Elbil-salget viser overraskende stor sårbarhet for subsidiekutt?

Started by Telehiv, 02.11.2019, 10:52:30

Previous topic - Next topic

Telehiv

Nettavisen har nå et oppslag om "kollaps i elbilsalget", etter at elbilsalget i Norge falt kraftig i oktober. De nye tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at salget er ned 2.344 elbiler sammenliknet med september i år.



Nettavisen skriver at: "Til sammen var det solgt 3742 elbiler i oktober, et fall på elleville 40 prosent på en måned."
Noe sesongvariasjon må det nok være her, men salget er også kraftig ned i sammenlikning med samme måned i fjor. Der er salget ned 759 elbiler, tilsvarende 16,9 prosent, også det altså et kraftig fall.
Andelen som kjøper elbiler er i tillegg nå på kun 35,7 prosent, det laveste på et halvt år.

Denne artikkelen (og andre kilder rundt samme sak) angir at reduksjonen i støtte- og fritaksordninger for elbiler er hovedansvarlig for svikten, herunder frykt for nye kommende innstramminger.
Ikke uventet sier derfor Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, til Nettavisen at "De lave salgstallene viser at vi trenger styrket elbilsatsing i Norge. Det bør Stortinget som nå behandler statsbudsjettet merke seg".

Vi kan forøvrig notere oss at over 50% som svarer på Nettavisens spørsmål "Er du interessert i å kjøpe elbil?" svarer "nei".

Link: https://www.nettavisen.no/okonomi/kollaps-i-elbilsalget---dette-er-urovekkende/3423872165.html

Telehiv

Startinnlegget viser til fallende salg av elbiler i Norge siste måned, der årsaksforklaringen går på reduserte subsidier/frykt for mer subsidiekutt etterhvert.
Nå ser jeg at det meldes om fallende salg også i andre land, og da også der subsidiekutt ikke er så åpenbart.
Indikerer dette et mer generelt negativt sentiment for elbiler i det globale markedet, eller er det bare tilfeldige svingninger?

Link: https://notrickszone.com/2019/11/03/global-sales-of-electric-cars-collapsed-says-new-report-by-pricewaterhousecoopers-15-7-in-china/

Telehiv

#2
Elbiler med forenklet drivlinje - men for komplisert teknologi?



Elbiler skal i prinsippet ha en mindre problematisk drivlinje enn fossilbiler.
Men samtidig kan det se ut som at man installerer for avansert/unødvendig elektronisk applikasjonsteknologi som en ny sårbarhet, som ikke minst kan bli problematisk i kaldere strøk. Etter et bilmessebesøk i går tyder mye på at produsentene fristes unødvendig mye til å legge inn fancy elektronikk som bare ber om å få trøbbel når Nord-Europas vintre får begynt å virke. Som preges av en blanding av fukt og veksling mellom frost og tining.

Noen eksempler:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qlmqE/klagestorm-mot-audi-etter-app-trbbel-for-el-suv

Generelt vintertrøbbel for kjørelengde og elektronikk:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/01/17/195492633/forsikringsselskap-venter-store-elbil-problemer

Men banaliteter som fastfrosne ladeportdeksler bør da kunne raskt gjøres noe med??
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/02/12/195551063/dette-har-blitt-et-problem-for-noen-elbil-eiere

Elbiler ruster vanligvis ikke på samme måte som fossilbiler, de har jo ikke noe eksosanlegg, kardangaksel/kryss og andre eksponerte metalldeler. Man bør imidlertid finne bedre løsninger for å hindre dyre bremsereparasjoner på elbiler:
https://www.tv2.no/a/9707888/





Telehiv

#3
Kobolt en kritisk flaskehals for dagens batteriløsninger

Det er å håpe at verden kommer opp med en annen batteriteknologi enn i dag, for der ligger mange hunder begravd. Kent Andersen hos Document har sett litt på den saken, jeg siterer litt derfra spesifikt om koboltutfordringen (resten av artikkelen kan selvsagt diskuteres i andre sammenhenger, men her er det kobolt som er saken):

