Chile trekker seg som COP-arrangør.

Started by frankolsen, 30.10.2019, 17:00:14

Previous topic - Next topic

ConTrari1

Quote from: Emeritus on 31.10.2019, 10:03:33
Sitat ConTrari1

Quote20 døde hittil under opptøyene i Chile. Joda, co2 krever liv, ingen tvil om det.   

Så var det dette med kilder og forståelse for den mest elementære logikk. Det du har limt inn er et Reuters oppslag fra 24. september 2014, eller som det også heter: For over fem år siden.

Er de så jævlig trege i oppfatningen i Chile at de først begynner å demonstrere fem år etter at lover blir innført?

Tussen har sikkert fått med seg at disse avgiftene beskrives som "dråpen som fikk begeret til å flyte over". Tror Tussen det er en naturlov at opptøyer oppstår umiddelbart?
Det er et mønster fra flere land, det at co2-skatter utløser protester. Som vi kjenner det fra Frankrike, her en artikkel fra Washington Post for et knapt år siden:

"The single most effective weapon in the fight against climate change is the tax code — imposing costs on those who emit greenhouse gases, economists say. But as French President Emmanuel Macron learned over the past three weeks, implementing such taxes can be politically explosive.

On Tuesday, France delayed for six months a plan to raise already steep taxes on diesel fuel by 24 cents a gallon and gasoline by about 12 cents a gallon. Macron argued that the taxes were needed to curb climate change by weaning motorists off petroleum products, but violent demonstrations in the streets of Paris and other French cities forced him to backtrack — at least for now."

https://www.washingtonpost.com/world/europe/frances-protesters-are-part-of-a-global-backlash-against-climate-change-taxes/2018/12/04/08365882-f723-11e8-863c-9e2f864d47e7_story.html

Denne avisen skriver i klartekst at co2-skatt er det mest effektive virkemiddelet i kampen mot klima-endringer. Her i Norge har vi hatt co2 avgift siden 1991, og det har sikkert dempet global oppvarming?
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Det blir spennende å se hvem som tar jobben med COP25. Latin-Amerika står for tur til dette "ærefulle" vervet, ifølge vår klima-minister, men er noen klare til å ta imot 25.000 delegater og andre tilreisende, som neppe vil like å bli tildelt køyeplass i en sovesal? Kanskje Venezuela føler seg kallet? Eller må man -O skrekk!- kutte ned på co2-utslippene til COP-konferansen ved å redusere antall deltakere? I Katowice var det 406 utsendte fra det lille afrikanske landet Guinea. Alle utgifter betalt, får vi tro, av deg og meg, via FN;

"It would have been easy to turn the conference into an internet meeting with live streaming and online commenting. But then the long wonderful "business trip"  with all its receptions, daily allowances and pre-Christmas meetings with fellow climate rescuers would have been missed. This time more than 22,000 participants have made their way to Poland, most comfortably by plane. The largest delegations to the Climate Conference came from Africa.

Guinea is sending 406 delegates this year, the Democratic Republic of Congo is there with 237 participants, and the Ivory Coast is sending 191 compatriots to Poland. The list of participants is available on the homepage of the conference as a pdf and is 1084 pages long."

https://notrickszone.com/2018/12/11/cop24-in-large-part-an-expensive-taxpayer-funded-junket-for-third-world-delegates/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Emeritus

Sitat Contrari1:

Quote


Denne avisen skriver i klartekst at co2-skatt er det mest effektive virkemiddelet i kampen mot klima-endringer. Her i Norge har vi hatt co2 avgift siden 1991, og det har sikkert dempet global oppvarming?

og

Tussen har sikkert fått med seg at disse avgiftene beskrives som "dråpen som fikk begeret til å flyte over".



Sitat Emeritus:

QuoteHusk at temaet fortsatt er om CO2 avgifter og grønn energi var utløsende for opptøyene i Chile. Og jeg understreker at jeg ikke benekter at det er tilfellet, jeg bare etterlyser en kilde som faktisk sier at det var slik.   

Det var jeg som skrev at økningen i prisen på metroen i Santiago var dråpen som fikk begeret til å flyte over, så ikke prøv deg på å stjele mine nyanseringer. Det lille jeg har lest om opptøyene i Chile har lite eller ingenting med CO2 avgifter å gjøre men en generell sosial uro som bl.a. skyldes at Chile har enorme forskjeller mellom rik og fattig, et fenomen som for øvrig generelt er egnet til å skape slike opprør. 

Men nå bare venter jeg på at noen skal dokumentere at prisstigningen på metroen fra $ 1,12 til $ 1,16 var spesifikt knyttet til CO2 avgifter eller lignende, og ikke en generell prisstigning eller tilsvarende.

Dette kan da ikke være så vanskelig?

Og for all del; ikke bland inn Frankrike, YouTube innslag fra Heartland og fandens oldemor. Husk hvem som skal oppfatte og ta til seg denne kunnskapen, det er folk som påberoper seg at handlinger som fant sted i 2014 er årsak til et opprør som finner sted i 2019, og i beste fall greier å utgyte noen generelle betraktninger om hvor irriterende CO2 avgifter og annen elendighet er som årsak/virkning.

Dette må gjøres enkelt!



Emeritus

#18
Da konstaterer jeg igjen at "klimaskeptikere" har forsøkt å lage en historie om at Chile er i opprør på grunn av grønne avgifter og bla, bla.

Dette er rene påfunn og ønsketenkning og hentet fra en amerikansk/kinesisk høyrevridd konspirasjonsblogg som selv oppgir kilder som leserne av KD.com ikke greier å avsløre ikke har noe som helst med de siste ukers hendelser å gjøre.

Det jeg leser på ulike kilder er at prisstigningen på metroen skyldes et ønske om å spre trafikken til andre tider, kall det en rushtidsavgift, siden metroen til tider er peis full, dette i kombinasjon med forhøyede vedlikeholdskostnader og en svekket peso som gjorde energikostnadene høyere siden Chile ikke er selvforsynt med karbonbasert energi. Ikke en eneste av de kilder jeg har lest, oppgir endringer i CO2 avgifter eller tilsvarende som årsak til den nå reverserte prisøkningen.

Altså et nytt tilfelle av FAKE NEWS fra "klimaskeptisk" hold.

ConTrari1

Quote from: Emeritus on 31.10.2019, 10:40:51
Sitat Contrari1:

Quote


Denne avisen skriver i klartekst at co2-skatt er det mest effektive virkemiddelet i kampen mot klima-endringer. Her i Norge har vi hatt co2 avgift siden 1991, og det har sikkert dempet global oppvarming?

og

Tussen har sikkert fått med seg at disse avgiftene beskrives som "dråpen som fikk begeret til å flyte over".



Sitat Emeritus:

QuoteHusk at temaet fortsatt er om CO2 avgifter og grønn energi var utløsende for opptøyene i Chile. Og jeg understreker at jeg ikke benekter at det er tilfellet, jeg bare etterlyser en kilde som faktisk sier at det var slik.   

Det var jeg som skrev at økningen i prisen på metroen i Santiago var dråpen som fikk begeret til å flyte over, så ikke prøv deg på å stjele mine nyanseringer. Det lille jeg har lest om opptøyene i Chile har lite eller ingenting med CO2 avgifter å gjøre men en generell sosial uro som bl.a. skyldes at Chile har enorme forskjeller mellom rik og fattig, et fenomen som for øvrig generelt er egnet til å skape slike opprør. 

Men nå bare venter jeg på at noen skal dokumentere at prisstigningen på metroen fra $ 1,12 til $ 1,16 var spesifikt knyttet til CO2 avgifter eller lignende, og ikke en generell prisstigning eller tilsvarende.

Dette kan da ikke være så vanskelig?

Og for all del; ikke bland inn Frankrike, YouTube innslag fra Heartland og fandens oldemor. Husk hvem som skal oppfatte og ta til seg denne kunnskapen, det er folk som påberoper seg at handlinger som fant sted i 2014 er årsak til et opprør som finner sted i 2019, og i beste fall greier å utgyte noen generelle betraktninger om hvor irriterende CO2 avgifter og annen elendighet er som årsak/virkning.

Dette må gjøres enkelt!

Surr og tøys fra Tussen som vanlig:

"Men dette var kun den siste dråpen som ikke bare fikk begeret til å renne over, men til å revne."

https://agendamagasin.no/debatt/dagliglivet-handelsvare-demonstrerer-chile/

Hehe, helt patetisk når Tussen kommer med anklager om å stjele hans formuleringer!

Prisstigningen på metroen henger sammen med landets klimapolitikk; vind og sol skal nå skaffe strøm til banen:

"Next year (2018), Latin America's second largest subway system, will source 60 per cent of its energy from solar and wind projects.

