Aurora Aksnes

Started by Emeritus, 16.12.2019, 20:20:54

Previous topic - Next topic

Emeritus

Administrator forteller at han har opplevd "det beste Bergen har gitt planeten vår, Aurora Aksnes." Nå er det neppe noen hemmelighet at jeg bor i Bergen men ikke er bergenser, men jeg jo prøver av og til. Og jeg må med skam medgi at jeg ikke visste at AURORA (som er artistnavnet) er fra Bergen, ja for min del er det enda verre, hun er fra Os* litt utenfor Bergen der vi har avdelingskontor, og der jeg kjenner omtrent det som finnes av musikere, trodde jeg.

Men jeg må begynne å bli gammel, jeg har hørt denne vakre sangen tusen ganger;

https://www.youtube.com/watch?v=06ht9MyJLT4&list=RDd_HlPboLRL8&index=2

Og hadde ingen idè om at dette kom fra Os/Bergen.

Dette begynner nå å bli et mønster for min del, lenge hørte jeg over alt om en GABRIELLE som hadde og har noen skikkelige feite låter som jeg sang med i bilen med min brautende umusikalske røst. Jeg tenkte verken på tekster eller geografi og trodde at Gabrielle var en stor internasjonal artist og hadde ikke peiling på hvordan hun så ut.

Så viste deg seg at vi handlet på samme nærbutikk og at Gabrielle synes det var koselig å snakke med meg siden jeg behandlet henne som et helt vanlig menneske. Og det sa hun etter at vi en tre - fire ganger hadde utvekslet noen typiske bergenske butikkommentarer slik bergensere gjør** og der jeg ikke hadde peiling på at det var Gabrielle jeg snakket med, mens resten av butikken var lammet av ærefrykt og ikke sa et ord.


*  Os for de uinnvidde er dette den kommunen Terje Søviknes har vært ordfører i 15 år. Jeg kjenner litt til fyren og han er en glimrende pragmatiker - positivt ment - som har fått til svært mye, men han har dårligere sangstemme en meg. Administrator har spurt om jeg blir sint. Ja, jeg blir fly forbannet når Søviknes sin politiske karriere blir stoppet av et nå 18 år gammelt feilgrep som 85% av norske gjennomsnittlige mannfolk kunne ha gjort.

** "Bergenske butikkommentarer" fortjener en forklaring. Dette er kanskje det enkeltelement som skiller Bergen fra resten av landet. Jeg har bodd i Trøndelag, jeg har bodd i Tromsø, har vært innom Oslo mer enn en gang, i Stavanger i mange år og er født og oppvokst et sted langt nord på Vestlandet.

Det Bergen har som jeg tør påstå at ingen andre har, i hvert fall ikke på samme måte, er den helt naturlige og selvsagte konversasjon som kan oppstå mellom helt fremmede mennesker eksempelvis i en butikkø, på en trikk eller en buss eller for en del på gaten der to mennesker finner det naturlig og passende og utveksle noen ord.

Hadde jeg begynt å snakke med helt fremmede mennesker foran kjøttdisken på Helgø's i Stavanger hadde noen sannsynligvis tilkalt Securitas. I Bergen derimot kan en stå i kø foran kjøttdisken på Meny på busstasjonen og komme i prat med en dame på 78 år som helt naturlig kan spørre om hva slags planer jeg har med mitt besøk og som bare legger ut "Hva synes De, er ikke de entrècotene aldeles lekre?" Og slik starter praten og ofte har jeg glemt hva som var mitt egentlige ærend men har fått en smak av menneskelig sivilisasjon og vennlighet. 







Ex-administrator

Stemmer bra med min oppfatning av Bergen.

En annen bergenser (i alle fall født i Bergen), Carl Morten Amundsen, var teatersjef her i Molde i en årrekke. Jeg hørte ham snakke om moldensere en gang, det var ganske treffende.

Carl Morten satt en gang i Storgata rett etter fotballkamp, og folk strømmet gjennom gata, de fleste var rolige og stille.

"Hvordan gikk det?", spurte Carl Morten en passerende Molde-fan.
"Vi vant 3-0", sa moldenseren mutt og nasalt,
"Så bra! Men hvorfor smiler du ikke?"
"I har smilt"

Ex-administrator

Her er Aurora i Nidarosdomen, 1 time med konsert i verdensklasse: https://tv.nrk.no/program/DMTL21280117