Author Topic: Arktis: Siste: Kronprins Haakon er is-skadet og vil bli ute av drift  (Read 153 times)

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 1 932
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Virkeligheten er ikke alltid enig med modellene, heller ikke denne gangen:
Forskningsskipet Kronprins Haakon måtte i helgen snu i et forsøk på å nå 86 grader nord. Skipet forsøkte å nå lenger nord enn det Fridtjof Nansen gjorde i 1895.
Men kom ikke lenger enn til 85 grader nord.



Link: https://sysla.no/maritim/a/naBgrn/kronprins-haakon-matte-snu-fr-nansen-breddegrad
« Last Edit: 24.07.2019, 19:30:07 by Telehiv »

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 1 932
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Re: Arktis: Kronprins Haakon måtte snu før Nansen-breddegrad
« Reply #1 on: 15.07.2019, 13:09:55 »
Saken er nå også omtalt hos Resett:
https://resett.no/2019/07/15/norsk-isbryter-matte-snu-nord-for-svalbard-motte-betydelig-tjukkere-ismasser-enn-forventet/

Morsomt nok med Klassekampen som kilde: https://dagens.klassekampen.no/2019-07-15/stanset-av-isen

Men kanskje ikke så morsomt for dem som startet med å stole på modellfolket før de dro av gårde, slik vi husker med "the ship of fools" i sin tid, jfr. uttalelsen fra kapteinen:
"UVENTETE ISMASSER: Vi hadde ventet mer smelting og at isen var gått mer i oppløsning, forteller kaptein Johnny Peder Hansen på «Kronprins Haakon»."

PS: Her må vi vel også forvente at Forskningsrådets nettsted forskning.no kjenner sitt ansvar, og opplyser om situasjonen? Det angår jo deres egen forskning.  :o
Og ikke minst NTB, dette vanligvis svært klimainteresserte organet, slår nok dette stort opp?
For de har vel ikke tenkt å la verden leve i uvitenhet om disse interessante fakta?
Vel, ABC Nyheter har brukt NTBs nokså spake omtale som kilde her: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/07/14/195594106/kronprins-haakon-matte-snu-for-nansen-breddegrad
« Last Edit: 15.07.2019, 15:53:18 by Telehiv »

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 1 932
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Re: Arktis: (Ikke bare) Kronprins Haakon har møtt (is)veggen
« Reply #2 on: 20.07.2019, 12:42:45 »
Nå er det ikke bare vårt norske forskningsfartøy som har kjørt seg fast i uventet store ismengder nord for Svalbard.
Nå meldes at den svenske isbryteren ODEN med masse forskere om bord har møtt (is)veggen i Nordvestpassasjen:



Oden (sjøsatt på slutten av 1980-tallet) brukes til isbryting i Bottenviken om vinteren, og har i mange år blitt leid ut til sommerekspedisjoner i Antarktis, før den nå altså møtte isveggen i Arktis.

https://notrickszone.com/2019/07/19/2019-climate-ship-of-fools-run-into-3-meter-thick-ice-baffin-inlets-mid-summer-ice-extent-no-trend-in-50-years/



Et hjertesukk:
Hvorfor er det ikke noen som kan hjelpe disse skipene med mer realistiske isbeskrivelser før de legger ut?
Man kan jo tro de legger ut med basis i modeller?!
Og ikke minst: Hva koster disse gjentatte bomturene for forskningsmiljøene?
« Last Edit: 20.07.2019, 13:07:41 by Telehiv »

Telehiv

  • Global moderator
  • Supermedlem
  • *****
  • Posts: 1 932
  • Qui vivra verra
    • View Profile
Årets "ships of fools", de som vaser seg på tur til Arktis på basis av klimamodellert smelting i stedet for "vis respekt for værmeldingen", omfatter som kjent både norske "Kronprins Haakon" og svenske "Oden". Mens Oden trodde den iht. IPCCs prognoser kunne komme seg gjennom Nordvestpassasjen og ble stående fast der, så måtte "Kronjuvelen i norsk havforskning", den nye isbryteren "Kronprins Haakon" avbryte sitt første skikkelige tokt i polisen, etter å ha møtt uventet store ismasser allerede rett nord for Svalbard. Og verre: Nå meldes skader på fartøyet av betydelig omfang - kanskje de forbannet seg på at de SKULLE gjennom?!

For hva er det vi hører? Jo: Ifølge avdelingsdirektør og rederisjef ved Havforskningsinstituttet, Per Nieuwejaar, medførte møtet med isen bl.a. én motor ute av drift, is i propellene og oljelekkasje i et av propellhusene.

Flere tokt kan bli avlyst
Toktet som startet i juli, og som hadde som mål å nå Nordpolen, måtte avbrytes, og prestisjeskipet med 35 forskere om bord ble nødt til å snu og returnere til et verksted i Harstad. Nå står flere planlagte tokt også i fare.
Allerede er neste planlagte tokt avlyst.

Sannsynligvis går vi også mot en ny Helge Ingstad-komikk: Universitetet i Tromsø, som ser ut til å måtte ta en enorm regning på katastrofeturen, prøver å dytte skylden for den skademedførende retrett på det italienske verftet. Prosjektdirektør Tore Nepstad ved Havforskningsinstituttet har tidligere bekreftet at bestillerne ikke har vært fornøyd med arbeidet som er gjort ved verftet i Italia.
– Manglene gjelder både stort og smått. Mesteparten dreier seg om detaljarbeid, som manglende merking av kabler og andre smådefekter, men vi har også funnet et par større feil, sa Øystein Mikelborg ved Norsk Polarinstitutt til i Tromsø.
Skipet ble i juni i fjor testet i isen nord for Svalbard. Da opplyste Havforskningsinstituttet at testturen hadde vist at skipet tålte mer is enn det er bygget for.

Å?! Hva sier det om hvilke ismengder de har støtt på nord for Svalbard i år? Og hva har "kabler og andre smådefekter" å gjøre med at skipet har rent seg opp i istykkelser og -mengder som har skadet skrog og propeller og lignende og som isbryteren tydeligvis ikke har klart å håndtere?!

Link: https://www.itromso.no/nyheter/2019/07/24/Milliard-isbryteren-%C2%ABKronprins-Haakon%C2%BB-skadet-av-is-under-f%C3%B8rste-tokt-i-Polhavet-19559919.ece



PS: Denne overmodige overskriften den 5. juli før skipet egenhendig falsifiserte IPCCs smeltemodeller, får nok mange til å trekke på smilebåndet nå:
https://www.itromso.no/pluss/eksklusiv/2019/07/05/UiT-forskernes-ferd-mot-Nordpolen-kan-bli-historisk-19435529.ece 
« Last Edit: 24.07.2019, 19:42:20 by Telehiv »