Pris:
Andersen starter med å vise til at prisen på kobolt lå lenge på ca. 20-30.000 dollar pr. tonn, og fortsetter:
Men etter 2015 har prisen eksplodert til 75.000,- dollar, og stiger visst fortsatt.
Årsaken er ikke bare at etterspørselen har eksplodert, men også at verdens kobolt-reserver er ganske begrenset, og dertil begrenset til noen få land, hvorav ca. halvparten befinner seg i...(trommehvirvel)...Kongo! Av alle steder.
Og Kongo er ikke styrt av velfungerende og ansvarlige politikere med stor sosial samvittighet til glede for Kongo og kongolesere – hvis du var så dum og trodde det. Da hadde de kanskje renset gruvene for barnearbeidere, og fått orden på ting. (Men det kommer nok snart «fairtrade-batterier» som finnen kan kjøpe skal du se, litt som for diamanter). Nei. Kongos korrupte politikere har solgt Kongos koboltindustri til giganter som Glencore, Randgold Resources og China Molybdenum – og dette er ikke grønne hippier med stor sosial samvittighet som styrer industrien til gode for klimaet, hvis du var enda dummere og trodde det.

Kommende koboltmangel?
De styrer etter tilbud og etterspørsel, og ler hele veien til banken, for dette er virkelig en gullgruve: Bloomberg regnet ut at om man bytter ut alle dagens biler med Tesla, trengs det 14 millioner tonn kobolt. Det er det dobbelte av dagens påviste reserver og dermed umulig, men det gir muligheter for en astronomisk prisvekst.

Link: https://www.document.no/2019/02/19/innsigelser-mot-elbil-oker-hva-skjer-med-verditap-og-livslengde/


Men det er faktisk Aftenposten som virkelig angriper koboltindustriens skyggesider:
https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/50eVyX/hvis-norske-barn-maatte-jobbe-livet-av-seg-for-at-du-skulle-faa-elbil-ville-du-godtatt-det-jente-14


Telehiv

For at det som måtte finnes av elbil-entusiaster ikke skal havne i en større depresjon, balanserer jeg herved opp elbil-dekningen med de skamløse frekkasene som setter elmotor og batterier inn i gamle klassikere (selv om det sies at dette på sin side allerede har drevet de inderligste klassikerdyrkere i en tidlig grav allerede):

Link:  https://finansavisen.no/motor/klassiske-biler/2019/11/04/7467493/skamlos-elektrifisering-satser-pa-rolls-og-jaguar-forst


MYE KRAFTIGERE: XK120 by Lunaz har 375 HK. Originalen hadde 160-220 HK. Foto: Lunaz

Emeritus

Sitat Kent Andersen:

QuoteDet er det dobbelte av dagens påviste reserver og dermed umulig, men det gir muligheter for en astronomisk prisvekst.

Folk som er så negative burde ikke skrive om el-biler, ikke fordi jeg ikke ønsker motforestillinger, men fordi jeg eller andre må bruke tid på å tilbakevise alt vrøvlet. Og for de som gidder kan jeg jo gi noen tips:

- søk på Elon Musk cobalt

- de som vil kjøpe kobolt uten barnearbeid har en rekke alternativer til det

- følg ikke Andersens investeringsråd, siden han skrev denne artikkelen i januar 2019 har prisen på kobolt falt så mye at en av de største gruvene i  Kongo skal stenge, det er snakk om et kollaps i prisene

- moral: slutt å bruk mobiltelefonen, alternativet er at du medvirkning til barnearbeid

- og til slutt; jeg lar meg ikke deprimere av Kent Andersen. Jeg er tvert i mot i ferd med å utvikle en helt type proxy når det gjelder el - biler, fornybar energi og lignende. Hver gang jeg leser slike omtrentlige Rimiråne innlegg som Sverre Sivertsen og Kent Andersens innlegg, vet jeg at da er sannheten sannsynligvis diamentalt motsatt.

