Jødal vs Benestad på TV2

Started by Bebben, 28.10.2019, 22:52:15

Previous topic - Next topic

Bebben

Morten Jødal og Rasmus Benestad barket sammen på TV2 for noen dager siden. Jeg så ikke programmet, men den kan ses på fjesboka her:

https://www.facebook.com/arildeugen/videos/10157363777526638/

Verken Jødal eller Benestad er store talekunstnere. Benestad var på bærtur i feltet et par ganger der Jødal kunne scoret på åpent mål, men hadde gjerne for dårlig kontroll på ballen. TV2-dommeren kan mistenkes for hjemmedømming, men ødela ikke kampen.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Emeritus

#1
Da så jeg det hele, og du har helt rett, særlig Benestad kunne ha gjort det mye bedre da han etter mitt syn har lengt mer å slå i bordet med, men hvor mener du han lot målet stå åpent?

For det første; det er en stor feil at en ikke en gang forsøker å forklare hva en mener med "klimakrise." Nå mener jeg at vi ikke har noen krise i ordets rette betydning, men at det faen så smart at vi begynner å senke klimagassutslippene og utvikle den nye teknologien som vil komme. Men vi har i dag stort sett ikke klimaendringer som kan skilles fra naturlige variasjoner, men vi er i ferd med å få det, og hvis dette fortsetter uhemmet får vi mer enn vi vil like, men til tidligere vi handler til billigere vil det bli.

For det andre; Jeg har sagt det før, men der er en god grunn til at både tyskerne og kineserne arbeider med dette, og det er på langt nær bare en bekymring for været om femti år. De ser at vi får en dramatisk omlegging på en rekke teknologiske felt og vil at andre skal kjøpe dette av de. Denne bekymringen om at dette skal være eller bli så dyrt er stort sette Klimarealistgnål. Hvor mye bruker eksempelvis Norge på klimatiltak pr. år over statsbudsjettet? Er det noen som vet det? Innvandringen koster oss rundt regnet 150 - 200 milliard.

Se på mulighetene for i helvete, jeg har nylig skrevet om potensialet for vind. Hvem hadde for fem år siden trodd at Mercedes kommer med EQS om knappe to år, og det til under en million (med norske manglende avgifter:)



700 km rekkevidde, lading på 20 minutter, aldri mer oljeskift, aldri mer automatkasseservice, luftfilter, kjøleveske, luftmassemesser og eksosanlegg.

Er det noen som tror at tysk og europeisk bilindustri satser flere hundre milliarder euro på batteriteknologi, og at verdens største bilkonsern alene skal satse 425 milliarder de neste fem årene fordi de har blitt lurt til det av Rockefeller;

https://www.motor.no/artikler/2018/november/vw-satser-tungt-pa-elektrifiseringen/

For det tredje; Den som la den åpenbart beste lissepasningen var Jødal der han sa rett ut at han hadde regnet på det, og at han betalte en skatt som tilsvarte 0,000012% av det norske statsbudsjettet så at han skulle betale skatt var jo bare tull, det måtte jo alle forstå!!!

For det fjerde: Klimaforskere og Klimarealister bør ikke møtes til debatt, det er kjedelig da Klimaforskere har en tendens til å være saklige og faktuelle, og da snakker man jo til døve ører. Klimarealister trenger en slags bizzarro Trump som er klimaalarmist og kan smøre på og møte de på en måte de forstår. I den forstand var jo Wahls program på NRK en kjempesuksess. Klimarealistene trodde faktisk at de skulle få taletid og at de skulle bli tatt alvorlig, men så laget Wahl et rent satireprogram der han virkelig fikk luftet ut Ellestad et al. på sitt mest groteske, enjoy:

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002518

translator

#2
Ser debatten nå. Litt overrasket over at Jødal, som er biolog, tilsynelatende ikke har fått med seg den rapporten som nylig ble publisert om at det er har blitt 7 prosent mer skog på kloden de siste 30 årene. Første gangen jeg hørte dette var i svt-programmet Agenda for noen uker siden. Der viste de også et verdenskart som viste at dette skjer i land over hele kloden, ikke bare her i nord. Altså, mer CO2 gjør kloden grønnere. Mindre CO2 betyr det motsatte og FOR lavt CO2-nivå (lavere enn 150 ppm) vil bety at plantenes fotosyntese vil opphøre totalt. Da kan vi virkelig snakke om katastrofe. Denne presentasjonen av Matt Ridley er riktig bra.


Og her er svt-programmet (de siste fem minuttene):
https://www.svtplay.se/video/23352674/agenda/agenda-15-sep-21-15?start=auto
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

PetterT

Jødal vet at det har vært øking i plantevekst på jorden.  Han skriver om det på side 192 (fig. 14) i boken Miljømytene.
Det er tanken som teller :-)

translator

Den boken har vært utsolgt lenge (grunnen til at jeg ikke har lest den :-), men ved å vise til konkret forskning kunne han tatt initiativet i debatten på en helt annen måte. Da hadde det ikke vært så lett for Benestad å påstå at han ikke har forskningen bak seg.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund