Jeg kjenner ikke akkurat denne fergen, men jeg oppfatter at det er en hybrid som har for små batterier og dermed kan/må benytte dieselmotor når batteriet er tomt.
Fjord1 som har kommet lengst med dette har endog bygget om flere av sin nyere dieselferger, det er relativt enkelt fordi de allerede var bygget med dieselelektrisk drift, dieselmotoren driver en generator som igjen gir strøm til en elektromotor som er koblet på azimutpropeller. Denne løsningen har ingenting med CO2 eller miljø å gjøre, men gjør fergene langt mer manøvreringsdyktige. Men når dette først er installert er det enkelt å bygge på en batteripakke som gjør fergene til helelektriske eller til hybrider. Så vidt jeg forstår har biodiesel noe med tilskuddsordningene å gjøre, staten øser jo penger over fergeselskapene for å gjennomføre dette. Men fra pålitelig hold har jeg hørt at dette knapt nok er nødvendig da elektrisk drift uansett på lengre sikt er billigere, dels pga av lavere energikostnader, men også fordi vedlikeholdsbehovet knapt er til stede. Maskinisten på Ampere har langt renere fingrer og uniform enn stuerten.