Arktis: Siste: Kronprins Haakon er is-skadet og vil bli ute av drift

Started by Telehiv, 15.07.2019, 12:03:10

Previous topic - Next topic

Telehiv

Virkeligheten er ikke alltid enig med modellene, heller ikke denne gangen:
Forskningsskipet Kronprins Haakon måtte i helgen snu i et forsøk på å nå 86 grader nord. Skipet forsøkte å nå lenger nord enn det Fridtjof Nansen gjorde i 1895.
Men kom ikke lenger enn til 85 grader nord.



Link: https://sysla.no/maritim/a/naBgrn/kronprins-haakon-matte-snu-fr-nansen-breddegrad

Telehiv

Saken er nå også omtalt hos Resett:
https://resett.no/2019/07/15/norsk-isbryter-matte-snu-nord-for-svalbard-motte-betydelig-tjukkere-ismasser-enn-forventet/

Morsomt nok med Klassekampen som kilde: https://dagens.klassekampen.no/2019-07-15/stanset-av-isen

Men kanskje ikke så morsomt for dem som startet med å stole på modellfolket før de dro av gårde, slik vi husker med "the ship of fools" i sin tid, jfr. uttalelsen fra kapteinen:
"UVENTETE ISMASSER: Vi hadde ventet mer smelting og at isen var gått mer i oppløsning, forteller kaptein Johnny Peder Hansen på «Kronprins Haakon»."

PS: Her må vi vel også forvente at Forskningsrådets nettsted forskning.no kjenner sitt ansvar, og opplyser om situasjonen? Det angår jo deres egen forskning.  :o
Og ikke minst NTB, dette vanligvis svært klimainteresserte organet, slår nok dette stort opp?
For de har vel ikke tenkt å la verden leve i uvitenhet om disse interessante fakta?
Vel, ABC Nyheter har brukt NTBs nokså spake omtale som kilde her: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/07/14/195594106/kronprins-haakon-matte-snu-for-nansen-breddegrad

Telehiv

Nå er det ikke bare vårt norske forskningsfartøy som har kjørt seg fast i uventet store ismengder nord for Svalbard.
Nå meldes at den svenske isbryteren ODEN med masse forskere om bord har møtt (is)veggen i Nordvestpassasjen:



Oden (sjøsatt på slutten av 1980-tallet) brukes til isbryting i Bottenviken om vinteren, og har i mange år blitt leid ut til sommerekspedisjoner i Antarktis, før den nå altså møtte isveggen i Arktis.

https://notrickszone.com/2019/07/19/2019-climate-ship-of-fools-run-into-3-meter-thick-ice-baffin-inlets-mid-summer-ice-extent-no-trend-in-50-years/



Et hjertesukk:
Hvorfor er det ikke noen som kan hjelpe disse skipene med mer realistiske isbeskrivelser før de legger ut?
Man kan jo tro de legger ut med basis i modeller?!
Og ikke minst: Hva koster disse gjentatte bomturene for forskningsmiljøene?

Telehiv

Årets "ships of fools", de som vaser seg på tur til Arktis på basis av klimamodellert smelting i stedet for "vis respekt for værmeldingen", omfatter som kjent både norske "Kronprins Haakon" og svenske "Oden". Mens Oden trodde den iht. IPCCs prognoser kunne komme seg gjennom Nordvestpassasjen og ble stående fast der, så måtte "Kronjuvelen i norsk havforskning", den nye isbryteren "Kronprins Haakon" avbryte sitt første skikkelige tokt i polisen, etter å ha møtt uventet store ismasser allerede rett nord for Svalbard. Og verre: Nå meldes skader på fartøyet av betydelig omfang - kanskje de forbannet seg på at de SKULLE gjennom?!

For hva er det vi hører? Jo: Ifølge avdelingsdirektør og rederisjef ved Havforskningsinstituttet, Per Nieuwejaar, medførte møtet med isen bl.a. én motor ute av drift, is i propellene og oljelekkasje i et av propellhusene.

Flere tokt kan bli avlyst
Toktet som startet i juli, og som hadde som mål å nå Nordpolen, måtte avbrytes, og prestisjeskipet med 35 forskere om bord ble nødt til å snu og returnere til et verksted i Harstad. Nå står flere planlagte tokt også i fare.
Allerede er neste planlagte tokt avlyst.

Sannsynligvis går vi også mot en ny Helge Ingstad-komikk: Universitetet i Tromsø, som ser ut til å måtte ta en enorm regning på katastrofeturen, prøver å dytte skylden for den skademedførende retrett på det italienske verftet. Prosjektdirektør Tore Nepstad ved Havforskningsinstituttet har tidligere bekreftet at bestillerne ikke har vært fornøyd med arbeidet som er gjort ved verftet i Italia.
– Manglene gjelder både stort og smått. Mesteparten dreier seg om detaljarbeid, som manglende merking av kabler og andre smådefekter, men vi har også funnet et par større feil, sa Øystein Mikelborg ved Norsk Polarinstitutt til i Tromsø.
Skipet ble i juni i fjor testet i isen nord for Svalbard. Da opplyste Havforskningsinstituttet at testturen hadde vist at skipet tålte mer is enn det er bygget for.

Å?! Hva sier det om hvilke ismengder de har støtt på nord for Svalbard i år? Og hva har "kabler og andre smådefekter" å gjøre med at skipet har rent seg opp i istykkelser og -mengder som har skadet skrog og propeller og lignende og som isbryteren tydeligvis ikke har klart å håndtere?!

