Tre milliarder til renere hav - trodde vi??!!??

Started by Telehiv, 23.10.2019, 08:16:25

Previous topic - Next topic

Telehiv

TRE MILLIARDER TIL RENERE HAV??!!??

Jeg våknet idag til den fabelaktige melding at Norge skal bruke tre milliarder til "renere hav", som det ble sagt.
Ohh yessss, tenkte jeg, nå kan vår omtanke for havet omsider strekke seg utover å sende skolelever i fjæra på dugnadsjakt etter plast.
Så får de konsentrere seg mer om klimauling på Løvebakken.

Men: Så begynte jeg å sjekke hva disse 3 milliardene skulle gå til, og finner ut dette:
Norge bidrar med over tre milliarder kroner til tiltak for bærekraftig havforvaltning. Inkludert i beløpet er 2,3 milliarder kroner til ENOVA til utvikling av Equinors flytende havvindpark Hywind Tampen, et tiltak som ble kjent tidligere i år, skriver NTB.
Pengene kommer i perioden 2020 – 2024, og tiltakene kunngjøres under Our Ocean-konferansen, som begynner i Oslo onsdag.

Vel, skoleunger, da er det bare å ta fjæra fatt igjen!

Emeritus

Du må ikke frata våre politikere virkemiddelet "smart budsjettering og smart kommunikasjon."

For de som ikke har fått det med seg er vi i ferd med å nå NATO's mål om å benytte 2 % av BNP på forsvarsformål raskere enn tidligere antatt. Et av virkemidlene er å flytte budsjettet for drift av redningshelikoptrene fra Justis og Beredskapsdepartementet over til Forsvarsdepartementet. Og det er vel strengt tatt ikke så ille, selv om det ikke øker forsvarsevnen med fem øre.

Redningsskavdronen har blitt belastet justis i alle år, men 330 Skvadronen drives, vedlikeholdes og bemannes av forsvaret  og er en integrert del av forsvaret og kan også utføre rene militære oppgaver. Det er for øvrig Norges eldste fortsatt operative skvadron som ble opprettet på Island under WW2 der de eskorterte og overvåket konvoifarten over Atlanteren.

Telehiv

#2
Quote from: Emeritus on 24.10.2019, 10:23:42
Du må ikke frata våre politikere virkemiddelet "smart budsjettering og smart kommunikasjon."

Hehe, regjeringen bokfører også u-hjelpen som eksportverdi fra Oslo. Det blir bra verdiskaping pr hode i hovedstaden, det også.
Selv om de ligger dårligst an i landet pr. hode ved innsamlinger til de samme folka (i.e. diktatorene).