Telehiv

Ut fra de siste råvareindeksene/futures ligger kobolt nå på ca. 36.000 dollar pr. tonn, som tilsier at kursen har falt betydelig siden himmelferden i fjor, men fremdeles godt over prisene for bare 2-3 år siden:
https://no.tradingeconomics.com/commodity/cobalt

For slik så det ut da:


Da denne grafen ble produsert i 2018 var bildet at ca. to tredjedeler av verdens kobolt ble produsert i den svært ustabile «demokratiske republikken» Kongo, men der man skal merke seg at nesten all produksjon er et biprodukt fra utvinning av andre metaller som kobber og nikkel. Det igjen medfører at tilbudet av kobolt ikke øker nevneverdig selv om prisen øker, fordi det utgjør en så liten del av produksjonen. På toppen av dette er tilbudet dominert av noen få selskaper, slik at man kan få monopol-lignende tilstander, både på uraffinert råmateriale og ferdig raffinerte produkter.

Tilsvarende situasjoner finner man også for andre metaller som lithium og sjeldne magnetiske jordarter. Felles for alle er at Kina har sikret seg mesteparten av tilbudet, og vil trolig ikke slippe det ut i annet enn ferdige produkter. I 2018 lå det dermed an til et mangeårig oppgangsmarked i slike metaller etter hvert som en større og større del av bilparken blir elektrisk. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor koboltprisen har falt så mye etter disse markedsanalysene? Hvor er det analytikerne bommet?




Telehiv

Her kom det en ny bekymringsartikkel om fallende elbil-salg, der man bl.a. er opptatt av at Europa ikke er like ivrige etter elbiler som Norge har vært:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/y3J9Ar/ber-stortinget-ta-grep-etter-at-elbilsalget-stuper

Ex-administrator


Emeritus

Det er etter mitt syn vanskelig å trekke slutninger basert på kort tids utvikling, i hvert fall på "verdensbasis" all den tid de ulike markeder er i ulike utviklingsperioder etc. Samlet synes det å være en stor økning i salget av elektriske biler;

http://www.ev-volumes.com/country/total-world-plug-in-vehicle-volumes/

Kan dette virkelig endre seg dramatisk på et par måneder?

Her er tallene for Europa og Tyskland passerer for første gang Norge:

http://www.ev-volumes.com/news/europe-plug-in-sales-for-2019-h1/

Et element som kan gjøre at folk sitter på gjerdet er at det nå kommer svært mange nye modeller:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/4qGXQE/10-av-de-mest-spennende-elbilene-som-kommer-i-2020

Og enda litt lenger frem i tid blir det morsomt å være bilidiot (altså i meningen fotballidiot) som jeg har visse tilbøyeligheter til. Jeg synes det ikke skjer noe som helst spennende på bensinfronten, og har ikke gjort det på 10 år. Det dukker opp en Bugatti Veyron med enda 34 hk og et dreiemoment som har øket fra 1012 til 1040 Nm. Så kommer AMG med en ny S63 med ytterligere 12 HK osv. Det er kort og godt ikke mer saft å tyne ut av Ottomotoren uten enda flere ytterliggående kombinasjoner av turbo, kompressor, intercooler og fandens oldemor, som til alt overmål koster en formue å holde ved like. Der er mange ulike batterikonsepter under utvikling og når selskaper som Toyota, MB og VW melder at de nå skal satse tungt på denne teknologien, kan det virkelig begynne å skje ting.

Fremtiden blir elektrisk. Og de av oss som beholder en ICE av rene nostalgiske hensyn, må gå på apoteket med blå resept fra fastlegen for å få kjøpt fem liter 98 oktan.

Telehiv

Quote from: Administrator on 04.11.2019, 20:21:24
Se kommentaren fra Skavold. Dette er spikersuppe.

