Author Topic: Ousland og Horn hentet ut: Kondisen holdt ikke mot motdrift og kulde  (Read 470 times)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 132
  • Qui vivra verra
    • View Profile
I dag meldes at Børge Ousland (53) og Mike Horn (57) må hentes ut fra sin ekspedisjon der de hadde planlagt å krysse Polhavet fra Alaska til Svalbard på ski. Et forskningsskip har fått oppgaven med å hente dem ut av polisen. De hadde ikke krefter igjen til å overvinne isens motdrift og strengere kulde enn ventet.
VG gjengir Horn i to artikler den 23. nov. og i dag på at det var for mye (og "farlig") is til at de opprinnelige planene om å bli hentet av en seilskute kunne følges, og man måtte i stedet nå la seg redde ut av et isklasset forskningsskip. Altså en ny variant av farsen med "the ships of fools".

Link VG idag: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rA4P20/boerge-ousland-paa-polekspedisjon-hentes-ut-med-forskningsskip?utm_source=vgfront&utm_content=row-4


I POLISEN: Børge Ousland drar pulken over isen i mørket. Bildet er først publisert på Mike Horn sin instagramprofil mikehornexplorer.

Klimaalarmistene i noen av vulgærmedia er imidlertid allerede i full gang med å snu årsaksbildet for hvorfor de to måtte gi opp, på hodet:
De prøver å si at det var så tynn is at de ikke kunne gå på ski der. NTB og Aftenposten er allerede i full gang med dette:

https://www.aftenposten.no/norge/i/4qQBkG/boerge-ousland-maa-hentes-fra-polekspedisjon-grunnet-tynn-is

Problemet er at aktørene selv for få dager siden, men før de måtte hentes ut, opplyste at det var for mye is - som i tillegg drev mot dem, og for mye kulde som var utfordringen.

Heldigvis har VG gjengitt dette mer redelig i de to siterte artikler:
De to halvgamle rabagastene hadde nemlig rett og slett ikke kondis igjen til å takle flere tunge forhold som var motsatt av forventet:
- det var tvert imot "overraskende mye is", sitat VG i dag:
"Ebbesen har tidligere ( https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nz4bB/istroebbel-for-boerge-ouslands-polekspedisjon ) sagt til VG at det er overraskende mye is i området, og at den driver i en annen retning enn det som er vanlig i Polhavet. Ekspedisjonen har tidligere takket nei til forslag om uthenting."

- I tillegg opplyser Horn at isen drev 3-5 km/dag mot dem "i forhold til skjema"
- Oppå alt er de utsatt for mye mer kulde enn de forventet

Dette i all hast før vulgærmedia begynner å koke over av fake news om at det var så lite is at de måtte gi opp av den grunn.
For nå venter vi på dette alarmist-narrativet som sikkert blir en internasjonal slager, jfr at NTB, Aftenposten et al er i full gang.

PS: Ousland er selv en av dem som har dratt et alarmist-scenario ifm. sponsingen av prosjektet sitt, slik ble han sitert av NRK i september:
– Vi ønsker først og fremst å gjennomføre denne turen fordi det er en klassisk polferd som vi har drømt om lenge. Men paradokset er jo at det er klimaendringene som gjør denne turen mulig, rett og slett fordi det er blitt så lite is. Så vi håper at folk skal få øynene opp for hva som egentlig skjer med isen i Arktis, sa Ousland til NRK i september.

Og når de nå kom i inn i området, omgitt av helt andre ting enn klimamodeller, var faktumet altså for mye is. Som for bl.a. de to "ship of fools" tidligere.
 
« Last Edit: 26.11.2019, 11:02:58 by Telehiv »

frankolsen

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 108
    • View Profile
De er altså ikke hentet ut enda.
De har fremdeles 300 km igjen til iskanten.
De har mat til 5. desember, og tre andre eventyrere, blant dem Alexander Gamme, skal begynne å gå mot dem med ekstra forsyninger.
Det er det tidligere forskningsskipet "Lance" som skal opp og hente dem ved iskanten, men seilbåten slår følge den også.
"Lance" forlot Tromsø i dag tidlig, og vil trenge et par døgn opp.
https://www.nrk.no/troms/ousland-ma-hentes-ut-med-forskningsskip-1.14795587

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 782
    • View Profile
Det er fortjenestefullt at frankolsen påpeker at dette er en redningsaksjon og at det da kanskje er litt usmakelig å blåse dette opp til en historie om


Quote
Klimaalarmistene i noen av vulgærmedia er imidlertid allerede i full gang med å snu årsaksbildet for hvorfor de to måtte gi opp, på hodet.....      
 

