Under Klimakalifatet: Oljefyr, strømkostnad og varmevekslere

Started by Telehiv, 14.09.2019, 13:13:56

Previous topic - Next topic

Telehiv

Jeg har et fantastisk vannbasert radiatorsystem i min frittstående enebolig som løser alle husets behov. Allergikere sier det er herlig å komme på besøk i mitt hjem. Noen sier de sover dobbelt så godt der som hjemme hos seg selv, med all slags støvspredende stråleovner og bakteriesirkulerende viftebaserte varmevekslere til å holde varmen med.
Men mitt hjem er altså oljefyrt, dog med en rollsroyce-nivå brenner. Spesialister sier at bedre og mer rentbrennende oljefyrer er aldri blitt installert her til lands.
Nå må dette stenges ned innen 2020. Dessverre, siden jeg antar at vår stadig mer forbrukerfiendtlige strømpolitikk vil gjøre olje langt mer konkurransedyktig etter hvert.
Jeg kan imidlertid skifte brenner så jeg kan fyre med biodiesel. I tillegg må min nedgravde oljetank i gårdsplassen rengjøres og evt. skiftes ut hvis den anses kassabel. Men nå viser det seg at myndighetene ikke har lagt to pinner i kors for å få på plass en seriøs biodiesel leveringssikkerhet unntatt i Oslogryta, som vanlig. Vi som bor i andre deler av landet kan derfor risikere å bruke mye penger på å legge om til biodiesel for deretter å oppleve at vi ikke kan få tilkjørt denne type brensel og/eller at det vil ruinere oss. 

Jeg har derfor startet opp back-up panikkøvelse #1: Varmeveksler
Jeg kan stolt berette at jeg i morges satte i gang en krevende rensing, el-fiksing og reparasjonsøvelse av et i sin tid spinndyrt Panasonic varmevekslersystem med inverter utendørs med væskeoverføring til innendørsviften - og lyktes!
Etter å identifisert og fikset sikrings- og ledningsbrudd med min biltema el-megger, renset alle filtre og bedt en saftig klimabønn til Vårherre og Sankt Greta, trykket jeg skjelvende på startknappen.
Og alt virket! Etter å ha ansett prosjektet som håpløst i 7-8 år. Nå er jeg klar til å rykke ut til alle klimaraserte hjem i nabolaget som Dr. Invert esquire. Hvis de vil begynne å leve i det moderne, bakteriesirkulerende inverterhelvete slik som jeg kanskje drives til også.

Men jeg nekter å underkaste meg Det Onde Klimakalifatet fullstendig: Oljefyren min driver nemlig alt fra badevann til husets generelle komfort inkl garasje der min lille engelske toseter trenger litt deilig vannbåren vintervarme for å opprettholde sin status som landets ypperste og mest velholdte objekt i sin klasse. 

Jeg kan evt. fortsette å kjøre oljefyren på mininumsnivå (på bio, og la nabolaget gå i evig og dårlig forbrent smultdamp) som bare driver badevannet (for å unngå å måtte investere i nytt der også, gud forby).

Men sånn generelt?
Vær sikre på at hele energiomveltningen til miljø- og faunadrepende alternative energikilder, samt landssvikende utdeling av våre naturområder til rabiat utenlandseide vindsatsinger samt utenlandskabler som vil gjøre vår tidligere rene og billige vannkraft kjempedyr for oss, vil bli det neste tiårets absolutte mareritt for vanlige husholdninger.
For når våre politikere samtidig opportunistisk og vettløst arbeider med å gjøre all fornuftig energibruk ulovlig, kan ikke dette gå bra veldig lenge.
   
PS: Og mens mitt viftebaserte invertersystem forandrer min inneluft til noe helt annet enn i mitt gamle vannbårne regime, regner jeg med at mine overnattingsgjester heretter vil begynne å undres over hvorfor de plutselig blir like astmatiske og forkjølte som hjemme hos seg selv...


frankolsen

Quote from: Telehiv on 14.09.2019, 13:13:56

Jeg har derfor startet opp back-up panikkøvelse #1: Varmeveksler
Jeg kan stolt berette at jeg i morges satte i gang en krevende rensing, el-fiksing og reparasjonsøvelse av et i sin tid spinndyrt Panasonic varmevekslersystem med inverter utendørs med væskeoverføring til innendørsviften - og lyktes!


Er dette noe slags varmepumpe da tro ?

Kunne du ikke gått over til gassfyring på radiatorgreiene dine ?
Det er både økonomisk og miljøvennlig.
I alle fall regnes det som miljøvennlig i alle andre land enn Norge  ;D

Telehiv

Ja, det er en form for varmepumpe, selv om systemet også kan brukes til airconditioning på varme dager.
Gass? Er redd det vil koste mye mer enn det smaker for å få alt godkjent.
Det er også mulig å sette inn et elektro varmeelement i stedet, og fortsatt kunne bruke radiatorene.
Jeg håper imidlertid at jeg, rimelig og enkelt, bare kan skifte brenner-innsatsen over til bio og at eksisterende oljetank kan gjenbrukes.
Jeg er i tenkeboksen.

frankolsen

Quote from: Telehiv on 14.09.2019, 21:50:16

Gass? Er redd det vil koste mye mer enn det smaker for å få alt godkjent.


Dette skal da ikke være så vanskelig....
Nå vet ikke jeg hvor du bor men noe slikt må vel finnes i nærheten av deg også:
http://helgebordvik.no/Produkter/Gass-og-oljebrennere
Gass må jo være ti ganger bedre enn biodiesel ?
Og når du allikevel må skifte brenner.....

Selv har jeg gasspeis hjemme, med naturgass (nesten) direkte i rør fra gassfeltene vestanfør.
Kjempegreier, helautomatisk, tenner og slukker via termostat på fjernkontroll.
Billigere enn strøm er det også.
Jeg har aldri hatt enklere og billigere oppvarming :-)