Sitat Contrari1:
Hvorfor skal grunnrenteskatt være "ekstrem" for vindkraft, eller mener du at det er "ekstremt" også for vannkraften? Det er iallfall mange lokalsamfunn som lovpriser dette tilskuddet til sin økonomi.
Jeg svarer på den strengen som er opprettet for dette formålet.
Norsk næringsvirksomhet beskattes med 22% av det overskudd som oppstår etter at driftskostnadene inkludert finans er trukket fra. Omtrent tilsvarende regler har vi i EØS området.
Fra denne hovedregelen er der to unntak, oljeutvinningsvirksomhet og vannkraft med installert effekt over 10 MVA. Disse betaler i tillegg en grunnrenteskatt som gjør at den totale skattebelastningen kan komme opp i 60 % der andre virksomheter betaler 22%. Dette unnataket er begrunnet i to kumulative vilkår: (1) Virksomheten skal på en eller annen måte bruke våre felles naturresurser
og (2) over tid vise at virksomheten gir en langt høyere avkastning på innskutt kapital enn annen type virksomhet.
Vannkraft over 10MVA er stort sett magasinverk der utbygningene var gjort for 20 - 30 år siden, 80 - 90% av de vannkraftverk som er bygget de siste 15 - 20 årene er har en installert effekt under 10MVA og betaler da samme skatt som annen næringsvirksomhet, herunder vindkraftverk. Og det du skriver om at lokalsamfunnene lovpriser dette tilskuddet til sin økonomi, så tar du nok feil. Grunnrenteskatten er det staten som tar. Kommunene mottar eiendomsskatt som du riktig påpeker er en viktig del av mange kommuners økonomi, men der er reglene identiske for vannkraft og vindkraft. Som jeg skrev i et annet innlegg utgjør den eiendomsskatt Fitjar Kommune mottar fra Midtfjellet Vindpark AS ca. 5 % av kommunens samlede driftsbudsjett.
Så hvis en skal følge logikken om at all virksomhet som utnytter naturresursene skal betale grunnrenteskatt, vil det i praksis innebære at en kan avvikle svært mye av norsk bergverksdrift, omtrent alt av landbruk og skogsbruk og mye av havfisket, for å nevne noe.
Det viktigste vi har fått ut av denne debatten er at vindkraft i Norge stort sett er lønnsomt, noen eldre anlegg sliter fortsatt, men mange anlegg tjener svært gode penger og dette uten verken gunstige avskrivningsregler og der det lille som er igjen av sertifikatordningen er neglisjerbart. Men overskuddet er foreløpig på langt nær så stort at det tilfredsstiller det andre kumulative vilkåret for å ilegge grunnrenteskatt, men jeg antar det vil skje i løpet av "noen år," uten at jeg tør tidfeste det nærmere.