Siden vi er på et klimaforum er det neppe noe mer vulgært enn å fortsette å hevde at polisenes utvikling ikke er markant annerledes enn de par hundre år vi har gode data. En må være grundig hjernevasket for å hevde noe slikt. Der finnes ikke et eneste miljø i verden som hevder noe så tåpelig, og jeg gidder ikke en gang å lime inn noe.

Dette alvorlige handicapet illustrerer et viktig poeng. Jeg har i de siste uker avdekket at mange her på KD.com ikke har fått med seg at vindkraft uten subsidier eller spesielt gode avskrivningsregler er lønnsomt i Norge. Så lønnsomt at mange gjør seg til talsmann for å ilegge denne virksomheten en ekstremskatt benevnt grunnrenteskatt og at pengene fyker ut av landet og havner i Karibia og Sveits. Og dette samtidig som en kan lese det stikk motsatte både på KD.com og andre feilinformerte forum/blogger, der det hevdes at vindkraft er rått subsidiert og uansett aldri kan bli lønnsomt.

Jeg har en nyhet til de som fortsatt har det handicappet at de tror at polarisens utvikling er helt naturlig, at isen var like liten på tretti - tallet og alt det vrøvlet der. Følg nå med ellers risikerer dere å bli like akterutseilt som i vindkraftdebatten.

I 2018 gjennomførte verdens største containerrederi en prøveseilas av historisk signifikans. MS Venta Maersk gikk gjennom NØ-passasjen

https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:5568438/mmsi:219115000/imo:9775763/vessel:VENTA_MAERSK

Og dette uten bistand av slepebåter eller isbrytere, og turen gikk problemfritt. Dette var en test der avstanden mellom Far East og Europa blir en brøkdel av den tradisjonelle ruten via Suez. Og dette var som nevnt en test der Maersk vil vinne erfaringer.

I år har flere Kinesiske skip gått gjennom, og det kinesiske rederiet Cosco har nå regulære ruter gjennom NØ passasjen og synes ikke å ha noen planer om å dempe denne virksomheten:

https://www.heavyliftpfi.com/sectors/cosco-sets-sail-via-northeast-passage/

http://en.coscoshipping.com/

Jeg har mange ganger rølt av at jeg for 40 år siden var sjømann. Jeg tviler på at jeg får med meg så mye om 40 år, men i 2060 anser jeg det som overveiende sannsynlig at NØ passasjen er åpen store deler av året og for lengst har snudd opp ned på internasjonal shipping. Dette drøftes nå heftig i shippingmiljøene og det antas at der blir store endringer allerede de neste 20 årene. Og dette er da faen meg ikke alarmister eller klimavulgarister.

Så pass nå på at denne klimadenialismen ikke fører til at en blir en total inkjevetar som i 2034 blånekter for at det fra 15. mai til 20. oktober gikk 500 containerskip mellom Shanghai og Europa via NØ passasjen der 78 av de hadde Kirkenes som en av sine havner. 

ConTrari1

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
"En må være grundig hjernevasket..."

Som deg, Tussen?

frankolsen

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 108
    • View Profile

I 2018 gjennomførte verdens største containerrederi en prøveseilas av historisk signifikans. MS Venta Maersk gikk gjennom NØ-passasjen

https://www.marinetraffic.com/no/ais/details/ships/shipid:5568438/mmsi:219115000/imo:9775763/vessel:VENTA_MAERSK

I år har flere Kinesiske skip gått gjennom, og det kinesiske rederiet Cosco har nå regulære ruter gjennom NØ passasjen og synes ikke å ha noen planer om å dempe denne virksomheten:

https://www.heavyliftpfi.com/sectors/cosco-sets-sail-via-northeast-passage/

http://en.coscoshipping.com/
Det er nok dessverre stor fare for at dette var det siste året på veldig lenge at gikk an å gå gjennom NØ-passasjen uten isbryter.
Vi vil nok se helt andre isforhold de neste 4-5 tiåra vil jeg tro.
Men, den som lever får se :-)

ConTrari1

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
Så lønnsomt at mange gjør seg til talsmann for å ilegge denne virksomheten en ekstremskatt benevnt grunnrenteskatt....


Ekstremskatt, i likhet med det vannkraftverk betaler?

