Iransk kvinne utsatt for handlingsfrykt hos politiet?

Started by Telehiv, 11.10.2019, 11:04:35

Previous topic - Next topic

Telehiv

Først, jeg tar forbehold om at saken er korrekt gjengitt i siterte artikkel:

https://resett.no/2019/10/10/iransk-kvinne-skulle-anmelde-for-a-anmelde-ektemannen-for-familievold-ble-avvist/

Skulle gjerne sett andre kilder på samme sak, men problemet er om noen andre medier faktisk omtaler denne saken?
Jeg har ikke gransket det grundig foreløpig.



Saken er altså at en iransk kvinne som skulle anmelde ektemannen for familievold, først prøvde nærmeste politistasjon (Manglerud), men den var fredagsstengt (hva i alle dager kan det skyldes!?).
På neste forsøk, Grønland politistasjon, ble kvinnen og hennes medhjelper møtt av en uniformert politikonstabel. Konstabelen opplyste, i og med at kvinnen tidligere hadde anmeldt ektemannen for familievold ved Stovner politistasjon, at en ny anmeldelse måtte inngis eller leveres på samme sted. Grønland politistasjon er ikke rette vedkommende for denne anmeldelsen, opplyste politimannen.
Men ikke bare det, sier artikkelen: "Men, politikonstabelen, informerte samtidig at de må vente til mandag. Dette fordi Stovner politistasjon er stengt for allmenheten i helgene. Anmeldelsen kunne derfor ikke fremmes før tidligst mandag."

Grønland politistasjon ville altså med dette sende den livredde damen bort til over helgen.
Den formastelige tanke som dukker opp her, er først: Er dette virkelig et korrekt avvisningsgrunnlag mot en skremt kvinne i denne situasjonen?
Og hvis det ikke er det, ser vi da et konkret uttrykk for det vi hører stadig mer rykter om, at politiet signaliserer at "æresvold og innvandrer-konemishandling vil vi helst ikke ta i, dette får dere løse selv på andre måter"?

Og da kan ting fort være enda verre:
Jeg tenker videre, at hvis hendelsesforløpet er i nærheten av å være korrekt gjengitt her, kan det også være korrekt det en gammel kjenning av meg i Oslo (høyt plassert i en meget relevant offentlig administrasjonssektor) hevdet overfor meg allerede for over tre år siden (nokså nøyaktig etter hukommelsen): "Store deler av politiet i Oslo er nå skremt og truet til å se en annen vei når de hevnbaserte innvandrergruppene innblandes; de har blitt fortalt at både de og deres familie vil få svi hvis de legger seg opp i noe. Dette vil vi få se stadig tydeligere i rettspleien videre".

Og vedkommende tilla noe jeg særlig finner relevant for denne saken, som lød omtrent slik: "Det typiske for å unngå å havne opp i denne type innvandrertrusler er da å angi administrative årsaker til at man ikke kan gjøre noe med saken".

Jeg hadde ikke tatt opp denne saken her, hvis det ikke er akkurat nevnte problematikk som kan være medvirkende; enten a) uvilje til å ta i saken, eller b) frykt for å ta i saken, eller c) begge deler.

Min ekstremt godt informerte kjenning mente forøvrig at hvis de nevnte nye trusselforholdene ikke tas opp til skikkelig og åpen debatt kan kontrollen med Oslovolden på alle nivå snart være tapt.

Men som sagt, les saken selv og gjør deres egne refleksjoner.