Debatten med Fredrik Solvang 24.10.19

Started by Emeritus, 24.10.2019, 22:26:35

Previous topic - Next topic

Emeritus

Jeg antar at flere så den nettopp avsluttede debatten om vi politisk skulle beslutte å avvikle norsk gass og oljenæring. FrP var vel de eneste av partiene som var klare? Ap er i en fryktelig skvis mellom LO og den grønne siden i partiet med Espen "The Weasel" Bart Eide* i spissen.

Solvang gjorde etter mitt syn en dårlig jobb ved å presse frem enkle ja/nei svar på spørsmål det er umulig å svare enkelt på. Det eneste lyspunktet var klimaforskeren fra CICERO (?) som hadde noen realpolitiske betraktninger. Norge er ingen stormakt og vil aldri bli det, og om vi stopper med olje i morgen vil ikke det bety en skitt for verdens forbruk.

Tvert i mot manglet et viktig sikkerhetspolitisk argument. Om Norge stopper produksjonen blir Tyskland og store deler av Europa prisgitt russerne. Det som også manglet var teknologiaspektet, som jeg har påstått tidligere - men der få synes å være enig - er vi står midt i en teknologirevolusjon der vi ikke har den fjerneste idè om hva de par millioner ingeniørene Kina utdanner hvert år vil finne på.

Men det viktigste, steinalderen sluttet ikke på grunn av mangel på stein. På ett eller annet tidspunkt vil prisen på olje gå så langt ned at Norge vil bli sjanseløse mot land der produksjonskostnadene ligger på noen dollar fatet. Jeg tipper vi kan holde gass gående mye lenger da infrastrukturen langt på vei er bygget og det koster lite å holde det gående i mange tiår enda, dette i kombinasjon at resten av Europa er villig til å betale litt ekstra for sikkerhetsaspektet, i den grad det er et tema om 50 år.

https://steigan.no/2017/08/usas-ambassade-om-barth-eide-royskattaktig-fremmer-egne-interesser-men-nyttig-for-usa/

Telehiv

#1
Det ble en underlig seanse en god stund innledningsvis. Ble f.eks. veldig betenkt til å begynne med da Solvang lot en hjernedød kunstner (som snakket usammenhengende om sykepleiere som hun mente led pga. oljearbeidere?!?) få uttrykke sitt hat overfor rike oljearbeidere som hun mente kjørte (dyre) Tesla og slett ikke burde være stolte. Utover dette klarte jeg ikke å forstå noe av det hun rørte rundt med, bortsett fra at hun åpenbart hadde et håp om at tidligere (så altfor?) populære oljearbeidere snart kunne generelt hånes. All beundring til hennes motdebattant, oljearbeideren fra SAFE, som klarte å holde seg alvorlig og dannet respektfull overfor et sånt kunnskapsløst hønsehue.
Enig i at Atle i Cicero representerer mer forstand enn de fleste der i huset, herunder at han tydeligvis har skjønt at å ensidig gi opp norsk olje- og gassindustri bare vil slippe mer av den skitnere oljeindustrien til.
Etterhvert fikk vi også en mer balansert debatt mellom aktørenes synspunkter enn jeg fryktet innledningsvis.

Problemet er at ingen av deltakerne - heller ikke denne gangen - klarte å få fram at oljeindustrien i hovedsak IKKE leverer til forbrenning men til en uendelighet av olje- og gassbaserte produkter som omgir oss og er helt nødvendige for at verden skal fungere. Sånt vet ikke miljøaktivistene noe om, men vi kunne jo tatt fra dem pc-en som nesten utelukkende består av råvarer fra oljeindustrien - og teknologi avspunnet derfra.
Her kunne Solvang derfor brakt inn noen kompetente til å fortelle disse analfabetene hva slags greiner de sitter på, og som de prøver å sage av så raskt de kan.   

Til slutt var det interessant med den utmeldte AP-eren som har startet nytt Nærings- og Industriparti med allerede 12000 medlemmer. Her har nok AP m.fl. allerede bestilt debunking-ressurser i et egnet kommunikasjonsbyrå forlengst, for den karen der hørtes rimelig klartenkt ut. 

Oppsummert: Solvang er ikke verste fjotten i NRK, han viser litt selvstendig integritet i de fleste sammenhenger.

Til slutt: Jeg skjenket meg en liten armagnac over å slippe Bjørn Samset, opportunist-guttungen som det sies skal ha lest snart en hel bok.



Emeritus

Her var det mange vel opphøyde tanker om oljeindustrien.

Kunstneren hos Skavlan hadde etter mitt syn et åpenbart poeng selv om de ikke var spesielt velartikulert. Norge er full av folk med to dagers stroppekurs og anleggsarbeidere som trillet trillebår på Vats og som den dag i dag går rundt og bræker om at "de va vi som bygde opp uljå," og at resten av befolkningen skal være ydmyke i vår uendelig gjeld til disse.

Og selv om en ikke skal snakke ned at der er gjort store teknologiske nyvinninger i norsk oljebransje, vil jeg også ta med alle forpleiningsarbeiderne, mekanikerne, elektrikerne, kranførerne og linefiskerne som gikk fra ordinert bra betalte jobber og over i en to - fire ordning der de arbeider langt mindre enn resten av arbeidsstyrken til en langt høyere betaling. Jeg kjenner kranførere og forpleiningsansatte som tjener over 700.000 i året der de før de tjente langt mindre med adskillig lengre arbeidstid. Der er selvsagt en god grunn til at søken etter disse stillingene har vært rekordhøy og så vanskelige å få. At det skal være så belastende å være 14 dager på sokkelen og 28 dager hjemme fremstår som direkte kvalmende, fortell det til norske sjøfolk som parallelt med at disse ordningen ble innført, var seks sammenhengende måneder til sjøs før de fikk et opphold hjemme.

Så ja, der er en brækende og irriterende "elite" av oljefolk som ikke forstår at alt fra verftsarbeidere i Romania til hun som vasker dassen i Oljedirektoratet alle har sin del av æren.

Og at oljefolk skal ha vært så fremsynte eller skal ha noe av æren for den norske forvaltningsmodellen er jo ren fantasi. Disse prinsippene ble trukket opp av noen få klarttenkende jurister og sosialøkonomer på 60 - tallet hovedsakelig med tilknytning til Arbeiderpartiet. Hadde Willoch eller Carl I. Hagen fått bestemt, hadde vi solgt hele sokkelen til et joint Venture bestående Wilh. Wilhelmsen og Exon for 2 milliard kroner.

Og har oljebransjen spilt noen særlig rolle i utviklingen av datateknologien? Det var nytt for meg. Likeledes var det helt nytt for meg at ikke det altoverveiende som utvinnes av olje og gass bare brennes opp og at bare en liten del benyttes til produksjon av plast, kjemikalier og andre råvarer. Tar jeg ikke helt feil er forholdstallet at ca. 90% blir brent og ca. 10% benyttes til andre formål.

Men jeg tror ikke vi er uenige om noe vesentlig annet enn at jeg anser at det er på høy tid at denne "oljeeliten" begynner å dempe seg og at det nå må bli slutt på at lønns og andre vilkår - herunder en patologisk opptatthet av HMS - ikke lenger må smitte over på, og prege det øvrige næringsliv. Folk som har jobbet for lenge to/fire i Nordsjøen i ordinære drifts og vedlikeholdsstillinger er i mange tilfeller ubrukbare til noe annet. Å ta inn tidligere oljefolk er faktisk noe mange bedrifter ikke ser seg tjent med, jeg kjenner en rekke eksempler på dette og de kan ikke alle være fake news.

Jeg har en god en om en liten elektroinstallatør (fem - seks ansatte) i Sogn som for mange år siden tok inn sin nevø, lærte han opp og sørget for at han hadde fått alle sertifikater. Etter noen år sluttet han og begynte i oljå med det resultat at vår elektroinstallatør mistet et par til av sine beste menn, og vår mann måtte begynne å ansette polakker, noe som i dag fungerer fint.

Etter oljekrisen for noen år siden ble nevøen oppsagt, og vår elektroinstallatør forbarmet seg over sin nevø og tok han inn igjen. Vel, han var ikke brukbar. Denne elektroinstallatøren har et lager bestående av tre - fire meter høye reoler der de lagrer ulike elektriske komponenter som de kort og godt henter ned ved hjelp av en stige som henger i reolene. Nei dette gikk da ikke an, her måtte det holdes et "leiderkurs," og siden alle visste at en ikke kunne gå opp og ned en stige uten at begge hendene ble brukt kun til dette formålet alene, kom han seg opp til den komponenten han skulle hente ned, men han fikk den ikke med seg ned igjen. Og dette høres sikkert ut som et latterlig eksempel, men fyren var ikke brukbar som elektroinstallatør på land - han hadde vorten aldeles utskjæmde -   og onkelen gråt ikke den dagen nevøen fikk seg ny jobb på sokkelen.