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 782
    • View Profile
Re: Ship of Fools and fools of denial
« Reply #6 on: 27.11.2019, 09:24:47 »
Jeg merker meg at "Ship of Fools" metaforen benyttes i forbindelse med Ouslands problemer i Arktis. "Ship of Fools" metaforen er sannsynligvis hentet fra The no Trick Zone eller en annen kilde som vet nada om polare forhold og der en typisk tar et værfenomen der et forskningsskip blir låst inn av drivis og tar dette til inntekt for at:

"Ha,ha hva var det jeg sa, isen skulle jo i følge IPCC kretser være smeltet bort nå, men der har aldri vært mer is enn nå."

Begrepet "Ship of Fools" har en langt lengre historie enn Porters roman som omhandler en broget gjeng på vei over Atlanteren som passasjerer på et  linjeskip. Et av de fremste kjennetegn på denne forsamlingen er at de uttaler seg med tyngde om ting de ikke har greie på og har generell forakt for fagkunnskap. Men historien går helt tilbake til Platon som benytter metaforen som symbol på at en ikke kan overlate vanskelige og kompliserte spørsmål til mobben, men understreker viktigheten av å lytte til en klok og kunnskapsrik kaptein som kan noe om sjømannskap, altså en erkjennelse av fagkunnskap.

Og da stiller jeg følgende spørsmål: Hvem passer denne metaforen best på? Klimaskeptikere som fortsatt hevder at "Der var like lite is på 30 - tallet." Eller Fritjof Nansen et al. som lå tre år innefrosset i polarisen og som er et av de fremste polare bragder vi har?




« Last Edit: 27.11.2019, 09:47:33 by Emeritus »

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 782
    • View Profile
Re: Ship of Fools
« Reply #7 on: 27.11.2019, 09:36:02 »
Sitat Contrari1:

Quote
Ekstremskatt, i likhet med det vannkraftverk betaler?

Jeg har nå to ganger på andre strenger gitt en relativt grundig redegjørelse for bakgrunnen for grunnrenteskatten, herunder med henvisninger til de offentlige utredninger som i sin tid innførte denne skatteformen.

At du ikke har forstått hva som står der, eller du har vel knapt lest det, er bare et nytt eksempel som passer inn i metaforen "Ship of Fools."

Men hvis du har synspunkter på vindkraftbeskatning eller på grunnrenteskatten generelt, og om den eksempelvis skal innføres på havbruksvirksomhet, så skal jeg gjerne debattere det med deg på en saklig og hyggelig måte. Men jeg gidder ikke å svare saklig på disse provokative og irriterende smart ass innleggende dine som først og fremst avdekker at du ikke har peiling på hva du snakker om.

ConTrari1

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
Re: Ship of Fools
« Reply #8 on: 27.11.2019, 09:52:33 »
Sitat Contrari1:

Quote
Ekstremskatt, i likhet med det vannkraftverk betaler?

Jeg har nå to ganger på andre strenger gitt en relativt grundig redegjørelse for bakgrunnen for grunnrenteskatten, herunder med henvisninger til de offentlige utredninger som i sin tid innførte denne skatteformen.

At du ikke har forstått hva som står der, eller du har vel knapt lest det, er bare et nytt eksempel som passer inn i metaforen "Ship of Fools."

Men hvis du har synspunkter på vindkraftbeskatning eller på grunnrenteskatten generelt, og om den eksempelvis skal innføres på havbruksvirksomhet, så skal jeg gjerne debattere det med deg på en saklig og hyggelig måte. Men jeg gidder ikke å svare saklig på disse provokative og irriterende smart ass innleggende dine som først og fremst avdekker at du ikke har peiling på hva du snakker om.

Smartass? Urkomisk, fra en person som konstant tyr til på banning, sverting og utskjelling. Hvorfor skal grunnrenteskatt være "ekstrem" for vindkraft, eller mener du at det er "ekstremt" også for vannkraften? Det er iallfall mange lokalsamfunn som lovpriser dette tilskuddet til sin økonomi.

ConTrari1

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
Re: Ship of Fools and fools of denial
« Reply #9 on: 27.11.2019, 10:26:52 »
Jeg merker meg at "Ship of Fools" metaforen benyttes i forbindelse med Ouslands problemer i Arktis.

Ship of Fools i klima-alarmisme sammenheng kommer vel fra den famøse Antarktis ekspedisjonen i regi av University of NSW i 2014, ledet av professor Turney, der det russiske forskningsskipet Akademik Shokalskiy ble innestengt av havisen.