In a statement Metro de Santiago said that it had signed two 15-year agreements, one with a solar energy provider, and another with a wind power company.

According to The Wall Street Journal, California-based SunPower's will supply 42 per cent of the subway system's power with a 100-megawatt (MW) solar plant using 254,000 panels covering an area the size of 370 football fields, located in northern Chile's Atacama Desert.

The remaining 18 per cent will be provided by a recently developed wind farm located just north of the SunPower solar project, The Wall Street Journal said."

http://www.climateaction.org/news/chiles-largest-metro-network-to-be-powered-by-solar-and-wind




Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Emeritus

Husk at temaet fortsatt er om CO2 avgifter og grønn energi var utløsende for opptøyene i Chile, ikke hva som skjedde året før.

Du/dere har ingenting å slå i bordet med, dog med unntak av de vanlige klimarealistbetraktningene. Og en skal være temmelig indoktrinert og ha mye betong mellom ørene for å overbevise seg selv om at CO2 avgifter er et tungtveiende element. Slike opptøyer har langt dypere sosiale og økonomiske årsaker der ekstrem økonomisk ulikhet alltid er en sikker kilde til uro. Og det mest fantastiske av alt; dere har ikke lykkes med å gi en eneste kilde til disse påstandene, kun selvhenført Klimarealistvrøvl.

ConTrari1

Quote from: Emeritus on 31.10.2019, 13:54:18
Husk at temaet fortsatt er om CO2 avgifter og grønn energi var utløsende for opptøyene i Chile, ikke hva som skjedde året før.

Du/dere har ingenting å slå i bordet med, dog med unntak av de vanlige klimarealistbetraktningene. Og en skal være temmelig indoktrinert og ha mye betong mellom ørene for å overbevise seg selv om at CO2 avgifter er et tungtveiende element. Slike opptøyer har langt dypere sosiale og økonomiske årsaker der ekstrem økonomisk ulikhet alltid er en sikker kilde til uro. Og det mest fantastiske av alt; dere har ikke lykkes med å gi en eneste kilde til disse påstandene, kun selvhenført Klimarealistvrøvl.


Vræl, vræl fra Tussen.

Hva er trådens tema:
"Chile trekker seg som COP-arrangør."

I rest my nutcase.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Sabben

Reuters skriver,

Chile's crisis began this month after Piñera's administration increased subway prices by twice the rate of inflation to offset higher energy prices and a weak currency

Using price hikes as a policy tool has failed elsewhere too. France's carbon tax helped spark months of "gilet jaunes" street protests. So there's more than a small dose of irony in Chile's unrest provoking the country to abandon hosting a U.N. event aimed at pushing governments toward a more sustainable, less fossil fuel-dependent economy.


https://www.reuters.com/article/us-chile-protests-breakingviews/breakingviews-chiles-canceled-summits-are-a-climate-allegory-idUSKBN1X92L2

Fallende valuta og økte energi priser er det som har tvunget frem disse økte transport kostnadene, oljeprisen har vel heller vært stabil eller litt nedadgående de site ukene så da må det ha sneket seg inn en miljøskatt.

Reuters skriver jo også at slike "price hikes" har feilet før bla. i Frankrike med økt co2 skatt.

Emeritus

#23
Endelig et saklig innlegg, og dette har jeg selv lest. Økningen i energiprisene har imidlertid ikke noe med CO2 avgifter å gjøre, men skyldes et fall i pesoen. Igjen; vis meg at økningen i prisen på metrobilletten i Santiago skyldes innføring av nye CO2 avgifter - det er det som er påstanden.

Problemstillingen er at der er en rekke personer her på bloggen som er så klimainfisert at de greier å tolke inn "klima" i ethvert problem, hendelse eller krise. At opptøyene i Chile skal skyldes CO2 avgifter når det - etter det jeg har lest - at prisøkningen ikke har noe å gjøre med nye CO2 avgifter, er hjernedødt og en total avsporing. Og jeg minner om at innledningen til denne strengen er;

QuoteOg treffende nok er grunnen til de massive demonstrasjonene der borte misnøye med CO2-avgifter på trikkebilletter og strøm.
Men det sier MSM selvfølgelig minst mulig om.   

Og den som er så politisk og sosial grunn at en virkelig tror at dette er noen hovedårsak, eller årsak i det hele tatt, får bare rekke opp hånden så får man et æresmedlemsskap i Klimarealistene.