Det som kanskje var litt interessant i den artikkelen med tilhørende kommentarer er hvor mye elbil-bransjen (og kanskje helst eierne) hele tiden har lært seg å forholde seg (pengetaktisk)  til endringene i rammevilkårene, jfr. at det også sies at produsentene holder tilbake bilene for å ha mer å slå i bordet med når CO2-målene skal telles med i 2020.
Før elbilene kommer over kneika med lade-venting, vinterredusert kjørelengde, og ikke minst truslene om reduserte subsidier, vil jo markedet fortløpende avveie om elbil er like gunstig som før.

Telehiv

Quote from: Emeritus on 04.11.2019, 22:24:11
Det er kort og godt ikke mer saft å tyne ut av Ottomotoren uten enda flere ytterliggående kombinasjoner av turbo, kompressor, intercooler og fandens oldemor, som til alt overmål koster en formue å holde ved like.

Under helgens bilmesse ble jeg stående tankefull ved siden av en luftkjølt VW-boble fra 60-tallet. En sånn var min første bil og tok meg Europa rundt. Jeg kan fremdeles reparere alt på en boble i blinde med bare 5-6 ulike verktøy. Ved siden av stod en slik bil du skisserer: Så stappfull av dysfunksjonelle tekniske løsninger at det koster 1800 kroner å skifte en pære på verkstedet (for du har ikke lov å skifte den selv uten å miste garantien). Og i praksis leverer ikke disse nye tekniske vidunderne noe mer enn min gamle boble. Bare dyrere og med mindre karakter.
Så sjelløse elbiler blir ikke lenger den store overgangen fra dagens upersonlige og utilnærmelige fossilbiler som man ikke lenger kan stelle selv.
Det er vel derfor jeg er hengivent innmeldt i to ulike engelske sportsbilklubber der den største gleden er å stå samlet rundt et motorrom og diskutere tenningstider og kamvinkler.   



Telehiv

#12
De økonomiske utsiktene for eurosonen blir stadig dårligere - og elbilenes framtidsandel tilsvarende
Vekstanslagene for 2019 er kuttet for femte gang, til 1,3 prosent. Usikkerheten i Europas viktige bilindustri nevnes som en årsak.


Hvor er ladestasjonen min?!

El-biler er langt dyrere i andre land enn i Norge
EUs klimapolitikk framstår mer og mer som en planlagt katastrofe i sakte film. Politikerne er i ferd med å innhentes av sine urealistiske løfter. Innen 2021 skal personbiler i Europa «slippe ut» i gjennomsnitt bare 95 gram CO2 pr. kilometer. I 2030 skal dette være redusert til 59 g/km.

De som ikke etterlever kravene i 2021, vil bli pålagt massive bøter. Ifølge Forbes anslår Moodys at bøtene samlet kan komme til å variere fra 20 til over 100 milliarder kroner, alt etter i hvilken grad bilindustrien greier å innfri. Finansbanken UBS mener at kravene vil koste europeisk bilindustri ca. 70 mrd. kroner på bunnlinja. Selvskading er m.a.o. et nøkkelord også her, som i det meste av annen europeisk "klimapolitikk"

Reguleringene begynner allerede å få underlige utslag: Fiat Chrysler, som ikke selger nok elbiler, vil betale flere milliarder kroner til Tesla for å få regne Teslas biler som «sine». Dermed kan de innfri kravet. EU-kommisjonen gjør det markedet ikke kan – den redder Tesla ennå en stund.

Følgelig utgjorde rene elbiler (BEV) i 2018 fortsatt bare 1,3 prosent av bilsalget i Europa.
Vesentlig endring på dette vil kreve politiske tvangstiltak og utgifter som kan få de gule vestene ut på gatene over hele kontinentet.