Mange så det ironiske i dette dramaet, etter alle skremslene om havis i Antarktis.

https://wattsupwiththat.com/2014/01/02/now-that-the-ship-of-fools-is-safe-in-antarctica-tough-questions-need-to-be-asked/


Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 782
    • View Profile
Re: Ship of Fools and Fools of denial
« Reply #10 on: 27.11.2019, 10:52:36 »
Sitat Contrari1

Quote
Mange så det ironiske i dette dramaet, etter alle skremslene om havis i Antarktis.     

Nå finner du opp skremsler jeg for min del aldri har hørt om. Ved å lese ett av mine innlegg om havisen rundt Antarktis vil de ha lært at havisen rundt Antarktis er omtrent på samme nivå i dag som rundt 1910, noe en kan lese ut av dekksdagbøkene til bl.a. Scott og Amundsen. Antarktis havis har faktiske frem til ca. 2015 vokst i utbredelse, men har i de etterfølgende år minket igjen, sannsynligvis forårsaket av en switch i PDO, altså en naturlig endring. Dette åpenbart i motsetning til havisen i Arktis. I den grad der har vært noe "alarmisme" om Antarktis og is, er det knyttet til smelting av isen på selve kontinentet.

Og hva WUWT mener om havis, drivis og polare ekspedisjoner ignorerer jeg. Så lenge der er havis vil det alltid innebære risiko for en uventet og farlig utvikling. Det er ikke forekomst av is i seg selv som er problemet, men at kortsiktige væromslag kan pakke isen på en slik måte at den utgjør en fare for skip og mannskap.

Synes du at betegnelsen "Ship og Fools" passer på de 78 mennene som i 1952 forsvant sporløst sammen med syv selfangstskuter i Vestisen? 
« Last Edit: 27.11.2019, 10:55:00 by Emeritus »

ConTrari1

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
Re: Ship of Fools and Fools of denial
« Reply #11 on: 27.11.2019, 11:21:48 »
Sitat Contrari1


Nå finner du opp skremsler jeg for min del aldri har hørt om.

Å, det er alltids skremsler å skremmes av. Nå snakker man om at økt havis i Antarktis kan bidra til å skape en ny istid:

"Now, a new study finds that an increase in sea ice may lead to another ice age.

“Using computer simulations, the research suggests that an increase in sea ice could significantly alter the circulation of the ocean, ultimately leading to a reverse greenhouse effect as carbon dioxide levels in the ocean increase and levels in the air decrease,” Fox News reports. "

https://principia-scientific.org/study-explosion-in-antarctic-sea-ice-may-cause-new-ice-age/


Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 782
    • View Profile
Re: Ship of Fools and Fools of denial
« Reply #12 on: 27.11.2019, 11:32:16 »
Sitat Contrari1

Quote
Å, det er alltids skremsler å skremmes av. Nå snakker man om at økt havis i Antarktis kan bidra til å skape en ny istid:

Nå har du blitt lurt igjen. Denne studien har ingenting å gjøre med endringer i havisens utbredelse rundt Antarktis i det tidsperspektiv vi snakker om nå, men om hvordan istider trigges, der er ingen fare for noen ny istid i et perspektiv på noen tusen år.

https://phys.org/news/2019-10-antarctic-sea-ice-key-triggering.html

https://news.uchicago.edu/story/antarctic-sea-ice-key-triggering-ice-ages-study-finds

https://www.nature.com/articles/s41561-019-0466-8


Quote
  Abstract
Palaeo-oceanographic reconstructions indicate that the distribution of global ocean water masses has undergone major glacial–interglacial rearrangements over the past ~2.5 million years. Given that the ocean is the largest carbon reservoir, such circulation changes were probably key in driving the variations in atmospheric CO2 concentrations observed in the ice-core record. However, we still lack a mechanistic understanding of the ocean’s role in regulating CO2 on these timescales. Here, we show that glacial ocean–sea ice numerical simulations with a single-basin general circulation model, forced solely by atmospheric cooling, can predict ocean circulation patterns associated with increased atmospheric carbon sequestration in the deep ocean. Under such conditions, Antarctic bottom water becomes more isolated from the sea surface as a result of two connected factors: reduced air–sea gas exchange under sea ice around Antarctica and weaker mixing with North Atlantic Deep Water due to a shallower interface between southern- and northern-sourced water masses. These physical changes alone are sufficient to explain ~40 ppm atmospheric CO2 drawdown—about half of the glacial–interglacial variation. Our results highlight that atmospheric cooling could have directly caused the reorganization of deep ocean water masses and, thus, glacial CO2 drawdown. This provides an important step towards a consistent picture of glacial climates.       
« Last Edit: 27.11.2019, 11:38:46 by Emeritus »

