Snøen vi aldri blir kvitt

Started by Telehiv, 16.11.2019, 14:00:51

Previous topic - Next topic

Telehiv

På 1980- og 90-tallet, da vi var midt i en varmere syklus etter de 30 kalde årene etter krigen, var det mange som lot seg uroe av klimaalarmistenes påstander om "Snow - a thing of the past".

Fra Hafjell meldes nå:
– Med den siste tidens kuldeperiode og et bra snøfall de siste dagene kommer vi til å åpne et større skitilbud på et så tidlig tidspunkt enn noensinne tidligere, sier Camilla Reinemo Fjellvang fra Hafjell.



Og det ser ut til at vi har en av de tidligste og fineste åpningstilstandene for våre skisentre på mange tiår nå:
- Trysil, Hafjell, Oslo Vinterpark og Norefjell er blant alpinanleggene som åpner denne helgen.
- I Hemsedal blir det gratiskjøring i barnebakken nå, og ordinær åpning neste helg.
- Steilia i Bardu åpnet allerede i oktober
- Allerede har både Aurdal alpinsenter i Valdres, Uvdal skisenter, Gausta, Bjorli, Beitostølen, Varingskollen og Ingierkollen åpnet sine første bakker og heiser for vinteren
- Kvitfjell har åpnet for alle. Til helgen åpner Kvitfjell enda mer, og det blir heiser helt til topps på både østsiden og vestsiden av skianlegget.

Det er bare å glede seg for alle som ikke kastet skiene da Benestad, Prestrud et al var på sitt verste en del år tilbake, slik at den nylig kjønnsmodne Samset hoppet over på klima for å få en bit av kaka han også.

https://www.vg.no/reise/i/Xg3Qp7/na-apner-flere-av-de-store-alpinanleggene?utm_source=vgfront&utm_content=row-r3?


Emeritus

#1
Sitat Telehiv:

QuotePå 1980- og 90-tallet, da vi var midt i en varmere syklus etter de 30 kalde årene etter krigen, var det mange som lot seg uroe av klimaalarmistenes påstander om "Snow - a thing of the past".   


For det første; fra hvor har du at "Snow - a thing of the past". Er dette bare et påfunn for å dekke over at Klimarealistenes egne klimaspådommer rakner hele tiden og at en må egenproduserte klimaspådommer fremsatt av angivelige alarmister for å vise at en selv hadde rett? Hvor i IPCC eller i norsk mainstram klimaforskning hevdes det at Hemsedal, Geilo, Myrkdalen etc. - som alle ligger flere hundre meter over havet - ikke lenger skal ha snø om vinteren?

For det andre; var det mindre snø og dårligere forhold for skitrekkene og vinterturiststedene i Norge på 80 og 90 - tallet enn i dag? Det er i så fall helt nytt for meg som faktisk har frekventert disse stedene lengre enn en mannsalder. Min erfaring er at nå har praktisk talt samtlige av de store (Hemsedal, Geilo etc.) for lengst kjøpt kunstige snøanlegg til titalls millioner kroner som er en forutsetning for å være "leveringsdyktig" i sesongen, et fenomen som først og fremst har inntrådt de siste 10 - 15 årene. 

For det tredje: Når har 1980 og 1990 tallet blitt varmere, og i så fall i forhold til hva? Åtti og nittiårene var jo for svingende adskillig kaldere enn i dag, men du har rett i at åtti og nitti årene var adskillig varmere enn deler av 50 - årene, praktisk talt hele 60 - åren og 70 årene. Se selv:



Det eneste jeg ser av denne grafen er at vi hadde en varmeperiode på ca. 10 år sentret rundt 1935 og at det i det store bildet deretter bare har blitt varmere. Skulle det være et snev av realiteter bak disse 30/60 års syklene skulle vi i så fall ha en ny varmetopp (1935 + 60) i 1995. Jada, det var rekordvarmt tidlig i 1990 årene, men i de etterfølgende 30 år har det blitt ca. 0,7 C varmere.

Hypotesen din er ettertrykkelig falsifisert av moder natur, eller skal vi heller begynne å snakke om 90 års sykler, eller hva med å innføre en "lag?"

Telehiv

#2
Quote from: Emeritus on 16.11.2019, 14:59:19
For noe patent sprøyt. Driver du å lager nye sykler etter hvert som tiden går

Deretter følger du opp med dette:
"For det første; fra hvor har du at "Snow - a thing of the past".

