Elbil-salget viser overraskende stor sårbarhet for subsidiekutt?

Started by Telehiv, 02.11.2019, 10:52:30

Previous topic - Next topic

Telehiv

Tja, det kan godt hende at Norge gjennom en fortsatt sterk elbil-subsidiering prosentmessig fortsetter å være en enslig elbil-svale i det internasjonale markedet.
I utlandet der elbiler prises ut fra reelle kostnadslover og man ikke investerer i nok ladestasjoner ser vi at elbilene sliter med å øke sin andel. Med tilhørende rekkeviddeangst.
I siste instans ser det ut til å være politiske faktorer som vil bestemme dette videre.
Om det ikke skulle dukke opp en grensebrytende ny batteriteknologi. Det ville jo blitt en annen skål der selv jeg ville vurdert et alternativ til min formfullendte damemagnet av en dieselbil. 

Emeritus

Salget av EV's utgjør ca. 4% av det tyske salget og det øker, i Nederland har det passert 12%. Dette vil ikke skje over natten, men vil gå langt raskere enn overgang fra damp til dieselelektrisk i jernbanesektoren (30 år.) Jeg ser ingen grunn til å tvile når både Daimler og VW hevder at el - biler vil ha omtrent samme pris som fossilbiler om noen år. Hva angår ny batteriteknologi er der jo "tusenvis" av prosjekter som lover gull og grønne skoger, men jeg har merket meg ett. Toyota skal lansere en EV til olympiaden senere i år som har såkalte solid state batterier:

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2018/superbatteri.json

Et batteri de mener skal være i masseproduksjon i løpet av de neste fire - fem årene. Vi kan også håpe på at tyskerne har noe i ermet. Toyota har "ikke råd" til å annonsere dette for så å dumme seg ut ved ikke å levere. Dette i motsetning til andre vidunderbatterier som er under utvikling fra ulike småselskaper, der potensialet i teknologien gjerne blåses opp for å skaffe flere investorer.

ConTrari1

Ny nedtur for elbil-salget i Norge. Hvem skal nå redde klimaet? Elgolfbiler på Maldivene?

"Elbilsalget for desember i år endte på 3423 elbiler. Det er 1723 færre enn i samme måned i fjor, en nedgang på hele 33,5 prosent. Måneden lå også godt under salget for desember 2017, og er den tredje måned på rad med fallende elbilsalg."

"Vi er skuffet. Vår prognose var at vi skulle nå 50 prosent elbilandel og det gjør vi ikke. Det er spesielt siste halvår at trenden ha vært fallende, sier Christine Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til Nettavisen.
Elbilandelen var i desember på bare 30,4 prosent, ned fra 41,3 i samme måned i fjor.

- Vi kan finne på mange mulige unnskyldninger, som at folk venter på nye modeller, men det blir helt feil. Faktum er at folk kjøper bensin og diesel-biler i stedet for elbiler, sier Bu."

https://www.nettavisen.no/okonomi/nedtur-for-elbilsalget-i-desember/3423904289.html

Har norske bilkjøpere sett skriften-som-ennå-ikke-er-på-veggen? Den som sier at Staten gjerne vil lure deg. For hva skjer dersom elbilene blir dominerende i landet? Da kommer avgiftstrykket med full kraft. Staten kan plutselig komme på at uff da, det er visst mye forurensning forbundet med produksjon av batterier og annen styggedom, så da må det åre-avlates med avgifter. Skatter og avgifter dør aldri. De kan gjenoppstå i ny ham, men de er mer evige enn gudene.

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

e24 har idag en interessant artikkel om hvordan øvrige elbil-produsenter sliter med å konkurrere med Teslas produksjonstall.
Mercedes ser f.eks. ut til å stå helt i stampe med sin EQC-satsing.



Link: https://e24.no/teknologi/i/dO01Xw/kommentar-slik-har-tesla-klart-aa-parkere-konkurrentene


Emeritus

Av rene "belønnelses og rettferdighensyn" er dette bra. Der var i utgangspunktet to valg, hydrogen eller batterier, men hydrogen ser ut til å tape bl.a. fordi der en EV nytter opp mot 85% av tilført energi til fremdrift, greier hydrogen omtrent det samme som et damplokomotiv, rundt 20%. For seks år siden var det ytterst få som trodde at en kunne kjøpe en el - bil i MB E - klassestørrelse, med Ferrari ytelser og 500 km rekkevidde. Nå har dette blitt "helt alminnelig," og det må Elon Musk få nesten all ære for.

