Hva er politikernes motiv bak de siste klimabesvergelser?

Started by Telehiv, 27.09.2019, 11:52:16

Previous topic - Next topic

Telehiv

Vi har lenge måttet innse at de største partienes styringsinstinkter ikke lenger har noe med langsiktig og klok forvaltning av landets beste å gjøre, men å ikke havne i ukens unåde i VG, Dagbladets og NRKs terningkastregime samtidig som man kjøper sine hoser grønne (sic!) i de overnasjonale maktorganer.

Klimaets nye duskedamer?
Ville vi for eksempel sett Gerhardsen, Brofoss, Finn Lied, Borten for den del, og de andre langsiktige samfunnsplanleggerne i disse positurene - den gangen Norge la grunnlaget for dagens ressursforvaltnings- og velferdssamfunn?


Men stopper det der?
Ikke mye tyder på det: Valgtaperne AP og Høyre leter nå desperat etter hvordan man raskest mulig kan tilslutte seg den nye vinnerhypen hos velgerne i Oslo-gryta - "klima" - uten å gruble det minste på om f.eks. deres globalistiske/elitistiske og unasjonale lefling med overnasjonale energi- og næringsgribber kan ha noe med det elendige valget i resten av landet å gjøre? Og som ikke vil forsvinne om man begynner å bælje "klima! klima!" også?
Årsakene til at Sp, som med sine klare advarsler om at disse partienes unasjonale globalisme truer landets REELLE verdiskaping og -forvaltning, feide både Ap og Høyre ut av ordførerstolene distrikts-Norge rundt, synes heller ikke å være noen populær erkjennelse å forholde seg til.

For nå har altså både AP og Høyre funnet at de må vise at de kan være mer klimaselvskadende enn selv MDG og SV, som gjorde det så fett ved årets kommunevalg i kaffelatte-miljøene - og slik vinne stortingsvalget i 2021 (og samtidig beholde en høy stjerne i FN-systemet):

Først kom Støre
for et par dager siden og erklærte at "klima blir viktigste sak til valget i 2021":
https://finansavisen.no/nyheter/politikk/2019/09/24/6963075/store-klima-viktigste-sak-til-valget-2021

I dag har Sanner
tittet opp fra fylkessammenslåingene sine og mener å ha funnet noe mer populært:
https://www.document.no/2019/09/27/sanner-hoyre-ma-bli-tydeligere-i-klimasaken/

Men stadig flere gjør seg sine egne tanker
Signaturen "rosinen" på et annet forum har kanskje den mest ubehagelig presise analysen her:

"Skap en krise, for så å liksom bekjempe den med folkets penger for egen vinning"

Stortingsvalget 2021 kan bli en virkelig interessant - i alle fall besynderlig - affære.

Emeritus

Det som virkelig er interessant er at det under årets valg var kjemisk fritt for klimaskeptikere (med og uten hermetegn rundt "skeptiker.") Det er ikke mer enn to år siden Carl jegforstårikkematematikk Hagen trodde han skulle gi FrP en ny seierssak ved å fortelle Norge at det var to grader varmere under vikingtiden. Noe han fikk de internasjonalt anerkjente klimaforskerne Sandberg, Tybring Gjedde og Listhaug med på. Men det falt visst totalt i dass. Nå hadde vi et valg der klima gjennom bompengespørsmålet skulle ligge glimrende til rette for et comeback, jeg hørte ikke et knyst. Jeg hørte vel ikke alt som ble sagt, men er det andre som hørte en eneste klimaskeptisk uttalelse av ledende politikere under årets valgkamp?

Til og med jeg synes det nå har gått for langt. Et problem - ja helt klart et problem på sikt - som etter mitt syn sannsynligvis kan løses teknologisk uten katastrofale følger har i løpet av et par - tre år blitt et spørsmål om utryddelse eller overlevelse.

Jeg antar de fleste vil være enig i at de siste årene har medført en markant endring i hvordan klimaspørsmålet har beveget seg fra noe som lå på syvende til tiende plass om hva folk var opptatt av, for så krypet ganske langt opp uten at jeg skal tallfeste det. Til og med i USA er ting under endring;

https://climatecommunication.yale.edu/wp-content/uploads/2019/01/Climate-Change-American-Mind-December-2018.pdf

Det interessante spørsmålet er hvorfor dette har skjedd på relativt få år?