Elferjer raserer lokalsamfunn !

Started by frankolsen, 30.07.2019, 13:48:24

Previous topic - Next topic

frankolsen

Når MF Kvinnherad fra årsskiftet byttes ut med en ny elektrisk ferje vil antallet avganger på strekningen Skånevik-Utåker reduseres fra 15 til 12 hver dag.
Pendlere som reiser fra Skånevik får da valget mellom avgang klokka 06.15 og 08.35.
Avgangen klokka 07.15 forsvinner.
Årsaken er selvfølgelig at ferja må lades. (Allerede etter en rundtur ?)
Hva er vitsen med å sette i drift noe som er mislykket allerede fra dag 1 ?
https://www.nrk.no/hordaland/nye-ferjekutt-pa-vestlandet_-_-eg-trudde-det-var-ein-feil-1.14641915

frankolsen

Diskusjonen om elferjene i Hardanger raser videre.
Nå er det sambandet Jektevik-Hodnanes-Huglo diskusjonen dreier seg om.
Antallet avganger i morgen og ettermiddagsrushet reduseres kraftig, med en reduksjon på 5 avganger daglig.

Men før valget trodde man at man hadde funnet løsningen:
Ekstraturer på dieseldrift.
Men neida, dersom ferjene skal gå noen turer på diesel så faller statsstøtta bort....
Ganske komisk det hele:

https://www.nrk.no/hordaland/far-darlegare-ferjetilbod-fordi-el-ferjene-ma-lada_-_-dette-vil-rasera-lokalsamfunnet-1.14708262

Emeritus

Sorry, men dette tror jeg ikke noe på. Det hele må skyldes at Hordaland Vegkontor eller noen andre inkompetente typer, eksempelvis Vedum, reiser rundt og snakker om noe de ikke har greie på, hvorfor skal en stut fra Hedmark reise rundt å snakke om ferger på Vestlandet?

Jeg er en hyppig bruker av disse fergene. Ikke prøv å snakk ned den revolusjonen vi nå ser i fergetrafikken. Det er bare fem år siden den første - Ampere - ble satt inn på strekningen Lavik - Oppedal og denne har hatt langt færre driftsproblemer enn det som må ventes når helt ny teknologi innføres. ikke oppfatt min begeistring som noe klimagreier, jeg slipper ut ca. 360g CO2/km på disse reisene så det har ingenting med klima å gjøre, det er utelukkende snakk om en fasinasjon for noe langt mer intelligent.

Fergene er bortimot vedlikeholdsfrie hva angår fremdriftsmaskineriet. Så et lite poeng som kan høres tøvete ut, men de har en helt annen akselerasjon en dieselfergene, de har full speed etter noen sekunder, og de er langt mer manøvreringsdyktige ved avgang og dokking enn de gamle dieselfergene. Dette betyr faktisk en del for overfartstiden, særlig på slike samband som Jektavik - Hodnaneset der det er snakk om en nautisk mil eller der omkring.

Og der er løsninger på disse problemene, et av de mest trafikkerte og værutsatte sambandene langs kysten er Hareid - Sulesund som nå har fått helt nye hybridferger.

https://www.smp.no/nyheter/2019/02/06/Har-levert-ny-ferje-til-Hareid-Sulesund-18413557.ece

Leser de ikke aviser på Hordaland Vegkontor og hos Fylkesutvalget i Hordaland? Bruker en gass eller biodiesel i kombinasjon med batteri går dette som pikk i Grethe.

Så må en heller ikke se bort fra hva dette betyr for norsk leverandørindustri;   

https://teknamagasinet.no/elektriske-ferjer-suksess-for-klima-og-norsk-batteriproduksjon/   

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2019/08/16/195601934/norge-kan-tjene-210-eksport-milliarder-pa-a-elektrifisere

frankolsen

Quote from: Emeritus on 18.09.2019, 21:55:56
Sorry, men dette tror jeg ikke noe på. Det hele må skyldes at Hordaland Vegkontor eller noen andre inkompetente typer, eksempelvis Vedum, reiser rundt og snakker om noe de ikke har greie på, hvorfor skal en stut fra Hedmark reise rundt å snakke om ferger på Vestlandet?
Vel, du får tro hva du vil, men ruteplanen er nå fastsatt med 5 færre avganger pr. dag.
https://www.stord24.no/slik-vil-skyss-endre-ferjetilbodet-fra-jektevik-og-skjersholmane/
Det sier seg selv at en ferje som har 5 minutter liggetid etter den gjeldende ruteplanen ikke får tid til å lade en del MW batterier på disse 5 minuttene.
Elektriske ferjer kan nok være greit nok, men ikke på samband med så knappe rutetider som her.

