Author Topic: Hvor all right er EGENTLIG disse elbilene?  (Read 139 times)

translator

  • Seniormedlem
  • ****
  • Posts: 429
    • View Profile
Hvor all right er EGENTLIG disse elbilene?
« on: 27.10.2019, 11:53:55 »
Det finnes muligens tråder om dette temaet fra før. Jeg har tidligere skrevet om hvordan tysk tv har tatt opp hvordan jakten på litium til elbilbatterier utarmer befolkning og natur i Sør-Amerika. Denne gangen er det den tidligere sjefen i lastebilprodusenten Scania, Leif Ostling, som har gitt et intervju til Swebb-tv. Jeg lenker til youtube for å få eksakt tidspunkt, men hele intervjuet er nok av interesse.

https://www.youtube.com/watch?v=qyRvmnd8W-M&t=16m5s 
« Last Edit: 27.10.2019, 11:57:10 by translator »
IPCC - They've told us what it's NOT. But NOT what it is.

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 741
    • View Profile
Re: Hvor all right er EGENTLIG alle disse løgnene?
« Reply #1 on: 27.10.2019, 18:40:51 »
Hvorfor gidder du å bruke tid på en svenske som åpenbart prater skit? Jeg så noen minutter og fikk nok da regner med at resten er av samme kvaliteten.

1. Barnearbeid og annen elendighet for å utvinne råvarene til Lithium batterier? Ok, da tar jeg det som gitt at Leif Ostling og andre som påtar seg en hyklersk og bekymret maske med tanke på barnearbeid i Congo, også har lagt fra seg mobilen for godt. For øvrig synes denne Ostling å være på kollisjonskurs både med Scanias morselskap, VW, og Scanias egen virksomhet i dag:

https://www.youtube.com/watch?v=xMMngoyexGI

Jeg kan for øvrig skrive et essay om barnearbeid, slaveri og annen faenskap i kull og oljeindustrien, og det uten å slå opp noe sted, faen for noe jævla hykleri.

2. Når blir en Tesla S CO2 nøytral hvis den lades med fornybar? Der er masse studier på dette. Det er mer energikrevende å produsere el-biler enn tradisjonelle biler. Men CO2 avtrykket er helt avhengig av hva slags kraftkilde en har når en produserer batteriene. En grei oversikt finnes her:

https://www.carbonbrief.org/factcheck-how-electric-vehicles-help-to-tackle-climate-change

Hadde der vært en stor fabrikk i Norge som produserte batterier ved hjelp av kombinasjonen vann/vind og der bilen alltid blir ladet med vann/ vind, er CO2 effekten enorm. Tror du at det ikke er noen som har regnet på dette?

3. Tio - femton mil etter syv år. På rundt 17:50 presenterer Ostling en utilslørt bløff. Han hevder at et batteri på en Tesla etter seks - syv år er så nedslitt at en bare kan kjøre en "Tio - femton mil," altså 100 -150 km. Dette vet de fleste nordmenn er feil. Der er nå en liste som ligger på nettet samlet av denne gjengen:

https://electrek.co/2018/04/14/tesla-battery-degradation-data/

Og den gjennomsnittlige tapet etter 250.000 km er under 10%, 250.000 km er lengre enn gjennomsnittet norske biler kjører før de dumpes. Og der er flere Tesla S som har passert 600.000 km på samme batteripakke og går fortsatt;

https://www.side3.no/motor/675000-km-med-tesla-pa-ett-batteri-6675850



4. Hva koster det å skifte batteripakke på en Tesla? Denne svenskefaen forteller en historie om sin "norske venn" som har betalt kr. 300.000 for å skifte batteriet. Virkelig, og jeg som trodde at Tesla hadde 8 års garanti og de første Tesla ble solgt i Norge for mindre enn åtte år siden, og dette tror Forbrukerombudet også:

https://www.motor.no/artikler/2018/februar/tesla-darligst-pa-kapasitetsgaranti/

Jeg har for øvrig forsøkt å finne svaret på dette på nettet, men svaret finnes ikke til tross for at nettet er full av andre fakta om alt mulig om Tesla. Så kan alle interesserte lese her om et problem som ingen har møtt på;

https://www.quora.com/Whats-the-expected-replacement-cost-of-Tesla-batteries

Et annet alternativ her:

https://batterymanguide.com/tesla-battery-replacement-cost/

Det snakkes om under USD 10.000 så alt tyder på at denne svenskefaen kort og godt drar en bløff igjen.


5. At lithiumbatteriene skal være et slikt stort miljøproblem og ikke kan resirkuleres.


Problemet hittil er at der er så få batterier som skiftes ut at det ikke har blitt noen industri av det, men dette kommer:

https://www.tu.no/artikler/ny-metode-kan-gjore-gjenvinning-av-litium-fra-elbilbatterier-lonnsom/376939

Storslått, enda en gang har dette rottetrynet i SWEBB TV latt en myglet gammel svenske sitte og prate rolig og tilsynelatende innsiktsfullt, men der han i realiteten lirer av seg en rekke løgner og som han vet er løgner.


 
« Last Edit: 27.10.2019, 20:55:52 by Emeritus »

translator

  • Seniormedlem
  • ****
  • Posts: 429
    • View Profile
Re: Hvor all right er EGENTLIG disse elbilene?
« Reply #2 on: 27.10.2019, 23:45:06 »
Gjesp
IPCC - They've told us what it's NOT. But NOT what it is.

Emeritus

  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 2 741
    • View Profile
Re: Hvor all right er EGENTLIG disse løgnene?
« Reply #3 on: 28.10.2019, 08:38:03 »
Sitat Translator:

Quote
Gjesp.

Og som vanlig stikker du av fra debatten der du har spredd åpenbar feilinformasjon. Swebb TV er ment for de 10 - 15% av befolkningen som i størst grad mangler kritisk sans, evne til kildekritikk og generelle kognitive evner.

Det lille jeg har sett av de er utpreget propaganda. En tar utgangspunkt i en kjent problemstilling (klima eller batteri på el biler) så finner de fram en gammel svenske, helst over 70 år, som i kraft av sin tidligere posisjon har stor generell autoritet, men ikke nødvendigvis på det felt han skal uttale seg om. Deretter gir rottetrynet ordet til denne "autoriteten" i et på forhånd avtalt opplegg, der rottetrynet ikke stiller ett eneste kritisk spørsmål, men tvert i mot sitter og nikker med etter hvert som dene "autoriteten" fyller disse 10 - 15% av de med minst bagasje med sprøyt og hårreisende løgner.

Det den tidligere Scaniasjefen sa om el - biler er patent sprøyt, og enhver nordmann som har fulgt litt med etter fem års erfaringen med elbiler, batterilevetid og batterikapasitet, burde ha fått med seg at dette var patent sprøyt, men samfunnet vil alltid slite med disse 10 - 15%, slik er det bare.
« Last Edit: 28.10.2019, 08:40:40 by Emeritus »