Norges feilslåtte elbilpolitikk

Started by frankolsen, 10.11.2019, 08:35:52

Previous topic - Next topic

frankolsen

Den danske miljøvernministeren Dan Jørgensen refset den norske elbilpolitikken under et pressemøte i København nylig.

- Det er antakelig en av de dyreste politiske virkemidlene som noensinne er brukt til å oppnå en X mengde med CO2-reduksjon, sa Jørgensen.
Norsk elbil-politikk innebærer subsidier til elbil-eiere i form av lavere skatter og avgifter. Men Jørgensen mener disse fordelene er kun økonomisk overkommelig for Norge på grunn av oljeinntektene.

- Det er enklere for dem fordi de har pengene. Hvor kommer disse pengene fra? Olje, sa han.

Dermed trekker han tilsynelatende fram paradokset med at Norge bruker inntekter fra en «klimafiendtlig» næring til å finansiere «klimavennlige» politiske tiltak.

https://www.nettavisen.no/nyheter/dansk-klimaminister-refser-norsk-elbil-politikk/3423875881.html


Petter B

Det å bruke oljepenger til å finansiere bærekraftig og "grønn" energi er helt perfekt  Det er klart vi må benytte oss av muligheten oljeinntektene gir oss. Det er Norge som er blant de første til å gå tom for olje, og vi er pukka nødt til å være i forkant av utviklingen. Så får danskene gjerne sutre så mye de vil.

Emeritus

Sist jeg så noe tall på det har el - bil politikken kostet ca. 7 milliarder i tapte avgiftsinntekter dersom forbrukerne hadde kjøpt vanlige biler i stedet. I tillegg kommer ytterligere noen milliarder ved at ulike hybrider også har avgiftslette.

Men dette regnestykket har noen åpenbare feilkilder da det forutsetter at folk hadde kjøpt de samme bilene om avgiftene på el - bilene hadde vært det samme, hvor mange Tesla S P100D hadde blitt solgt hvis prisen var ca. 1,5 mill som er den reelle prisen med vanlige avgifter? Jeg vil heller snu det litt på hodet, mange kjøper de dyreste el- bilene nettopp fordi de oppfatter det som et svært godt kjøp, og at de neppe hadde kjøpt så dyre biler uten denne rabatten, og at statens avgiftstap følgelig ikke hadde blitt like høyt.

Et annet forhold som også roter til denne vurderingen er jo at Norge har blant de aller høyeste bilavgiftene i utgangspunktet, så vidt jeg vet bare slått av Danmark.