Elbil-salget: Ideologi- eller subsidiestyrt?

Started by Telehiv, 08.07.2019, 14:00:11

Previous topic - Next topic

Telehiv

Norge er på toppen av statistikken for antall elbiler pr. innbygger. Bakgrunnen for dette var i utgangspunktet flerdelt:
- store skatte- og avgiftsfordeler ved kjøp
- avgiftsfri bruk av kollektivfelt, ferjer, osv.
- bompengefritak
- bedre tilgang på ladestasjoner enn andre land

Da kan man gjerne kalle seg klimaidealist, eller hva som helst annet dydsriktig. De fleste, ikke minst dem som har råd til/syns det er praktisk med to biler i husholdningen, er imidlertid ærlige nok til å innrømme at statens elbil-tilbud for bil #2 er for økonomisk gunstig til å takke nei til. Men etter hvert som antallet elbiler har økt veldig i Norge har motstanden mot alle disse fordelene også økt, og vi ser at myndighetene begynner å strupe inn både her og der på denne fordelslisten. De fleste er vel ikke så naive at de ikke skjønner at den dag vi stort sett har fått radert ut fossilmotoren, vil dagens fossilavgifter raskt bli omdannet til å omfatte elbilene også. Man finner alltids på noe å skattlegge med støtte i "nyere forskning". Det er kun et betalingsspørsmål, som alltid når verden skal bekymres.   

UK reduserer subsidiene - og elbilsalget faller med en gang
Ideologien synes altså ikke særlig fundert her heller. En tegner skisserer UK-bildet slik nå:



Britene har som kjent langt fra de samme prisrabatter på elbiler som Norge:
- I UK koster derfor en elbil opp til £10,000 mer enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil, og at man antar at dette markedsgapet ikke vil lukkes før tidligst rundt 2025+.
- I november 2018 fant britiske myndigheter i tillegg ut at støtteordningen på £4,500 skulle fjernes for dem som kjøper "plug-in cars" (ladbare hybrider), som hittil har utgjort hoveddelen av britisk elbilsalg. 
- For rene elbiler ble tilskuddet redusert til £3,500

Dette har nå begynt å gi utslag på salgsstatistikken, og det tidligere stigende elbilsalget er nå snudd til nedgang:
- juni 2019 ble det solgt 13,314 "alternatively fuelled" biler (hybrider), dvs. 12% ned fra juni 2018
- salget av rene elbiler steg imidlertid i samme periode, man antar dette skyldes at folk hopper over på løsninger der tilskudd fremdeles gjelder (enn så lenge?) 
- samtidig klages det fremdeles over mangel på ladestasjoner, og ujevn distribusjon i de forskjellige regioner
- det er derfor nå stor usikkerhet rundt elbilens videre suksess i det britiske markedet

Det blir for eksempel interessant å se utviklingen både i UK og andre europeiske land etter hvert som avgiftene øker, og anklagene om miljøfiendtlige elementer i elbilene også synes å øke.
Man får kanskje testet idealisme mot økonomi enda mer enn man tenkte innledningsvis, og at enkle "klimaløsninger" ikke er så enkle som man trodde?

PS: Uansett er jeg i favør av at man får mest mulig utslippsfrie storbymiljø (pr. dato: el-drevet, evt. hydrogen), så fremt man klarer å tenke helhetlig om fornuftige transportløsninger for øvrig, i den søkende energifasen verden er i nå.



ConTrari1

I Danmark er det nå en svak oppgang i salg av del-biler, etter at subsidiene som ble kuttet etter 2015, til en viss grad er tilbakeført.

Det er de billigste modellene som får størst fordeler, de store Teslane er ikke like begunstiget:

"A press release from the Danish automobile industry's organization AutoBranchen Danmark suggests that the electric vehicle market in the country might actually come alive again after it was killed off in 2016 by new taxation.

The tax rate is now fixed at the 2018 level of 20% for the next two years, but only for cars below DKK 400,000 ($61,000). The price share above that is taxed 40%, which means the two top range Tesla Model 3's currently on offer has a higher price tag than most countries. In December, the long-range AWD Model 3 was DKK 464,000 ($70,900), but now it is DKK 470,000 ($71,800)."

Likevel er antallet el-biler svært lavt i forholdtil Norge:

"Generally, sales of electric cars have been a sluggish affair in recent years. Total sales amounted to only 1545 electric cars last year, which, however, doubled compared to the previous year. Thus, the total stock of electric cars on the Danish roads is only just under 10,000."

Langt igjen til regjeringens målsetting om en million el-biler i 2030, med andre ord. Men i 2030 går jo kloden under uansett, så det spiller vel liten rolle.

https://cleantechnica.com/2019/01/29/ev-sales-in-denmark-grows-tenfold-danes-are-getting-into-the-electric-game/
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.