Emeritus

Problemet her er Huglo og dets 91 innbyggere;

https://no.wikipedia.org/wiki/Huglo

Hovedsambandet er Jektavik - Hodnaneset (mellom Stord og Tysnes) men så må de lure noen turer innom Huglo også slik at dette blir et trekantsamband. Elektriske ferger har sine utfordringer kontra de tradisjonelle, men ha i mente at vi snakker om teknologi som har vært under utvikling i mindre enn ti år der fremskrittene siden Ampere allerede er store. Men dette er en sak som kan løses med litt velvilje og kløkt i stedet for at ordføreren på Tysnes står og skriker om at dette vil rasere Tysnes samfunnet. Er det eksempelvis noen som har vurdert hybriddrift gass/elektrisk, eller en større batteripakke som gjør at de kan gå lengre uten lading i de kritiske timene når pendlerne skal over? Danskene har allerede en slik ferge?

https://www.tu.no/artikler/dansk-elferge-setter-solid-distanserekord/472091


Emeritus

Frankolsen, jeg vet ikke hvor du bor og om du ser på lokalnyhetene fra Hordaland på NRK, men det gjør jeg.

Jeg kan meddele at Fylkesutvalget i Hordaland i dag hadde et møte sammen med pendlerne fra Tysnes og at saken er løst, de tillater flere avganger med biodiesel med det resultat at de taper bare en avgang og alle er lykkelige, til og med ordføreren på Tysnes var fornøyd.

frankolsen

#6
Quote from: Emeritus on 19.09.2019, 21:02:50
Frankolsen, jeg vet ikke hvor du bor og om du ser på lokalnyhetene fra Hordaland på NRK, men det gjør jeg.

Jeg kan meddele at Fylkesutvalget i Hordaland i dag hadde et møte sammen med pendlerne fra Tysnes og at saken er løst, de tillater flere avganger med biodiesel med det resultat at de taper bare en avgang og alle er lykkelige, til og med ordføreren på Tysnes var fornøyd.
Dette var jo hyggelig, og sikkert en god løsning, selv om jeg er meget skeptisk til biodiesel :D
Men er disse nye ferjene hybrider da slik at de kan lades samtidig som de går på diesel, eller er det egne dieselferjer som skal benyttes ?
Nei jeg ser ikke lokalnyhetene fra NRK for Hordaland, jeg bor stort sett i Sandnes.
Men nå oppholder jeg meg på Kreta fram til slutten av oktober.

Emeritus

Jeg kjenner ikke akkurat denne fergen, men jeg oppfatter at det er en hybrid som har for små batterier og dermed kan/må benytte dieselmotor når batteriet er tomt.

Fjord1 som har kommet lengst med dette har endog bygget om flere av sin nyere dieselferger, det er relativt enkelt fordi de allerede var bygget med dieselelektrisk drift, dieselmotoren driver en generator som igjen gir strøm til en elektromotor som er koblet på azimutpropeller. Denne løsningen har ingenting med CO2 eller miljø å gjøre, men gjør fergene langt mer manøvreringsdyktige. Men når dette først er installert er det enkelt å bygge på en batteripakke som gjør fergene til helelektriske eller til hybrider. Så vidt jeg forstår har biodiesel noe med tilskuddsordningene å gjøre, staten øser jo penger over fergeselskapene for å gjennomføre dette. Men fra pålitelig hold har jeg hørt at dette knapt nok er nødvendig da elektrisk drift uansett på lengre sikt er billigere, dels pga av lavere energikostnader, men også fordi vedlikeholdsbehovet knapt er til stede. Maskinisten på Ampere har langt renere fingrer og uniform enn stuerten.

stjakobs

Tidens Krav fredag 12. mars om elferja Eresfjord. De sliter med den nye teknologien både i ferjene og på land. Ikke rart at ferjeprisene spretter i været.
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Emeritus

stjakobs; Dette toget har gått for lenge siden og vil aldri komme tilbake til samme perrongen. Ampere som nå har gått i 6 år og som var den første av sitt slag er en stor suksess når en tar høyde for at dette var helt ny og uprøvd teknologi. Batteripakken var litt for liten - den bestod av ca. 1000 kWh - og fergen benytter ca. 200 kWt på en overfart, eller strøm for ca. 150 kroner. Effekten på land var for lav slik at de måtte lage batteripakker på land som lagret strøm til fergen kom. I kraftig vind må de gå over fjorden på en noe merkelig måte da der er så stort vindfang i fergen og fergen er svært lett. Dette har ledet til at de må hoppe over en og annen avgang, særlig i dårlig vær da der er knallharde regler for at de må ha en minimum kraftreserve før de får gå over.

Jeg er fasinert av denne teknologien og har snakket med maskinisten flere ganger, han går for øvrig i hvit skjorte og har ikke så mye å gjøre i forhold til da han arbeidet på dieselferger. Han hevder at levetiden på denne teknologien er langt lengre og vedlikeholdet mindre.