Først: "Snow - a thing of the past" var alarmen for et par tiår siden fra Dr David Viner, senior research scientist ved Climatic Research Unit (CRU), University of East Anglia), altså en kollega av Phil "Mike's trick" Jones, ved selve høyborgen for IPCC på den tid. Vi får vel kalle det for folk som var godkjente av IPCC. Han gikk ut da ut med at "within a few years winter snowfall will become a very rare and exciting event". Dr. Viner er også kjent for denne: "Children just aren't going to know what snow is".



Disse skremslene ble jo debattert opp og ned ad vegge den gangen, og det fins derfor tusenvis av linker på temaet, vi kan ta en her: https://www.climatedepot.com/2018/01/04/flashback-2000-snowfalls-are-now-just-a-thing-of-the-past-children-just-arent-going-to-know-what-snow-is-uk-independent/

Videre hevder du at:
"Det eneste jeg ser av denne grafen er at vi hadde en varmeperiode på ca. 10 år sentret rundt 1935 og at det i det store bildet deretter bare har blitt varmere. Skulle det være et snev av realiteter bak disse 30/60 års syklene skulle vi i så fall ha en ny varmetopp (1935 + 60) i 1995. Jada, det var rekordvarmt tidlig i 1990 årene, men i de etterfølgende 30 år har det blitt ca. 0,7 C varmere.
Hypotesen din er ettertrykkelig falsifisert av moder natur, eller skal vi heller begynne å snakke om 90 års sykler, eller hva med å innføre en "lag?"


Kjøp nye briller: Det er selvsagt ikke korrekt at "vi hadde en varmeperiode på ca. 10 år sentret rundt 1935 og at det i det store bildet deretter bare har blitt varmere". Faktum er jo - ved å se på grafen med nye briller  - at det i nærmere 30 år etter 1946 ble kaldere og kaldere, både globalt og i Norge, som grafen viser, slik at 1970-tallet etterhvert var spekket med klimaforskere som ropte om "ny istid". Norge hadde riktignok et par varmere år midt på 70-tallet enn det globale hovedmønstret, uten at dette endret på den fallende tredveårs-trenden etter 1946. Disse 30 kalde (globale) årene - på stigende CO2-nivåer - er en utmerket falsifisering av CO2-hypotesen.

PS: Ifm. svaret på ditt innlegg kom jeg i skade for å trykke opp ditt innlegg i stedet for mitt. Dermed angis det som revidert av meg. Men jeg skal ikke ha endret på noe, så vidt jeg kan se. 

Bebben

Det er interessant å se at grafen som emeritus limer inn ovenfor, viser avvik fra "normalen", altså moot norrrmalt...

"Normalen" viser til 30-årsperioden 1960-1990, og som vi ser var jo dette en... unormal kjølig periode i det større bildet.
Men nå skal vel snart den gamle normalen avløses av en ny, som vil gjelde perioden 1990 - 2020?

En tilsvarende graf vil da bli svekket med hensyn til retorisk kraft, vil jeg tro.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Bebben

For emeritus' spørsmål 1 og 2 kan denne reportasjen i Dagsavisen antakelig gi noen svar:

1) "2014 var det varmeste året som er målt. Klimaforskerne tror at barna som vokser opp i storbyene i dag blir den siste generasjonen som får oppleve snø og skiføre i sitt nærmiljø."

2) "[Øivind] Amundsen [i Skiforeningen] husker godt de dårlige vintrene på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet.
– Vi begynte å lure på om det var slutt. Den gangen hadde vi ikke snøkanoner. Det ble kjørt snø fra Finse som skapte mye oppmerksomhet."


Hevet ut av meg. Dagsavisen:

https://www.dagsavisen.no/reportasjer/snoen-som-falt-1.312629
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#5
Sitat Telehiv:

QuoteKjøp nye briller: Det er selvsagt ikke korrekt at "vi hadde en varmeperiode på ca. 10 år sentret rundt 1935 og at det i det store bildet deretter bare har blitt varmere". Faktum er jo - ved å se på grafen med nye briller  - at det i nærmere 30 år etter 1946 ble kaldere og kaldere, både globalt og i Norge, som grafen viser, slik at 1970-tallet etterhvert var spekket med klimaforskere som ropte om "ny istid". Norge hadde riktignok et par varmere år midt på 70-tallet enn det globale hovedmønstret, uten at dette endret på den fallende tredveårs-trenden etter 1946. Disse 30 kalde (globale) årene - på stigende CO2-nivåer - er en utmerket falsifisering av CO2-hypotesen.   