Bilbransjen raser, og hevder at den tvinges til å utvikle biler for politikerne, og ikke for kundene. Alle er klar over at målene ikke kan nås uten kraftig vekst i produksjon og salg av elbiler. Men utenfor Norge er det ikke grunnlag for en slik vekst. Det er det flere årsaker til:
- Elbiler er dyre i andre land. Det er biler for de få, i langt større grad enn i Norge.
- Ingen har så høye bilavgifter som vi, og kan derfor ikke tilby så store avgiftsfritak.
- Tesla Model 3 Performace koster over 700 000 SEK i Sverige, i Norge koster samme bil 546 000 NOK.
- Dette mens bensin- og dieselbiler er langt billigere i Sverige, og alle andre land i Europa, enn i Norge.

I EU koster strømmen til forbruker gjerne dobbelt så mye som i Norge. Justert for kjøpekraft er den i de fattigere medlemsland enda langt høyere. Dessuten er strømforbruk pr. husstand i EU bare en brøkdel av hva det er i Norge. Høy elbilandel vil kreve enorme nettinvesteringer.

Spørsmålet er: Nytter noen som helst innsigelser lenger, så lenge det er klimavanviddet som råder?

Link: http://www.oljekrisa.no/Katastrofe%20i%20langsom%20kino%20apr%202019.htm

Emeritus

Sitat Telehiv:

QuoteSpørsmålet er: Nytter noen som helst innsigelser lenger, så lenge det er klimavanviddet som råder? 

Kan du snart begynne å høre på en fagmann som har lest tusenvis av sider om overgangen fra kull/damp til dieselelektrisk drift på det amerikanske kontinent? Overgangen fra bensin/diesel til elektrisk er ikke først og fremst et klimatiltak men et totalt paradigmeskifte i automobilens historie. Du skriver slike selvfølgeligheter som at el - biler er dyrere i hele Europa med unntak av Norge.

Jeg har en nyhet til deg! Den første automobil som ble solgt i Norge var sannsynligvis dyrere og langt mindre driftssikker enn 100 hester.

Men likevel vant bilen over hesten. Og mens vi snakker om økonomi: Når har ny bilteknologi blitt tilpasset markedet for de som skal kjøre barna til og fra barnehagen?

Hva er det du ateleter på? At det ikke skal bli solgt mer bensin, eller at bensinsalget skal gå ned? Som kjent sluttet ikke steinalderen på grunn av mangel på stein - det er der du har misforstått. Elbilen som i praksis er seks eller syv år gammel* og ca. 118 år yngre enn bensin/dieselbilen kan nå matche Ottobilens egenskaper. Ja. det er verre enn som så. Den største big dick konkurransen i bensinbilens historie er jo 0 - 100 km/t på kortest mulig tid, og her knuser jo endog en billig elbil de fleste Ferrarier.

El-bilene er nå i den fasen dieselelektrisk drift var rundt 1935 - 40. Der er for tiden "1000" nye batterikonsepter på gang, 98% av de antar jeg er bløff. Men tysk, japansk og muligens amerikansk industri kan ha ett, to eller tre nye konsepter på gang. Og det er de neste par årene.

Din bekymring for mødrene på vei til barnehagen er bare tull. Teknologiutviklingen har aldri forsøkt å tilfredsstille barnehagetransportene. Den nye teknologien har alltid vært dyr og kun tilgjengelig for de rike, så har den gradvis blitt masseprodusert og blitt tilgjengelig for massene. Dette vet du. Jeg hadde CD - spiller en uke før deg, min kostet 8.000,- i 1981, og du fikk en for bare 7.900,- et par uker etter. Og dette var 1980 da en OK timelønn var 50 kroner.

* ikke helt korrekt, der var en kort kamp mellom elektrisk og bensin for ca. 100 år siden, der er bl.a. en el -bil på Voss fra 1905 som går på blybatterier og kan gå et par mil, men som vi alle vet vant Rockefeller.

Telehiv

Det er ikke elbilenes kvaliteter og potensial jeg er bekymret for.
Men at Europa ikke har strøm på flere tiår til å drive en større elbilpark uten betydelig miljøproblematikk og logistikkproblemer.