Elbil-salget viser overraskende stor sårbarhet for subsidiekutt?

Started by Telehiv, 02.11.2019, 10:52:30

Previous topic - Next topic

Telehiv

En ting er hvor fort kineserne klarer å bygge ny jernbane-infrastruktur, lånt eller ikke.
Men for et par dager siden sperret jeg opp øynene da noen på TV viste en stor slette med masse bulldosere og anleggsmaskiner på, og meldte at her skulle det bygges et sykehus I LØPET AV 6 DAGER (!?!?) for å håndtere corona-trusselen.

...jeg ser for meg et norsk vegkontor ordne med fjerning av en farlig bergknatt langs E6 på under 6 uker.

ConTrari1

Quote from: Telehiv on 28.01.2020, 16:55:25
En ting er hvor fort kineserne klarer å bygge ny jernbane-infrastruktur, lånt eller ikke.
Men for et par dager siden sperret jeg opp øynene da noen på TV viste en stor slette med masse bulldosere og anleggsmaskiner på, og meldte at her skulle det bygges et sykehus I LØPET AV 6 DAGER (!?!?) for å håndtere corona-trusselen.

...jeg ser for meg et norsk vegkontor ordne med fjerning av en farlig bergknatt langs E6 på under 6 uker.

10 dager for dette hospitalet. Mer i retning av et prefab- feltsykehus. Hæren er tungt inne i bildet med et stort antall leger, dette er naturlig nok en situasjon der forsvaret blir mobilisert. Rask reaksjon, men altså en enkel og midlertidig løsning.

"Her skal et provisorisk sykehus med 1000 senger bygges på bare ti dager, for å ta imot pasienter som er smittet av corona-viruset.

Og ikke nok med det: Folkets Dagblad melder i dag at nok et prefabrikert sykehus skal reises i Wuhan de neste 15 dagene, i kampen mot corona-epidemien. Dette vil få 1300 sengeplasser."

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8mojXx/corona-viruset-vil-bygge-sykehus-med-tusen-senger-paa-ti-dager

Et annet eksempel på modul-basert sykehus finner vi i Kirkenes, her er det selvsagt snakk om et langt mer avansert og permanent anlegg:

"Når nytt lokalsykehus skal settes opp i Kirkenes, er miljøambisjonene høye. Dersom alt går etter planen vil nye Kirkenes sykehus bli Norges første sykehus på passivhusnivå.

Men det er ikke bare miljøambisjonene som skiller sykehuset fra andre sykehusbygg.

Utover et plasstøpt fundament, skal nemlig selve bruksdelen av bygget bestå av 240 prefabrikerte moduler. "

https://www.tu.no/artikler/det-skal-bygges-sykehus-for-750-millioner-hver-maned-i-norge-frem-til-2020/320926
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Quote from: Emeritus on 28.01.2020, 16:15:23
Bergensbanen kunne for lengst ha vært et reelt alternativ til fly, like fullt gikk togene raskere for 20 år siden enn i dag.

Det er ikke det minste problem å bygge ut Bergensbanen til å utkonkurrere flytrafikken. Det som foreligger av planer i dag, er Ringeriksbanen og ny bane Arna-Voss. Dette vil redusere reisetiden fra ca. 6,5 timer til 5,0 timer. Når dette blir bygget, er et politisk og dermed økonomisk spørsmål.

Mye av problemet med norske planer for HH-tog er at det beste ødelegger for det gode. Hele tiden legger man frem forslag om en total utbygging som koster mange hundre milliarder for hver strekning. For tog-entusiaster er dette å skyte seg selv i foten. Man bør ha en helt annen tilnærming; Hvor mye redusert reisetid kreves for  at tog overtar en betydelig del av trafikken fra fly, på f.eks. Bergensbanen. Og da er ikke svaret 3 timer. I tillegg til de to nevnte prosjektene, som ser ut til å ha meget sterk politisk støtte (bortsett fra tidsperspektivet), bør det være mulig å finne strekninger som på billigst måte gir ytterligere redusert reisetid. Kommer man ned i 4 timer, bør mye være gjort. Strekningen Hønefoss-Gol, som i dag tar 1 t 20 min, bør fint kunne kjøres på 30 min med ett stopp i Nesbyen. Med 250 km/t standard skal dette gå greit. I dag er distansen ca. 120 km, men det må regnes med betydelig innkorting ved HH-bane, pga. langt rettere linjeføring, minst 20%. En distanse på ca. 95 km klarer man fint på en halv time, når toget holder opp mot 250 km/t. Slike tog har vi ikke i regulær drift ennå, men Flytogets nye togsett er godkjent for 270 km/t.

Edit: Og da er man nede i 4,0 timer, uten å gjøre noe som helst på strekningen Gol-Voss.

Tar man utgangspunkt i kostnaden pr. km fra strekningen Larvik-Porsgrunn (bygget for 250 km/t, og med det meste av linjen i tunnel), kan man regne med ca. 330 mill. pr. km. Det gir ca. 31 mrd, omtrent det samme som prisen for Follobanen.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Quote from: ConTrari1 link=topic=1348.msg11110#msg11110
Det er ikke det minste problem å bygge ut Bergensbanen til å utkonkurrere flytrafikken.
/quote]

Det er altså bare et spørsmål om penger, ikke tekniske utfordringer. Men her også bør man som nevnt se på hva man får for en overkommelig sum, og ikke stirre seg blinde på ideelle løsninger, som HH-utredningen i sin tid gjorde.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Emeritus

Sitat Contrari1:

QuoteDet er ikke det minste problem å bygge ut Bergensbanen til å utkonkurrere flytrafikken. Det som foreligger av planer i dag, er Ringeriksbanen og ny bane Arna-Voss. Dette vil redusere reisetiden fra ca. 6,5 timer til 5,0 timer. Når dette blir bygget, er et politisk og dermed økonomisk spørsmål.