Tesla har blitt spådd nedenom og hjem i mange år. Jeg tviler på om de fortsatt har full kontroll, men i går åpnet de en gigantfabrikk i Kina som skal produsere Modell 3, og samtidig er de ytterst konkrete om en ny fabrikk litt utenfor Berlin. Så langt jeg vet har Tesla fortsatt det beste mangagementsystemet for lading og bruk av elektrisiteten, og hadde de bare begynt å lage litt flottere biler så hadde jeg vært klar. Det "de gamle" kan ta Tesla igjen på, er nettopp det de kan om design, komfort og effektiv produksjon.

PS, så lærte jeg noe nytt: Disruptiv innovasjon:

https://no.wikipedia.org/wiki/Disruptiv_innovasjon

Dette i motsetning til inkrementell innovasjon der en bare forbedrer noe eksisterende.

Emeritus

Her er en bra artikkel om el - biler:

https://finansavisen.no/lordag/profil/2020/01/24/7491114/tesla-far-konkurranse-fra-kina

Et par punkter:

- Bru antar at elbilsalget har bremset bl.a. fordi det kommer så mange nye modeller og at el - biler foreløpig først og fremst er et byfenomen
- at el - bil salget i Norge først vil ta seg opp igjen om nonen måneder (hun sier etter ferien)
- hun bekrefter som vi vet fra andre kilder at målet om at el - bil andelen skulle være på minst 10% innen 2020 allerede er nådd
- hun tror på gunstige betingelser for el - biler flere år videre
- også andre land begynner nå å belønne kjøp av el - biler
- andelen el - biler som selges Europa utgjør ca. 2%, i California og Kina ca. 10%

Så stiler hun det samme spørsmålet jeg har stillet mange ganger, hvorfor kan ingen lage en Volvo 240 eller Skoda Octavia stasjonsvogn med lang rekkevidde. Altså en familiebil i mellomklassesjiktet med god plass, tilhengerfeste etc.

Her er en oversikt over hva som kommer i 2020, fortsatt ingen Volvo 240 stasjonsvogn etterfølger:

https://elbil.no/om-elbil/elbiler-som-kommer/#all

Og her hva som kommer i 2021, fortsatt ingen...

https://www.vg.no/bil/lanseringskalender/2021

Og til slutt et rop om hjelp fra VW sjefen:

https://www.tu.no/artikler/vw-sjefen-det-er-for-billig-a-slippe-ut-co/483651

Og her hvorfor han roper:

https://www.motor.no/artikler/2019/mars/bilnyhet-vw-er-den-store-miljoverstingen/

Emeritus

#36
Jeg har lenge stilt spørsmålet om hvor stor del av det samlede oljeforbruk på verdensbasis som går med til drift av ulike deler slik som personbiler, lastebiler/busser, fly osv. Her fant jeg en oversikt over USA som står for ca. 20% av det samlede oljeforbruk i verden:

https://www.eia.gov/energyexplained/oil-and-petroleum-products/use-of-oil.php

69 % av det samlede forbruket går med til å drive hele transportsektoren. Den mer detaljerte fordelingen er slik:

- 45,5% til bensin som i all hovedsak benyttes til drift av personbilparken
- 20% til diesel som stort sett går med til tungtransport, fyringsoljer, jernbane og noe personbil (dieselandelen på småbiler i USA er lav)
- 14,6% til gass som stort sett benyttes i kraftverk
-  8,3% deler til jetfuel, sivilt og militært

De øvrige ca. 12% benyttes til en rekke andre formål slik som smøreoljer, plastproduksjon etc.

