Enda et tanke eksperiment

Started by Smiley, 20.11.2014, 21:01:37

Previous topic - Next topic

Smiley

De som fornekter drivhus effekten henviser til den ideelle gassloven som kilde til overflatetemperaturen på planeter. Jeg er av denne gruppen og lurte litt på hvordan bevise dette.

Den offisielle teorien er jo at drivhus effekten øker temperaturen fra minus 18 til pluss 15. Så uten atmosfære ville altså overflaten være minus 18.
Men hva om vi beholder atmosfæren og heller fjerner solen? Hva vil da overflate temperaturen bli?
Atmosfærens trykk og masse vil være lik og antallet kollisjoner nederst i gassen mellom molekyler burde være lik så overflate temperaturen ville fremdeles være 33 grader over BB strålingen.

I tillegg er jo gasskjempene ytterst i solsystemet varmere jo lengre ned i gassen man kommer så varme kommer fra kompresjon uansett sol innstråling.

Vil en klode uten sol avkjøles med samme 33 graders forhold mellom overflate og BB stråling helt til 0?

Knuta

Quote from: Smiley on 20.11.2014, 21:01:37
Men hva om vi beholder atmosfæren og heller fjerner solen? Hva vil da overflate temperaturen bli?

Et interessant tankeeksperiment. Jeg tror ikke at det går så lang tid før total nedkjøling er et faktum.

Hvis vi stikker innom Sahara så er det høye verdier av plussgrader om dagen, og tilnærmet minusgrader om natten. Har hørt at det ofte går ned mot minus 20. Så hvis vi fjerner solen så tipper jeg at temperaturen raser mellom 50 til 100 grader det første døgnet da vi snakker om 24 timer i stedet for 12. Neste dag faller temperaturen, men ikke så mye da utstrålingen er vesentlig lavere.

Stikker vi derimot til stillehavet på samme breddegrad så faller temperaturen mellom 3 og 4 grader de første 12 timene. så mellom 6 og 8 grader i døgnet det første døgnet. Jeg vil tippe at havet frosser til i løpet 30 dager, litt avhengig av havstrømmene.

Når blir det kaldt nok til at atmosfæren går over til flytende form? Når det skjer har vi absolutt null "drivhuseffekt" igjen. Nedkjølingen går vel antageligvis meget kjapt. I løpet av et år har vi nok en frossen atmosfære.

Vannet i havet tar vesentlig lengre tid å få kjølt ned. Det dannes en iskappe som blir tykkere og tykkere, men jeg tviler på at det noen gang blir bunnfosset da månen stadig vekk klarer å varme opp kloden med sin tidevannskraft. Virkningen av tidevannskraften finner vi igjen på Io og Europa (Jupiters måner). Det ser ikke ut som Europa er bunnfrossen så her er det nok tidevannskreftene som varmer opp havbunnen.

Alle beregninger jeg har kastet frem må gjøres på en skikkelig måte, jeg har kun tenkt hvordan forløpet blir. Men et artig tankeeksperiment er det.

Smiley

Joda prosessen kan vi være enige om men vil gasstrykket ved overflaten holde overflatetemperaturen høyere enn BB strålingen hele tiden ned mot null eller vil overflatetemperaturen reduseres ned til BB temp?