Som jeg hevdet ovenfor, å kjøpe teknologien er nesten like enkelt som det er enkelt for meg å kjøpe det beste kjøkkenutstyr og råvarer, like fullt er jeg ikke kommet mer enn 3% på veien mot tre stjerner i Michelin.

Det "uenkle" både i USA og i Norge er måten samfunnene er organisert på, dette i motsetning til Kina. USA er sannsynligvis i en enda verre stilling enn Norge, USA begynte å leke med tanken om høyhastighetsbaner allerede når de først banene ble bygget i Japan på seksti - tallet. Likefult har USA i dag ikke en eneste HH - bane i begrepets egentlige forstand. Her er ingen ens internasjonal definisjon, men en ganske vanlig er 200 km/t på konverterte eldre baner og 250 km/t på nye baner som er bygget særskilt for formålet, typisk mellom to byer slik som den nye normalsporbanen mellom Barcelona og Madrid. Og i den betydningen har så vidt jeg vet USA ikke en eneste strekning i drift i dag, kun eldre baner der deler av strekningen er klargjort for høye hastigheter, vi har i det minste Gardemobanen.

Ringeriksbanen har vært omsnakket i minst 80 år, ble politisk vedtatt i 1992 og det snakkes nå om at den muligens skal bygges om "noen år." Og hva snakkes det om i dag? Jo å bygge ny bane mellom Fauske og Tromsø fordi nå er det "vår tur." Og her er problemets kjerne. Ingen politikere tør si rett ut at Nordnorgebanen er en vits, realiteten er at Nordlandsbanen også er en vits og burde ha vært nedlagt. Der er ingen plan og ingen vilje til å fatte politiske vedtak med konsekvenser i form av at vedtakene settes ut i live.

Og der synes kineserne å være suverene, noe som ikke må oppfattes som jeg er tilhenger av det kinesiske politiske systemet. Men jeg vil ikke utelukke at både USA og Norge kan lære noe av måten kineserne gjør det på.

Emeritus

Nå er salgstallene for januar 2020 ute:

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-januar-2020

Den største nyheten er at nå stiger nybil salget etter å ha svekket seg ut over i fjoråret, det samlede nybilsalget økte med 6,2% i forhold til januar 2019, alle tall her gjelder personbiler.

Diesel/bensinandel: 11,4% av bilene hadde kun dieselmotor, 10,1 hadde kun bensinmotor, dette er hhv. 6,1 og 8,9% lavere enn januar 2019.

Hybrid andel: 34,2 % av bilene hadde hybriddrift, tilsvarende tall for januar 2019 var 25,7 %

Nullutslipp (alle var elektriske) Utgjør 44,3% av nyregistreringene, tilsvarende tall for januar i fjor var 37,8 %. Andelen for hele 2019 var 42,2%.

Det er også verdt å merke seg at elektriske varebiler begynner å komme og utgjør 10% av totalsalget. En annen detalj som elektrifiseringen må ta en del av æren for er at over 44 % av bilene nå har firehjulsdrift, opp nesten 10 % fra i fjor.

Så får vi se om el - andelen bikker 50% i år. Det kommer en masse nytt og lekkert, og en risikerer at Ap innfører avgifter på de dyreste bilene.

Emeritus

"Alle" er enige om at Tesla aksjen prises over alle støvleskaft. Men det er heller ikke tvil om at Tesla aksjene har vært forsøkt snakket ned og det på en slik måte at Musk spekulerte på om der var en koordinert aksjon på gang fra den øvrige bilindustrien for å knekke Tesla ved å strype igjen kapitaltilførselen til selskapet. En som har vært med på nettopp dette er den ellers dyktige investoren Jan Petter Sissener. Han har neppe gjort dette av andre grunner enn at han ikke har hatt tro på Tesla, men tapet hans nærmer seg nå 100 mill.

https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/02/04/7494474/jan-petter-sissener-fondet-canopus-taper-stort-pa-kursoppgangen-i-tesla

Han synes i hvert fall å ha et poeng:

Quote– Jeg tror fortsatt aksjen skal ned. Man kan kjøpe hele Oslo Børs minus statens aksjer for det samme som Tesla prises til. Så kan du velge hva du vil eie. Jeg vil heller eie DNB, Telenor og Equinor enn en bilprodusent som produserer 400.000 biler og taper penger, sier Sissener.

Emeritus

Her kan alle lese selv:

https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-februar-2020

Rene bensin og dieselbiler går ned, samlet utgjør disse nå bare vel 20%

Hybrid går opp og utgjør 29,5% av nybilsalget, dette var på 23,7% i februar i fjor

Nullutslipp - alle er elektriske - utgjør 49,7 % i februar i år mot 42,3% i fjor

Jeg leser også at Teslas andel raser, det er vel forventet når en ser hva som ellers finnes av rene el - biler på markedet.

Salget av rene el - varebiler har så vidt begynt å komme i gang, dette er 50% opp i forhold til i fjor men utgjør bare 203 av samlet 2724 solgte i februar, men her begynner å bli en god del alternativer for håndverkere m.m. som greier seg med en daglig kjørelengde på 15 - 20 mil.