Vestlending foregrep Einsteins teori om tidsreise med flere år

Started by Telehiv, 29.09.2019, 20:56:56

Previous topic - Next topic

Telehiv

De fleste her tør være kjent med Einsteins spesielle og generelle relativitetsteori fra hhv. 1905 og 1915, som igjen åpnet for relativitet rundt tid: Tidsreiser som en vitenskapelig fundert mulighet og ikke bare et påfunn basert på fri fantasi.



Einsteins utgangspunkt var at lysets hastighet var den eneste konstanten i universet. Farten til lyset vil dermed være lik uansett hvilket treghetssystem vi observerer den fra. Dette betyr at noe annet må endre seg: Tiden endrer seg for at vi skal kunne observere lysfarten slik vi gjør. Dette medfører at en person som beveger seg veldig fort i forhold til et treghetssystem vil ha en helt annen tidsregning. Tiden for personen som beveger seg vil gå mye senere. Dette gjelder også biologiske prosesser i kroppen.

Så kom Vollen og sjøormen og sprengte sin tids fysiske verdensbilde - tre år før Einstein!
Jeg har gjort et sensasjonelt funn: Under pseudonymet Per Tordarson beskrev vestlendingen Per Melvær (1857-1936) i boken Fraa leikstova. Ein bundil smaastubbar allerede i 1902(!!) en Einsteinsk tidsreise sett gjennom øynene til storskrøneren Ole Vollen. Vollen hadde iht. Melvær vært gift med ei finnjente og fått tak i en pakke med hekseribøker den tid han var i Finnmark. Og denne Vollen visste å bruke kunnskapen; en gang ble han arrestert i Bergen og da gannet han byen full av både rev og ulv. Først da selveste generalen i Bergen ber om nåde, løser Vollen byen fra gannet.

Men la oss ikke snakke oss bort fra den sensasjonelle foregripingen av Einsteins relativitetsteori og tilhørende mulighet for tidsreise, som altså ikke ble lansert før flere år etter Melværs bok.

Vollen møtte hele tre ganger selveste sjøormen, som "hadde hovud så stort som ein måteleg møkaslede, og halsen var like tjukk som ho Dorte på Kjempeneset om livet". Det er siste gangen han møtte sjøormen vi skal fokusere på: Vollen var i Katalonia og lastet hamp. Da ble sjøormen hektet på dreggen så båten ble dratt til havs i en sanseløs fart, og Vollen blir den første i verden som formulerer en Einsteinsk tidsreise før Einstein selv:

"Da gjekk so fort, at endaa da va ein laardag, me strauk til havs, hala me stygt inn på fredagsnatta, som va gaadde i hav fyr eit halvt døger sia. Ho sto ramande svarte beint framma i stamnen, aa ja so tydelæ bar da 'kje tvert igjønaa fredagsnatta aa inn i Torsdagen".



Det er altså udiskutabelt: Melvær førte i trykk allerede i 1902 at Vollen dro bakover i tid på grunn av ultrahøy hastighet i forhold til det fysiske treghetssystemet - tre år før Einstein publiserte sin spesielle relativitetsteori som beskriver de samme fysiske fenomen.

Dette må den vitenskapelige verden heretter ta inn i sine historiebøker, og gjøre de revisjoner som trengs.

     
   


Emeritus

Sitat Telehiv:

QuoteDe fleste her tør være kjent med Einsteins spesielle og generelle relativitetsteori fra hhv. 1905 og 1915, som igjen åpnet for relativitet rundt tid: Tidsreiser som en vitenskapelig fundert mulighet og ikke bare et påfunn basert på fri fantasi.   

Jeg er ikke helt oppdatert på det siste innen kvantefysikken (og alt det der) så jeg er usikker på om en kan reise tilbake i tid, med mindre en er Supermann;

https://www.youtube.com/watch?v=TjgsnWtBQm0

Men jeg kan bekrefte at Einsteins teorier langt på vei ble verifisert - eller teorien ble styrket som vel er den riktige termen - på Vestlandet allerede på seksti tallet, og jeg var personlig et vitne til dette gjennombruddet, i det minste et indirekte vitne.

I min barndom hadde vi en drosjesjåfør som leste Reader Digest, jeg tør ikke nevne navnet da han hadde og har en masse barn, barnebarn, oldebarn osv. og kan ikke utelukke at opptil flere av disse leser KD.com, så jeg benevner han heretter "Lakris." Lakris hadde også bensinstasjon og denne var åpen hver søndag formiddag der bygdens menn ofte sammen med sine sønner møtte opp til en kopp kaffe og en skikkelig rølestund* før søndagsmiddagen som i de tider fant sted rundt kl. 13.00.

Vel, Lakris var en ivrig leser av Reader Digest og ofte ble innholdet referert og diskutert under disse rølestundene. Jeg var åtte - ni år og fant dette uhyre interessant og tør påstå at jeg lærte mye av det.

Så til saken. En søndag hadde Lakris lest om relativitetsteorien i Readers Digest og hadde fått med seg at gjenstander som oppnådde svært høye hastigheter ble lengre og smalere, han hadde også fått med seg at tiden gikk senere hvis hastigheten ble høyere. Og dette utbasunerte han på en bensinstasjon på Sunnmøre i 1967 i påhør av i hvert fall to skipsingeniører samt en syv - åtte andre mannfolk i sin beste alder.

Nå stanser jeg litt opp, jeg lyver ikke, jeg var der.

Det stoppet ikke der, Lakris kunne også slå i bordet med nådeløs empiri. Det hadde skjedd noen dager tidligere. Han skulle hente Signe Kvalsvik i Skåravika som allerede hadde sluppet vannet og det var fortsatt fem mil til sykehuset. Det var kritisk som bare faen og i sin Rambler Ambassador hadde han gitt "full gass" bl.a. gjennom feporten helt sør på Skaravika som var "smal som berre pokker."



Alt gikk bra, han fikk henne på fødestua tidsnok og hentet Signe Kvalsvik og den nyfødte uken etter og kjørte henne rolig hjem. Men når han kom til porten sør i Skåravika ble begge sidelistene på Rambleren flengt av, og hvorfor? Jo fordi at han på tilbakeveien hadde ligget i 50 - 60 km/t, mens det under den kritiske fasen uken før hadde hatt minst 100 km/t og da hadde Rambleren blitt flere centimeter smalere. Han antydet til og med at siden tiden gikk saktere i høyere hastigheter hadde han hatt bedre tid til å sikte på porten og dermed hadde truffet "akkurat på mitda."

Jeg gjentar: Jeg lyver ikke, jeg var der da relativitetsteorien ble introdusert og verifisert på Sunnmøre i 1967. 


*rølestund: (av røle) skravl (II); skryt

Bebben

Tidsreiser kommer aldri til å bli mulig.

Kom an, det hadde myldret rundt oss med nysgjerrige turister i alle de år allerede, for ikke å snakke om forskere av alle mulige avskygninger. 

Hemmelige agenter fra IPCC hadde garantert allerede besøkt Canada før 2003 og torpedert alle tilløp til kritikk mot hockeykølleindustrien.

Kanskje litt i tråd med oppdraget om å lage bråk på pressekonferansen til Soon & Baliunas i 2003, utført av "James Klima Bond", aka Hans Verolme.

Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)