ConTrari1

  • Medlem
  • ***
  • Posts: 231
    • View Profile
Re: Ship of Fools and Fools of denial
« Reply #13 on: 27.11.2019, 11:53:07 »
Sitat Contrari1

Quote
Å, det er alltids skremsler å skremmes av. Nå snakker man om at økt havis i Antarktis kan bidra til å skape en ny istid:

Nå har du blitt lurt igjen. Denne studien har ingenting å gjøre med endringer i havisens utbredelse rundt Antarktis i det tidsperspektiv vi snakker om nå, men om hvordan istider trigges, der er ingen fare for noen ny istid i et perspektiv på noen tusen år.

https://phys.org/news/2019-10-antarctic-sea-ice-key-triggering.html

https://news.uchicago.edu/story/antarctic-sea-ice-key-triggering-ice-ages-study-finds

https://www.nature.com/articles/s41561-019-0466-8


Quote
  Abstract
Palaeo-oceanographic reconstructions indicate that the distribution of global ocean water masses has undergone major glacial–interglacial rearrangements over the past ~2.5 million years. Given that the ocean is the largest carbon reservoir, such circulation changes were probably key in driving the variations in atmospheric CO2 concentrations observed in the ice-core record. However, we still lack a mechanistic understanding of the ocean’s role in regulating CO2 on these timescales. Here, we show that glacial ocean–sea ice numerical simulations with a single-basin general circulation model, forced solely by atmospheric cooling, can predict ocean circulation patterns associated with increased atmospheric carbon sequestration in the deep ocean. Under such conditions, Antarctic bottom water becomes more isolated from the sea surface as a result of two connected factors: reduced air–sea gas exchange under sea ice around Antarctica and weaker mixing with North Atlantic Deep Water due to a shallower interface between southern- and northern-sourced water masses. These physical changes alone are sufficient to explain ~40 ppm atmospheric CO2 drawdown—about half of the glacial–interglacial variation. Our results highlight that atmospheric cooling could have directly caused the reorganization of deep ocean water masses and, thus, glacial CO2 drawdown. This provides an important step towards a consistent picture of glacial climates.       

Det er jeg selvsagt klar over, og har da heller ikke skrevet at dette er et skremsel på  kort sikt. Men resirkulering er i vinden (om enn ikke av vindmøller), og mange husker skremslene om ny istid fra 1970-tallet. Blir spennende å se om dette kommer tilbake.

translator

  • Seniormedlem
  • ****
  • Posts: 435
    • View Profile
Re: Ship of Fools and Fools of denial
« Reply #14 on: 30.11.2019, 15:01:01 »
Sitat Contrari1

Quote
Mange så det ironiske i dette dramaet, etter alle skremslene om havis i Antarktis.     

Nå finner du opp skremsler jeg for min del aldri har hørt om. Ved å lese ett av mine innlegg om havisen rundt Antarktis vil de ha lært at havisen rundt Antarktis er omtrent på samme nivå i dag som rundt 1910, noe en kan lese ut av dekksdagbøkene til bl.a. Scott og Amundsen. Antarktis havis har faktiske frem til ca. 2015 vokst i utbredelse, men har i de etterfølgende år minket igjen, sannsynligvis forårsaket av en switch i PDO, altså en naturlig endring. Dette åpenbart i motsetning til havisen i Arktis. I den grad der har vært noe "alarmisme" om Antarktis og is, er det knyttet til smelting av isen på selve kontinentet.

Og hva WUWT mener om havis, drivis og polare ekspedisjoner ignorerer jeg. Så lenge der er havis vil det alltid innebære risiko for en uventet og farlig utvikling. Det er ikke forekomst av is i seg selv som er problemet, men at kortsiktige væromslag kan pakke isen på en slik måte at den utgjør en fare for skip og mannskap.

Synes du at betegnelsen "Ship og Fools" passer på de 78 mennene som i 1952 forsvant sporløst sammen med syv selfangstskuter i Vestisen?

Det du peker på her kalles Antarktis-klimaanomalien, altså at Antarktis oppfører seg motsatt av resten av verden når det gjelder temperaturendringer. Dette skyldes at innlandsisen i Antarktis er de lyseste og mest reflekterende overflatene på jordens overflate, mer reflekterende enn skyer. Når skyene blir flere og avkjøler jorden, blir det en varmende effekt på Antarktis siden det økte skydekket absorberer mer varme enn innlandsisen. Det samme fenomenet er observert på innlandsisen på Grønland, men der bare lokalt.
IPCC - They've told us what it's NOT. But NOT what it is.