NÅR NÅS PRISLIKHET


Dette er som nevnt USA tall, men er det noen realitet i store deler av transportsektoren blir elektrifisert er dette en katastrofe for oljenæringen. Teknisk sett tør jeg hevde at personbilparken allerede i dag langt på vei er moden for en elektrifisering. Det er rimelig å forvente en fortsatt utvikling på batterifronten. Det som da hindrer at el - bilene tar over er prisen, VW hevder at de vil nå prislikhet mellom olje og elektrisk når de lanserer 2. generasjons EV platform om noen år.

https://insideevs.com/news/386122/vw-price-parity-ev-gas-meb/

Mens andre pålitelige kilder hevder prislikhet ved selve bilkjøpet ikke er mulig med dagens batteriteknologi med mindre råvareprisene skulle falle, noe som ikke er sannsynlig.

https://www.digitaltrends.com/cars/mit-study-finds-ev-market-will-stall-in-the-2020s/

Men her må det skilles mellom pris ved kjøp av ny bil og prisen ved å kjøpe pluss å drive en bensin/diesel bil gjennom dens livslengde. Det er allerede klart at både vedlikeholdskostnader og energikostnader ved elbiler er lavere enn for bensin/diesel.

GJLEDER DETTE ALLE BILTYPER?


Det jeg har skrevet her gjelder først og fremst typiske mellomklassebiler som Golf og lignende. Småbiler med diesel/bensindrift vil av en eller annen grunn fortsatt være billigere enn elektrisk en stund til. Når det gjelder premium, sportsbiler og andre luxusbiler vil prislikhet bli nådd først. Og det forstår jeg. Hvis Tesla holder noe i nærheten av hva de lover kommer de snart med en sportsbil med rekkevidde på 1000 km og farts og andre tekniske spesifikasjoner som knuser alt som finnes av bensinbiler, og da tar også jeg med de såkalte hypersportsbilene som koster fem mill. pluss. Og denne skal Tesla bare ha 1,5 mill. for.

Det samme vil gjelde S - klasse og det øvrige luksussegmentet. Her er utviklings og byggekostnadene på motor og drivverk høye og antall biler som blir levert lavt. Dette samtidig som resten av det som gjør bilen dyr slik som oppheng, fjæring, interiør osv. koster det samme om det er en bensin eller elektrisk. Batteriet er fortatt like dyrt, men forskjellen spises raskere opp dels fordi batterikostnaden utgjør en mindre del av totalkostnaden ved å bygge bilen, og dels fordi det tradisjonelle drivverket også er svært kostbart å bygge. Og det gjelder endog før en begynner å regne inn vedlikeholds og energikostnader som sannsynligvis blir dramatisk lavere.

HVA MED ENERGISEKTOREN ELLERS?

Her på forumet har jeg allerede lagt frem dokumentasjon på at vindkraft på land i dag er den billigste kraftformen å bygge ut, og at denne prisen forventes å gå ytterlig ned fremover (tall fra NVE.)

Tilsvarende ser en nå også i USA:

https://www.forbes.com/sites/energyinnovation/2020/01/21/renewable-energy-prices-hit-record-lows-how-can-utilities-benefit-from-unstoppable-solar-and-wind/#56ccd8092c84

Og dette er data fra det som bygges i 2020. 76 % av ny kraft vil bestå av vind og sol, mens 85 % av det som legges ned er kull og gass. Fornybar har nå passert kull som energikilde, og kull forventes å gå ytterligere ned i 2020 og ny kraft basert på gass utgjør bare 22 %.

Og dette skjer i en situasjon der Presidenten snakker frem kull, gass og olje, men markedskreftene synes faktisk å drite i hva El Presidente mener.

Greier Norge å matche denne utviklingen så lenge Midt - Østen og Russland flyter over av lett utvinnbar olje, og er diskusjonen om iskanten av akademisk karakter? Jeg vil gjerne tyne mest mulig ut av disse resursene. Men fra et felt får konsesjon til prøveboring og deretter skal planlegges å bygges ut, tar det 10 - 15 år før det produserer, og dette kan gå raskere enn vi tror.

Telehiv

Her er en ganske omfattende artikkel fra dagens Finansavisen, i et intervju med Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu.
Hun synes å være nokså avslappet/balansert ifht å ensidig promotere elbiler, og tenker høyt rundt mye vi har diskutert også her på forumet:

Link: https://finansavisen.no/lordag/profil/2020/01/24/7491114/tesla-far-konkurranse-fra-kina

PS: Elbilsalget i Norge har falt de siste to år, men 16000 står akkurat nå på venteliste for den kinesiske nykommer Byton M-byte - det kan synes som at frykten for "kinesisk B-vare" kan være i ferd med  å slippe litt taket?:

ConTrari1

Det er laget en rapport om hva som må til av bompenger for å gjøre trafikken i Oslo mer eller mindre hel-elektrisk om ti år.

