Tesla lanserer en meget spesiell pick-up

Started by Telehiv, 22.11.2019, 08:18:20

Previous topic - Next topic

Emeritus

Sitat Telehiv:

QuoteJeg syns pickupen først og fremst ga assosiasjoner til det amerikanske forsvarets Hummer (H1).   

Neppe H1, for den ser jo slik ut:



Jeg tror den viktigste inspirasjonskilden er F-117:



Et av de første stealth flyene som ikke var noen kjempesuksess, de var i tjeneste i bare 27 år og ett av de ble skutt ned over Beograd under Kosovo krigen for 13 - 17 år siden. Russerne fikk selvsagt hele vraket for å utføre "visse undersøkelser," og et i utgangspunktet dårlig fly ble enda mer akterutseilt.

Telehiv

Vel, det virker uansett som det har vært militær-ideer ute og gått her:
Du skal se at de har tenkt klimavennlig krig!!


ConTrari1

James Hansen bak rattet og Michael Mann bak kanonen :-?
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Dessverre har Tesla allerede fått skikkelig stryk i markedet for denne nye modellen:
- aksjen falt over 6% på New York-børsen i går etter det som karakteriseres som en "katastrofal lansering"
- flere bilmiljøer kaller bilens design "veldig veldig rart", "uspiselig" osv.  i sine omtaler

Link til WUWTs omtale: https://wattsupwiththat.com/2019/11/22/tesla-pickup-truck-demo-fiasco/

Norsk livssyn - hva nå det har med en Tesla å gjøre...?
Vel, mye tyder altså på at Musk kan ha sendt en "ufisk" på havet denne gangen. Vi får bare se om dette "retter seg i sjøen" som min gamle, positive nabo hadde som livssyn, eller om den ender som "en vase på lina", som en mer pessimistisk nabo forfektet som sin grunnholdning.

Ingen kom likevel opp mot den tredje naboen min, som stor-røkte Petterøes No. 3 som livsforsikring, for hva stod det ikke på pakka:
"Sluttar du å røykje kjem du straks i betre form". Han visste dermed hva han kunne ty til dersom legen dro opp det røde kortet...og hadde bare forakt til overs for den fjerde, lett nevrotiske naboen som spiste gulrøtter og salat og jogget(!) når andre gikk på dugnad, og mente Petterøes-naboen var et skammens eksempel for den oppvoksende ungdommen. "Gulroten", som vi kalte ham, var altså den tidens retthaverske form for bedrevitende politisk korrekt, og hadde blitt en førsteklasses klimaalarmist i dag - om han hadde levd.
For hva sa ikke Petterøes-naboen advarende til "Gulroten": "Når du kommer til legen, gutten min, og får rødkortet rett i trynet, da har du ingen ting å gå på, og kan bare begynne å snekre kista". "Når jeg derimot får rødkortet", avsluttet han viftende med Petterøesen opp i trynet på Gulroten, "slutter jeg bare å røyke - og kjem straks i betre form!"

PS: Jeg skylder vel å gjøre oppmerksom på hvem som levde lengst av disse, som alle var født med et par års mellomrom?
Vel, han som mente ting ville "rette seg i sjøen", levde lengst. Gulroten nest lengst (men hadde færrest i begravelsen), og "linevasen" tredje lengst. Først døde Petterøes-naboen, men sønnen sa stolt i begravelsen hans, i en stappfull kirke: "Dette livet var verdt hvert magadrag".


 

Emeritus

Tesla lever farlig selv om selskapet leverte over en milliard NOK i Q3:

https://ir.tesla.com/static-files/47313d21-3cac-4f69-9497-d161bce15da4

Slik disse bilene ser ut i dag kommer i hvert fall ikke jeg til å kjøpe Tesla, og det siste tilskuddet viser at de står langt tilbake designmessig. Se hva tyskerne pønsker på:



Dette er en bil i omtrent Golf størrelse og vil koste under NOK 300.000 (med dagens avgifter) for den med minst rekkevidde (330 km og 45 kWh batteri,) den med lengst rekkevidde vil ha 77 kWt og 550 km men her er ikke prisen kjent.

Så har vi denne:



og denne.



Begge er konseptbiler men som vil bli produsert, dette er full size hhv sedan og stasjonsvogner, ingen priser foreløpig.

Så kommer kleinebusen tilbake, denne har VW også opplyst vil bli satt i produksjon.



Så kommer Volvo med CX40, Mercedes og Audi har allerede kommet med noen anstendige SUV'er, så kommer bilen som i de siste 50 år har satt gullstandarden, Mercedes S - klasse, eller EQS som den heter. Og det skjer om et par år, og innen den tid bør Tesla ha funnet seg nye designere: