Romaners fremstilling av fortidens klima

Started by Boris den nye, 11.08.2019, 19:58:40

Previous topic - Next topic

Boris den nye

Jeg har nå blitt fullstendig hektet på en romanserie om Jomsvikingene skrevet av Bjørn Andreas Bull-Hansen. Han fletter inn historiske skikkelsen som Olav Trygvason, Svein Tjugesjegg, Eirik Raude, Leiv Eirikson osv inn i handlingen, og ifølge anmelderne er han svært troverdig mht hvordan ting og tang var på den tiden rundt år 1000.
Det jeg stusset på er hvordan forfatterern beskriver klimaet i Vinland, altså det som i dag er USAs nordøstkyst, og området rundt Polens østersjøkyst. Han beskriver vinterklimaet begge steder som svært snørikt og kaldt, og hvor Østersjøen om vinteren er tilfrosset helt ned til Polen.
Dette er i strid med hva jeg har lært om klimaet på den tiden. Så hva kan grunnen være til forfatteren beskriver klimaet på denne måten, uvitenhet eller politiske korrekthet, eller hva?

frankolsen

Quote from: Boris den nye on 11.08.2019, 19:58:40
Så hva kan grunnen være til forfatteren beskriver klimaet på denne måten, uvitenhet eller politiske korrekthet, eller hva?
Dette var jo lenge før "Den Katastrofale Menneskeskapte Globale Oppvarminga" så da regner vel forfatteren med at det var veldig kaldt.
Det er jo det de nå prøver å lære en hel verden....

Petter B

Jeg føler meg trygg på at forfatteren blir betalt av IPCC for å skrive at det var kaldere enn det var i vikingtiden. Eller i alle fall bli hypa inn på lista

Boris den nye

Petter B skrev:
Jeg føler meg trygg på at forfatteren blir betalt av IPCC for å skrive at det var kaldere enn det var i vikingtiden. Eller i alle fall bli hypa inn på lista. Sitat slutt


Nei, jeg tror ikke han ble betalt av IPCC. Men jeg mener likevel mitt spørsmål er relevant.

Petter B

Boris skrev "Nei, jeg tror ikke han ble betalt av IPCC. Men jeg mener likevel mitt spørsmål er relevant"
Jeg synes ikke det. Jeg leser også endel slike historiske romaner, og finner faktafeil på faktafeil i samtlige. Men det er romaner og ikke faktabøker. Uten å ha lest boka det refereres til vil jeg tro forfatteren baker inn litt barskt klima for å krydre historien. Det er helt vanlig. Å kalle det uvitenhet er lite sannsynlig, han bør vite at f.eks. Østerled er vanskelig med is i Østersjøen. Å kalle det politisk korrekt er veldig veldig søkt