"Rapporten fra Norconsult inneholder flere ulike modeller:

Holdes alt som i dag, vil elbilandelen blant lette kjøretøy være 63 prosent i 2030.
Med en økning på 20 kroner pr. passering for fossilt drivstoff, blir elbilandelen 75 prosent i 2030.
Med en økning på 100 kroner pr. passering for fossilt drivstoff, vil 85 prosent av bilene være elbiler, men de vil stå for 94 prosent av trafikken."

https://www.aftenposten.no/osloby/i/QoBr88/saa-dyr-maa-bomringen-vaere-for-aa-faa-alle-til-aa-skifte-til-elbil

Men bilhaterne i byrådet har også vedtatt et mål om 1/3 redusert biltrafikk uansett type bil, og dette er neppe realistisk med fortsatt lave bompenger for elbiler. Skal MDG fortsatt regjere på  samferdsel fronten, kan det være fare for klima-"reddende" privatbilister også, om ikke med bompenger, så f.eks med drakoniske restriksjoner på kjøring i i byen, og da ikke bare i sentrum.

Mye tyder på at Oslo bygger en bom-mur mot verden (og det store utlandet, Viken, starter som kjent allerede ved Lysaker). Men så lenge Oslo fortsatt er viktig for trafikk mellom regioner i Norge, bør det diskuteres hvor mye man kan tillates å legge hindringer i veien for denne trafikken. Eventuelt bygge nye veier som gjør det unødvendig å kjøre gjennom Oslo kommune. Viktigst i så måte vil være ny E6 under Østmarka, som Nye Veier nå vil vurdere å gå inn for, i stedet for utbedring av andre veier i regionen. Det kan også gjøre ny E6/Ring 3 Ryen-Økern overflødig, et prosjekt som uansett ser ut til å slite med finansieringen.

https://www.bygg.no/article/1409939
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Emeritus

Sitat Telehiv:
Quote
Elbilsalget i Norge har falt de siste to år, men 16000 står akkurat nå på venteliste for den kinesiske nykommer Byton M-byte - det kan synes som at frykten for "kinesisk B-vare" kan være i ferd med  å slippe litt taket?

Jeg tror ikke at el - bil salget har falt i Norge de to siste år, det hadde en nedgang noen høstmåneder i 2019 i forhold fra de tilsvarende måneder i 2018, men samlet steg det både i 2018 og 2019. Og dette gjelder både i absolutte tall og i markedsandel av nybilsalget.

Hva angår Kina biler så har jeg bare en kommentar. For noen år siden var det en hel episode av Top Gear som ble viet Kina og kinesisk bilproduksjon. Der stilte de opp den "beste" bilen de laget for 15 år siden og sammenlignet med den beste bilen da, altså når programmet ble laget. Den bilen var relativt sett B - vare, men den begynte å ligne på noe. Nå produserer de biler som scorer max på de mest krevende europeiske sikkerhetstester, noe svært få amerikanske biler greier, og bilene ser også etter hvert noenlunde ut også.

Her skal du få et annet tall. For 10 - 15 år siden hadde Kina knapt Høyhastighetsbaner (operasjonell fart over 200 km/t, Norge har ca. 50 km, Flytoget)

I dag:

Kina - 32.200 km
USA  -     362 km

Nei, dette er ingen skriveleif og tallene lyver også. Kinas linjer er i all hovedsak dedikerte høyhastighetsbaner som er bygget for 250 km/t eller mer, mens USA bare er oppgraderte eksisterende linjer som tåler 200 km/t.

ConTrari1

Quote from: Emeritus on 27.01.2020, 16:05:20

Her skal du få et annet tall. For 10 - 15 år siden hadde Kina knapt Høyhastighetsbaner (operasjonell fart over 200 km/t, Norge har ca. 50 km, Flytoget)

I dag:

Kina - 32.200 km
USA  -     362 km

Nei, dette er ingen skriveleif og tallene lyver også. Kinas linjer er i all hovedsak dedikerte høyhastighetsbaner som er bygget for 250 km/t eller mer, mens USA bare er oppgraderte eksisterende linjer som tåler 200 km/t.

Det er ikke lett å se hva som er relevant for elbil-saken her. USA er rett og slett ikke særlig opptatt av HH-jernbane. At Kina bygger mye, er jo fint for dem, men det er opp til hvert land å bestemme sin samferdsels-struktur.

Forholdet mellom USA og Kina er også noe unøyaktig. Ser man på tallene for ferdig bygget og under bygging, er det ca. 38.000 km i Kina (ca. 6.000 km under bygging), mens det i USA er ca. 2.150 km, hvorav det meste, ca. 1.800 km, er under bygging.

Norge har langt mer HH-baner enn Kina, i forhold til befolkningen. Kina har 1407 mill., Norge 5, altså ca. 280 ganger større befolkning. Og Norge har ca. 200 km HH-baner ferdig eller under bygging;
Oslo-Kleverud ca. 90 km.
Oslo-Ski ca. 22 km.
Moss-Dilling ca. 6 km.
Drammen-Tønsberg ca. 60 km.
Larvik-Porsgrunn ca. 22 km.

200 x 280 = 56.000 km.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Emeritus

Sitat Contrari1:

QuoteDet er ikke lett å se hva som er relevant for elbil-saken her. USA er rett og slett ikke særlig opptatt av HH-jernbane. At Kina bygger mye, er jo fint for dem, men det er opp til hvert land å bestemme sin samferdsels-struktur.

Telehiv spurte bl.a. om Kina biler var B - vare etc. der jeg viste til Top Gir programmet og illustrerte dette med jernbanesatsingen. Og poenget med det er at aldri tidligere i verdenshistorien har en nasjon som for et par tiår siden var et u-land, beveget seg så raskt mot å bli et høyteknologisamfunn. Det eksempelet jeg kommer på i farten og som er nærmest er Sovjetunionen som på 1920 - tallet var et bortimot rent jordbrukssamfunn, i løpet av 30 år sendte de den første satellitt ut i rommet. Og du har selvsagt rett i at hvert land bestemmer sin samferdselsstruktur, problemet er at USA i dag knapt er i besittelse av denne teknologien og det blir en ny situasjon å foreholde seg til.

ConTrari1

Quote from: Emeritus on 28.01.2020, 15:41:56
Sitat Contrari1:

QuoteDet er ikke lett å se hva som er relevant for elbil-saken her. USA er rett og slett ikke særlig opptatt av HH-jernbane. At Kina bygger mye, er jo fint for dem, men det er opp til hvert land å bestemme sin samferdsels-struktur.

Telehiv spurte bl.a. om Kina biler var B - vare etc. der jeg viste til Top Gir programmet og illustrerte dette med jernbanesatsingen. Og poenget med det er at aldri tidligere i verdenshistorien har en nasjon som for et par tiår siden var et u-land, beveget seg så raskt mot å bli et høyteknologisamfunn. Det eksempelet jeg kommer på i farten og som er nærmest er Sovjetunionen som på 1920 - tallet var et bortimot rent jordbrukssamfunn, i løpet av 30 år sendte de den første satellitt ut i rommet. Og du har selvsagt rett i at hvert land bestemmer sin samferdselsstruktur, problemet er at USA i dag knapt er i besittelse av denne teknologien og det blir en ny situasjon å foreholde seg til.

Hehe, HH-tog og baner er ikke akkurat noen ukjent teknologi. Det er hyllevare, og Kina kjøpte dette i stor stil fra Japan og Europa i sin tid. Å bygge HH-baner er ENKELT. Som kjent åpnet Shinkansen allerede i 1964.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Emeritus

Sitat Contrari1.

QuoteHehe, HH-tog og baner er ikke akkurat noen ukjent teknologi. Det er hyllevare, og Kina kjøpte dette i stor stil fra Japan og Europa i sin tid. Å bygge HH-baner er ENKELT. Som kjent åpnet Shinkansen allerede i 1964.

Å organisere og etablere et slikt enormt apparat på noen få tiår når landet i utgangspunktet er et u-land er alt annet enn "enkelt." Det bærer bud om en enorm omstillingsevne og organisatorisk talent. I - landet Norge greier jo faen ikke en gang å bygge Østfoldbanen uten å surre frem og tilbake i årevis.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JoGMg6/krisemoete-om-oestfoldbanen-gaar-sammen-for-aa-kjempe-mot-byggestopp

Ja, det er verre, Norge som er et høyteknologi land greier ikke en gang å organisere lokaltrafikken rundt Oslo med nå velkjent teknologi uten stadige signalfeil, bussing og forsinkelser, og dette har pågått i årtier. Bergensbanen kunne for lengst ha vært et reelt alternativ til fly, like fullt gikk togene raskere for 20 år siden enn i dag. Situasjonen i USA er om mulig verre. Der er en rekke ruter særlig på Østkysten som har rikelig stort nok trafikkgrunnlag der HH - bane hadde vært forsvarlig ut fra rene effektivitetshensyn, og langt bedre enn fly, og glem klima, men det amerikanske samfunnet er i dag ikke organisert på en slik måte at de får det til.

Sagt på en annen måte, jeg kan stikke over gaten og kjøpe meg det beste kjøkkenutstyr og de beste råvarene, da er jeg 3% av veien mot å bli Hellstrøm.


ConTrari1

Quote from: Emeritus on 28.01.2020, 16:15:23
Sitat Contrari1.

QuoteHehe, HH-tog og baner er ikke akkurat noen ukjent teknologi. Det er hyllevare, og Kina kjøpte dette i stor stil fra Japan og Europa i sin tid. Å bygge HH-baner er ENKELT. Som kjent åpnet Shinkansen allerede i 1964.

Å organisere og etablere et slikt enormt apparat på noen få tiår når landet i utgangspunktet er et u-land er alt annet enn "enkelt." Det bærer bud om en enorm omstillingsevne og organisatorisk talent. I - landet Norge greier jo faen ikke en gang å bygge Østfoldbanen uten å surre frem og tilbake i årevis.



Nei, det er meget enkelt. Det er snakk om å importere teknologi, bygge et par baner, og så kopiere dette i stor stil.

"For foreign train-makers, technology transfer is an important part of gaining market access in China. Bombardier, the first foreign train-maker to form a joint venture in China, has been sharing technology for the manufacture of railway passenger cars and rolling stock since 1998."

Slik Kina har gjort på de fleste teknologi-områder, og som Japan gjorde før dem. Japanske HH-tog var i sin tid inspirert av tyske og italienske forbilder på 1930-tallet;
"The German high-speed service was followed in Italy in 1938 with an electric-multiple-unit ETR 200, designed for 200 km/h (120 mph), between Bologna and Naples. It too reached 160 km/h (99 mph) in commercial service, and achieved a world mean speed record of 203 km/h (126 mph) near Milan in 1938."

https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail#Early_research

Kina har bygget ut HH-baner fra tidlig på 1990-tallet, og de var ikke lenger noe u-land på den tiden (selv om de fortsatt er et u-land i dag, i FN-systemet):

"State planning for China's current high-speed railway network began in the early 1990s under a strong leadership of Deng Xiaoping who set up what is currently called a "high-speed rail dream" after his visit to Japan in 1978, where he was deeply impressed by the world's first high speed rail, Shinkansen. In December 1990, the Ministry of Railways (MOR) submitted to the National People's Congress a proposal to build a high-speed railway between Beijing and Shanghai."

Det aller meste av HH-linjer er bygget i de drøyt 10 siste årene:

"After committing to conventional-track high-speed rail in 2006, the state embarked on an ambitious campaign to build passenger-dedicated high-speed rail lines, which accounted for a large part of the government's growing budget for rail construction. Total investment in new rail lines grew from $14 billion in 2004 to $22.7 and $26.2 billion in 2006 and 2007.[45] In response to the global economic recession, the government accelerated the pace of HSR expansion to stimulate economic growth. Total investments in new rail lines including HSR reached $49.4 billion in 2008 and $88 billion in 2009.[45] In all, the state planned to spend $300 billion to build a 25,000 km (16,000 mi) HSR network by 2020."

https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_China#Precursor



Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.