løses og på sikt vil dette sannsynligvis føre til lengre levetider og lavere driftskostnader simpelthen fordi teknologien er forbrenningsmotoren langt overlegen. Og jeg tviler for øvrig på at Tysklands nest største by har bestemt seg for å kjøpe kun elektriske busser fra 2020 hvis teknologien var så uferdig:

https://cleantechnica.com/2019/10/15/hamburger-hochbahn-will-order-only-100-electric-buses-starting-in-2020/

QuoteSustainable Bus reported that the German city's bus fleet, known as Hamburger Hochbahn, will be buying 530 all-electric buses between 2021 and 2025. The fleet already has 20 Mercedes eCitaro and 10 Solaris Urbino 12 electric buses, which are first steps into a plan to introduce no fewer than 530 electric buses by 2025. This plan is part of a larger one to clean up transportation in the city.   

Da er jeg langt mer usikker på hva som skjer i Bergen som får levert 88 helelektriske busser fra Kina neste år:

https://www.sustainable-bus.com/electric-bus/88-yutong-e12-will-convert-a-large-part-of-bergen-bus-fleet-to-electricity/

Men vi får håpe at mine fordommer mot kinesisk teknologi er, ja, nettopp fordommer. Men i en slik storsatsing ville jeg ha følt meg langt tryggere enn om det var Volvo eller Mercedes som var leverandøren da det sannsynligvis vil bli en del driftsproblemer, og det vil være lettere å foreholde seg til svensker og tyskere enn kinesere. Jeg har hørt en del historier om kinesere i reklamasjonssammenheng. I salgsfasen snakker de flytende engelsk og alt går som smurt, i reklamasjonsgasen blir det fort; "I no undelstand, spik no enlis."

PetterT

Testet i to år: Elbussene har bare klart drøyt halvparten av ventet kjørelengde
https://www.tu.no/artikler/testet-i-to-ar-elbussene-har-bare-klart-droyt-halvparten-av-ventet-kjorelengde/477791

Idioti og posør-politikk ("se så klimavennlige vi er") å erstatte noe som virker med noe som er dyrere og dårligere og som har null, nix, nada betydning for klimaet på jorden.
Jeg har dog sans for trolley-busser i stedet for trikk.  De er billigere og mer fleksible i trafikken.  Polen har en del trolley-busser med el fra kull.  8)
Det er tanken som teller :-)