Tanken om fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim ser besnærende ut på kartet, men er mer et teoretisk grep. Trafikken her, som stort sett ellers, består for det meste av lokaltrafikk. Man bør skille mellom de fornuftige prosjektene og de som er mer av et luftslott. Iallfall når det gjelder utbyggings-rekkefølge, dersom man går inn for å bygge alle ferjeavløsningene, og det er såvidt jeg har forstått også Vegvesenets holdning. Stavanger- Bergen er den suverent viktigste strekningen, her binder man sammen Norges nest største befolkningskonsentrasjon på en forholdsvis kort strekning (ca. 200 km), med ca. 800.000 innbyggere.
Prioritet nummer to bør være Ålesund-Molde, uansett om man velger Møreaksen eller en annen trase. Deretter Nordfjord, selv om det er lite trafikk her, men for å få uttelling for investeringene i Kvivsvegen og utbedringen opp til Volda, bør det prioriteres en bro over fjorden ved Faleide. Nummer fire bør være Halsafjorden og Sula-Hareid (om man velger dette alternativet). Og aller sist kryssing av Sognefjorden.
Det er lite sannsynlig at trafikanter vil velge E39 dersom de skal kjøre til Trondheim fra Kristiansand (og selvsagt er det svært få slike turer pr. dag). Selv med reduserte bompenger på de nye prosjektene vil E18 - E6 være mer gunstig, det meste av denne strekningen vil om få år ha motorvei-standard (ca. 600 av ca. 850 km), pluss noen mil med motortrafikkvei i Gudbrandsdalen.