OK, en dårlig formulering. Siden du vet at jeg ser at det var en varmeperiode på 30 tallet som var varmere enn de etterfølgende tiår burde jeg ha skrevet - og du burde ha forstått:

"at med unntak av en varmeperiode på ca. 10 år sentret rundt 1935 har det i det store bildet deretter bare har blitt varmere".

Og i det store bildet viser altså denne kurven en temperaturøkning på ca. 2C fra ca. 1900 til 2019 i Norge. Jeg har som du også vet aldri bestridt varmeperioden på 30 tallet, den var også global og viser igjen på alle serier.

Men nå gikk ikke jeg så mye på ski på trettitallet så det er ikke så praktisk i forhold til ditt opprinnelige innlegg der jeg rett ut blir fortalt at når jeg nettopp har landet på Flesland etter 14 dager på Gran Canaria så kommer du og forteller meg at jeg har vært 14 dager på rypejakt på Finnmarksvidda.

Hovedbudskapet om varmere 80 og 90 tall som en topp på en varmeperiode og lite snø tilsvarende den på 30 tallet er jo det rene nonsens, og det er det ikke en gang nødvendig å ha briller for å se.

Og når det gjelder snø som en ting fra fortiden har du altså sitert 1 - en - enkeltforsker, ikke forskning gjengitt i IPCC eller noe annet sted. Skal du ha idiotiske enkeltuttalelser så er det jo bare å ta en titt på Klimarealistene, det er jo en gave som aldri slutter å gi.

Sitat Bebben:

Quote"Normalen" viser til 30-årsperioden 1960-1990, og som vi ser var jo dette en... unormal kjølig periode i det større bildet.
Men nå skal vel snart den gamle normalen avløses av en ny, som vil gjelde perioden 1990 - 2020?

En tilsvarende graf vil da bli svekket med hensyn til retorisk kraft, vil jeg tro.

Retorisk kraft? Tror du at oppvarmingen fra 1900 vil se mindre ut. Kurven vil jo se helt identisk ut med unntak av at den svarte streken flyttes noen hakk opp. Tvert i mot, jeg er troende til å hevde at den nye grafens retoriske kraft vil bli styrket i hvert fall i forhold til de som hevder at det var like varmt på 30 tallet som i dag. Skal jeg skyte fra hoften antar jeg at normallinjen (1990 - 2020) vil ligge i underkant av  det som på grafen viser 1C, og varmetoppen på 30 - tallet vil plutselig bli unormalt kald, og da er der bare ett alternativ igjen,  å beskylde Kristian Trægde et al for juksifisering.

PS: Jeg ser Bebben har lagt inn et nytt innlegg. Men svekker det innlegget påstanden min? Er det noen som hevder at forholdene for vintersport i perioden 2000 - 2019 naturlig har blitt noe bedre i forhold til 1980 og 90 tallet?

Det er det som er påstanden til Telehiv.


frankolsen

Quote from: Emeritus on 16.11.2019, 14:59:19
Når har 1980 og 1990 tallet blitt varmere,[/b] og i så fall i forhold til hva? Åtti og nittiårene var jo for svingende adskillig kaldere enn i dag, men du har rett i at åtti og nitti årene var adskillig varmere enn deler av 50 - årene, praktisk talt hele 60 - åren og 70 årene. Se selv:



Det eneste jeg ser av denne grafen er at vi hadde en varmeperiode på ca. 10 år sentret rundt 1935 og at det i det store bildet deretter bare har blitt varmere. Skulle det være et snev av realiteter bak disse 30/60 års syklene skulle vi i så fall ha en ny varmetopp (1935 + 60) i 1995. Jada, det var rekordvarmt tidlig i 1990 årene, men i de etterfølgende 30 år har det blitt ca. 0,7 C varmere.

Hypotesen din er ettertrykkelig falsifisert av moder natur, eller skal vi heller begynne å snakke om 90 års sykler, eller hva med å innføre en "lag?"

Nå er det vel slik at snøen som regel kommer om vinteren.
Da er det vel på sin plass å bruke grafen for vinteren tenker jeg:


Emeritus

Sitat frankolsen:

QuoteNå er det vel slik at snøen som regel kommer om vinteren.
Da er det vel på sin plass å bruke grafen for vinteren tenker jeg:   

Jeg setter stor pris på presisjon i klimadebatten og kan da opplyse at vi enda ikke har kommet til vinteren slik MET definerer den. Du har limt inn under halvparten av det som er sesong hos vintersportstedene, her har du siste tredjedel av start på sesongen;



og her følger 2/3 av siste del av sesongen: