Author Topic: Elbil-salget viser overraskende stor sårbarhet for subsidiekutt?  (Read 1423 times)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 209
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Tja, det kan godt hende at Norge gjennom en fortsatt sterk elbil-subsidiering prosentmessig fortsetter å være en enslig elbil-svale i det internasjonale markedet.
I utlandet der elbiler prises ut fra reelle kostnadslover og man ikke investerer i nok ladestasjoner ser vi at elbilene sliter med å øke sin andel. Med tilhørende rekkeviddeangst.
I siste instans ser det ut til å være politiske faktorer som vil bestemme dette videre.
Om det ikke skulle dukke opp en grensebrytende ny batteriteknologi. Det ville jo blitt en annen skål der selv jeg ville vurdert et alternativ til min formfullendte damemagnet av en dieselbil. 

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 934
    • View Profile
Salget av EV's utgjør ca. 4% av det tyske salget og det øker, i Nederland har det passert 12%. Dette vil ikke skje over natten, men vil gå langt raskere enn overgang fra damp til dieselelektrisk i jernbanesektoren (30 år.) Jeg ser ingen grunn til å tvile når både Daimler og VW hevder at el - biler vil ha omtrent samme pris som fossilbiler om noen år. Hva angår ny batteriteknologi er der jo "tusenvis" av prosjekter som lover gull og grønne skoger, men jeg har merket meg ett. Toyota skal lansere en EV til olympiaden senere i år som har såkalte solid state batterier:

https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2018/superbatteri.json

Et batteri de mener skal være i masseproduksjon i løpet av de neste fire - fem årene. Vi kan også håpe på at tyskerne har noe i ermet. Toyota har "ikke råd" til å annonsere dette for så å dumme seg ut ved ikke å levere. Dette i motsetning til andre vidunderbatterier som er under utvikling fra ulike småselskaper, der potensialet i teknologien gjerne blåses opp for å skaffe flere investorer.

ConTrari1

  • Seniormedlem
  • ****
  • Posts: 284
    • View Profile
Ny nedtur for elbil-salget i Norge. Hvem skal nå redde klimaet? Elgolfbiler på Maldivene?

"Elbilsalget for desember i år endte på 3423 elbiler. Det er 1723 færre enn i samme måned i fjor, en nedgang på hele 33,5 prosent. Måneden lå også godt under salget for desember 2017, og er den tredje måned på rad med fallende elbilsalg."

"Vi er skuffet. Vår prognose var at vi skulle nå 50 prosent elbilandel og det gjør vi ikke. Det er spesielt siste halvår at trenden ha vært fallende, sier Christine Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til Nettavisen.
 Elbilandelen var i desember på bare 30,4 prosent, ned fra 41,3 i samme måned i fjor.

- Vi kan finne på mange mulige unnskyldninger, som at folk venter på nye modeller, men det blir helt feil. Faktum er at folk kjøper bensin og diesel-biler i stedet for elbiler, sier Bu."

https://www.nettavisen.no/okonomi/nedtur-for-elbilsalget-i-desember/3423904289.html

Har norske bilkjøpere sett skriften-som-ennå-ikke-er-på-veggen? Den som sier at Staten gjerne vil lure deg. For hva skjer dersom elbilene blir dominerende i landet? Da kommer avgiftstrykket med full kraft. Staten kan plutselig komme på at uff da, det er visst mye forurensning forbundet med produksjon av batterier og annen styggedom, så da må det åre-avlates med avgifter. Skatter og avgifter dør aldri. De kan gjenoppstå i ny ham, men de er mer evige enn gudene.


Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 209
  • Qui vivra verra
    • View Profile
e24 har idag en interessant artikkel om hvordan øvrige elbil-produsenter sliter med å konkurrere med Teslas produksjonstall.
Mercedes ser f.eks. ut til å stå helt i stampe med sin EQC-satsing.



Link: https://e24.no/teknologi/i/dO01Xw/kommentar-slik-har-tesla-klart-aa-parkere-konkurrentene

« Last Edit: 08.01.2020, 12:12:14 by Telehiv »

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 934
    • View Profile
Av rene "belønnelses og rettferdighensyn" er dette bra. Der var i utgangspunktet to valg, hydrogen eller batterier, men hydrogen ser ut til å tape bl.a. fordi der en EV nytter opp mot 85% av tilført energi til fremdrift, greier hydrogen omtrent det samme som et damplokomotiv, rundt 20%. For seks år siden var det ytterst få som trodde at en kunne kjøpe en el - bil i MB E - klassestørrelse, med Ferrari ytelser og 500 km rekkevidde. Nå har dette blitt "helt alminnelig," og det må Elon Musk få nesten all ære for.

Tesla har blitt spådd nedenom og hjem i mange år. Jeg tviler på om de fortsatt har full kontroll, men i går åpnet de en gigantfabrikk i Kina som skal produsere Modell 3, og samtidig er de ytterst konkrete om en ny fabrikk litt utenfor Berlin. Så langt jeg vet har Tesla fortsatt det beste mangagementsystemet for lading og bruk av elektrisiteten, og hadde de bare begynt å lage litt flottere biler så hadde jeg vært klar. Det "de gamle" kan ta Tesla igjen på, er nettopp det de kan om design, komfort og effektiv produksjon.

PS, så lærte jeg noe nytt: Disruptiv innovasjon:

https://no.wikipedia.org/wiki/Disruptiv_innovasjon

Dette i motsetning til inkrementell innovasjon der en bare forbedrer noe eksisterende.
« Last Edit: 08.01.2020, 14:57:09 by Emeritus »

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 934
    • View Profile
Her er en bra artikkel om el - biler:

https://finansavisen.no/lordag/profil/2020/01/24/7491114/tesla-far-konkurranse-fra-kina

Et par punkter:

- Bru antar at elbilsalget har bremset bl.a. fordi det kommer så mange nye modeller og at el - biler foreløpig først og fremst er et byfenomen
- at el - bil salget i Norge først vil ta seg opp igjen om nonen måneder (hun sier etter ferien)
- hun bekrefter som vi vet fra andre kilder at målet om at el - bil andelen skulle være på minst 10% innen 2020 allerede er nådd
- hun tror på gunstige betingelser for el - biler flere år videre
- også andre land begynner nå å belønne kjøp av el - biler
- andelen el - biler som selges Europa utgjør ca. 2%, i California og Kina ca. 10%

Så stiler hun det samme spørsmålet jeg har stillet mange ganger, hvorfor kan ingen lage en Volvo 240 eller Skoda Octavia stasjonsvogn med lang rekkevidde. Altså en familiebil i mellomklassesjiktet med god plass, tilhengerfeste etc.

Her er en oversikt over hva som kommer i 2020, fortsatt ingen Volvo 240 stasjonsvogn etterfølger:

https://elbil.no/om-elbil/elbiler-som-kommer/#all

Og her hva som kommer i 2021, fortsatt ingen...

https://www.vg.no/bil/lanseringskalender/2021

Og til slutt et rop om hjelp fra VW sjefen:

https://www.tu.no/artikler/vw-sjefen-det-er-for-billig-a-slippe-ut-co/483651

Og her hvorfor han roper:

https://www.motor.no/artikler/2019/mars/bilnyhet-vw-er-den-store-miljoverstingen/
« Last Edit: 26.01.2020, 11:31:51 by Emeritus »

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 934
    • View Profile
Re: Elbil-salget og oljen
« Reply #36 on: 26.01.2020, 14:09:16 »
Jeg har lenge stilt spørsmålet om hvor stor del av det samlede oljeforbruk på verdensbasis som går med til drift av ulike deler slik som personbiler, lastebiler/busser, fly osv. Her fant jeg en oversikt over USA som står for ca. 20% av det samlede oljeforbruk i verden:

https://www.eia.gov/energyexplained/oil-and-petroleum-products/use-of-oil.php

69 % av det samlede forbruket går med til å drive hele transportsektoren. Den mer detaljerte fordelingen er slik:

- 45,5% til bensin som i all hovedsak benyttes til drift av personbilparken
- 20% til diesel som stort sett går med til tungtransport, fyringsoljer, jernbane og noe personbil (dieselandelen på småbiler i USA er lav)
- 14,6% til gass som stort sett benyttes i kraftverk
-  8,3% deler til jetfuel, sivilt og militært

De øvrige ca. 12% benyttes til en rekke andre formål slik som smøreoljer, plastproduksjon etc.

NÅR NÅS PRISLIKHET


Dette er som nevnt USA tall, men er det noen realitet i store deler av transportsektoren blir elektrifisert er dette en katastrofe for oljenæringen. Teknisk sett tør jeg hevde at personbilparken allerede i dag langt på vei er moden for en elektrifisering. Det er rimelig å forvente en fortsatt utvikling på batterifronten. Det som da hindrer at el - bilene tar over er prisen, VW hevder at de vil nå prislikhet mellom olje og elektrisk når de lanserer 2. generasjons EV platform om noen år.

https://insideevs.com/news/386122/vw-price-parity-ev-gas-meb/

Mens andre pålitelige kilder hevder prislikhet ved selve bilkjøpet ikke er mulig med dagens batteriteknologi med mindre råvareprisene skulle falle, noe som ikke er sannsynlig.

https://www.digitaltrends.com/cars/mit-study-finds-ev-market-will-stall-in-the-2020s/

Men her må det skilles mellom pris ved kjøp av ny bil og prisen ved å kjøpe pluss å drive en bensin/diesel bil gjennom dens livslengde. Det er allerede klart at både vedlikeholdskostnader og energikostnader ved elbiler er lavere enn for bensin/diesel.

GJLEDER DETTE ALLE BILTYPER?


Det jeg har skrevet her gjelder først og fremst typiske mellomklassebiler som Golf og lignende. Småbiler med diesel/bensindrift vil av en eller annen grunn fortsatt være billigere enn elektrisk en stund til. Når det gjelder premium, sportsbiler og andre luxusbiler vil prislikhet bli nådd først. Og det forstår jeg. Hvis Tesla holder noe i nærheten av hva de lover kommer de snart med en sportsbil med rekkevidde på 1000 km og farts og andre tekniske spesifikasjoner som knuser alt som finnes av bensinbiler, og da tar også jeg med de såkalte hypersportsbilene som koster fem mill. pluss. Og denne skal Tesla bare ha 1,5 mill. for.

Det samme vil gjelde S - klasse og det øvrige luksussegmentet. Her er utviklings og byggekostnadene på motor og drivverk høye og antall biler som blir levert lavt. Dette samtidig som resten av det som gjør bilen dyr slik som oppheng, fjæring, interiør osv. koster det samme om det er en bensin eller elektrisk. Batteriet er fortatt like dyrt, men forskjellen spises raskere opp dels fordi batterikostnaden utgjør en mindre del av totalkostnaden ved å bygge bilen, og dels fordi det tradisjonelle drivverket også er svært kostbart å bygge. Og det gjelder endog før en begynner å regne inn vedlikeholds og energikostnader som sannsynligvis blir dramatisk lavere.

HVA MED ENERGISEKTOREN ELLERS?

Her på forumet har jeg allerede lagt frem dokumentasjon på at vindkraft på land i dag er den billigste kraftformen å bygge ut, og at denne prisen forventes å gå ytterlig ned fremover (tall fra NVE.)

Tilsvarende ser en nå også i USA:

https://www.forbes.com/sites/energyinnovation/2020/01/21/renewable-energy-prices-hit-record-lows-how-can-utilities-benefit-from-unstoppable-solar-and-wind/#56ccd8092c84

Og dette er data fra det som bygges i 2020. 76 % av ny kraft vil bestå av vind og sol, mens 85 % av det som legges ned er kull og gass. Fornybar har nå passert kull som energikilde, og kull forventes å gå ytterligere ned i 2020 og ny kraft basert på gass utgjør bare 22 %.

Og dette skjer i en situasjon der Presidenten snakker frem kull, gass og olje, men markedskreftene synes faktisk å drite i hva El Presidente mener.

Greier Norge å matche denne utviklingen så lenge Midt - Østen og Russland flyter over av lett utvinnbar olje, og er diskusjonen om iskanten av akademisk karakter? Jeg vil gjerne tyne mest mulig ut av disse resursene. Men fra et felt får konsesjon til prøveboring og deretter skal planlegges å bygges ut, tar det 10 - 15 år før det produserer, og dette kan gå raskere enn vi tror.
« Last Edit: 26.01.2020, 14:17:11 by Emeritus »

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 209
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Her er en ganske omfattende artikkel fra dagens Finansavisen, i et intervju med Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu.
Hun synes å være nokså avslappet/balansert ifht å ensidig promotere elbiler, og tenker høyt rundt mye vi har diskutert også her på forumet:

Link: https://finansavisen.no/lordag/profil/2020/01/24/7491114/tesla-far-konkurranse-fra-kina

PS: Elbilsalget i Norge har falt de siste to år, men 16000 står akkurat nå på venteliste for den kinesiske nykommer Byton M-byte - det kan synes som at frykten for "kinesisk B-vare" kan være i ferd med  å slippe litt taket?:

ConTrari1

  • Seniormedlem
  • ****
  • Posts: 284
    • View Profile
Det er laget en rapport om hva som må til av bompenger for å gjøre trafikken i Oslo mer eller mindre hel-elektrisk om ti år.

"Rapporten fra Norconsult inneholder flere ulike modeller:

Holdes alt som i dag, vil elbilandelen blant lette kjøretøy være 63 prosent i 2030.
Med en økning på 20 kroner pr. passering for fossilt drivstoff, blir elbilandelen 75 prosent i 2030.
Med en økning på 100 kroner pr. passering for fossilt drivstoff, vil 85 prosent av bilene være elbiler, men de vil stå for 94 prosent av trafikken."

https://www.aftenposten.no/osloby/i/QoBr88/saa-dyr-maa-bomringen-vaere-for-aa-faa-alle-til-aa-skifte-til-elbil

Men bilhaterne i byrådet har også vedtatt et mål om 1/3 redusert biltrafikk uansett type bil, og dette er neppe realistisk med fortsatt lave bompenger for elbiler. Skal MDG fortsatt regjere på  samferdsel fronten, kan det være fare for klima-"reddende" privatbilister også, om ikke med bompenger, så f.eks med drakoniske restriksjoner på kjøring i i byen, og da ikke bare i sentrum.

Mye tyder på at Oslo bygger en bom-mur mot verden (og det store utlandet, Viken, starter som kjent allerede ved Lysaker). Men så lenge Oslo fortsatt er viktig for trafikk mellom regioner i Norge, bør det diskuteres hvor mye man kan tillates å legge hindringer i veien for denne trafikken. Eventuelt bygge nye veier som gjør det unødvendig å kjøre gjennom Oslo kommune. Viktigst i så måte vil være ny E6 under Østmarka, som Nye Veier nå vil vurdere å gå inn for, i stedet for utbedring av andre veier i regionen. Det kan også gjøre ny E6/Ring 3 Ryen-Økern overflødig, et prosjekt som uansett ser ut til å slite med finansieringen.

https://www.bygg.no/article/1409939

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 934
    • View Profile
Sitat Telehiv:
Quote
Elbilsalget i Norge har falt de siste to år, men 16000 står akkurat nå på venteliste for den kinesiske nykommer Byton M-byte - det kan synes som at frykten for "kinesisk B-vare" kan være i ferd med  å slippe litt taket?

Jeg tror ikke at el - bil salget har falt i Norge de to siste år, det hadde en nedgang noen høstmåneder i 2019 i forhold fra de tilsvarende måneder i 2018, men samlet steg det både i 2018 og 2019. Og dette gjelder både i absolutte tall og i markedsandel av nybilsalget.

Hva angår Kina biler så har jeg bare en kommentar. For noen år siden var det en hel episode av Top Gear som ble viet Kina og kinesisk bilproduksjon. Der stilte de opp den "beste" bilen de laget for 15 år siden og sammenlignet med den beste bilen da, altså når programmet ble laget. Den bilen var relativt sett B - vare, men den begynte å ligne på noe. Nå produserer de biler som scorer max på de mest krevende europeiske sikkerhetstester, noe svært få amerikanske biler greier, og bilene ser også etter hvert noenlunde ut også.

Her skal du få et annet tall. For 10 - 15 år siden hadde Kina knapt Høyhastighetsbaner (operasjonell fart over 200 km/t, Norge har ca. 50 km, Flytoget)

I dag:

Kina - 32.200 km
USA  -     362 km

Nei, dette er ingen skriveleif og tallene lyver også. Kinas linjer er i all hovedsak dedikerte høyhastighetsbaner som er bygget for 250 km/t eller mer, mens USA bare er oppgraderte eksisterende linjer som tåler 200 km/t.
« Last Edit: Today at 16:07:32 by Emeritus »