Link: https://www.itromso.no/nyheter/2019/07/24/Milliard-isbryteren-%C2%ABKronprins-Haakon%C2%BB-skadet-av-is-under-f%C3%B8rste-tokt-i-Polhavet-19559919.ece



PS: Denne overmodige overskriften den 5. juli før skipet egenhendig falsifiserte IPCCs smeltemodeller, får nok mange til å trekke på smilebåndet nå:
https://www.itromso.no/pluss/eksklusiv/2019/07/05/UiT-forskernes-ferd-mot-Nordpolen-kan-bli-historisk-19435529.ece 

Telehiv

Ser ikke ut til at dette NTB-oppslaget ønskes prioritert i våre MSM-medier, men saken er at det i dag meldes at:

Svensk passasjerbåt fast i isen ved Svalbard – 16 passasjerer evakuert

Et mindre svensk passasjerfartøy på oppdagelsestur ved Svalbard sitter tirsdag fast i isen sørvest i Hinlopenstredet. 16 passasjerer er evakuert.



Et redningshelikopter fra Svalbard har evakuert de 16 passasjerene som var om bord og er på tur tilbake til Longyearbyen, melder Hovedredningssentralen.
Kapteinen på M/S Malmö varslet Kystradio Nord og Hovedredningssentralen Nord-Norge klokken 15 tirsdag ettermiddag med ønske om å få evakuert passasjerene.
Da drev fartøyet med isen og havstrømmen var i ferd med å føre det inn i et grunt sund ved Rønnbeckøyane.
Mannskapet på sju blir igjen om bord for å forsøke å få båten løs. Det forventes at isen vil sprekke noe opp når det blir flo sjø tirsdag kveld. Kapteinen håper da på å ta båten ut i åpent farvann for egen maskin.
Det er lite vind i området men snøbyger og sikt ned i 200 meter i bygene. Kystvaktskipet KV Andenes er dirigert mot havaristen og forventes å være framme rundt klokken 4.00 i onsdag morgen.
I Longyearbyen vil passasjerene bli ivaretatt av lokal redningssentral i samarbeid med representanter fra rederiet
.


Link: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/09/03/195607617/svensk-passasjerbat-fast-i-isen-ved-svalbard-16-passasjerer-evakuert?fbclid=IwAR0xKCNWS-69MSAbXfP2AJXOzRA4Eonssi85ZayHfv4gTNo3p35LYgCJAkA

stjakobs

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

Ruten er lagt opp etter reisen som polarskipperen og selfangeren Ludolf Schjelderup gjennomførte for 88 år siden, og reisen er en del av prosjektet Klimatokt Svalbard Rundt. Igjen synes det som man styrer mer etter alarmismemodeller enn "lytt til kjentfolk"-logikken.
Hovedmålet i 2019 er å komme fram til Norges østligste punkt, Kvitøya. Vi får se, nå er jo smeltesesongen akkurat over.


16 personer ble evakuert med helikopter etter at et svensk ekspedisjonsfartøy tirsdag ble sittende fast i isen sørvest i Hinlopenstredet på Svalbard.

Link: https://resett.no/2019/09/04/svensk-passasjerbat-fast-i-isen-ved-svalbard-16-passasjerer-evakuert/

Emeritus

Dere er ufattelig uvitende om is og fartøyer. Med unntak av CAB har områdene nord og øst for Svalbard vært blant de områder med mest is i år.

Men det dere ikke har fått med dere, er at et norsk overflatefartøy for første gang for ca. 14 dager siden nådde polpunktet, det var KV Svalbard som greidde turen uten problemer. Og det er faktisk en nasjonal skam at vi ikke har vært der for lenge siden. Russerne var der for over 40 år siden og tyskerne og canaderne har rutinemessige tokt til polpunktet.

Men det er mye verre enn som så. Det franske rederiet Ponant er så uvitende om de egentlige forholdene i Arktis at de er i ferd med å ferdigstille et nytt fartøy, Le Commandant Charcot, til den nette sum av 2,7 milliarder kroner.

https://www.highnorthnews.com/en/french-cruise-ship-set-travel-north-pole-2021

Skroget bygges nå i Romania og skal snart slepes til Søviknes Verft på Sunnmøre for utrustning og ferdigstillelse. Og her snakker vi, her er ikke plass til mer enn 270 passasjerer. Skipet er det siste i en serie på seks tilsvarende skip (de fem første er ikke isforsterket) som er bygget på Søviknes og som alle kjennetegnes med av ekstrem kvalitet for et lite utvalg stinking rich people. Blant annet gjøres alle innredningsarbeider av et italiensk firma og utføres av italienere som er importert til Sunnmøre for anledningen.

Og hold nå ut, dette kan bli alt for mye for dere:

https://en.ponant.com/cruises/the-arctic-the-geographic-north-pole-o080821-rl035-2

Så Telehiv og Stjakobs, slutt å vær så stor i kjeften om isforholdene i Arktis. Vis nå at dere ikke bare har det i kjeften. Se det med selvsyn og rapporter deretter til KD.

For den nette sum av kr. 240.000,- kan dere mønstre på i Reykjavik den 24. juli 2021 og innta et Prestige Stateroom, alternativt Owner's Suite til 840.000 kroner og være på selve polpunktet noen dager senere. Og dette samtidig som dere nyter et glass Veuve Clicquot Brut og blinis med beluga kaviar og står og røler til hverandre:

"Han måtte være litt av en idiot denne Amundsen som ikke bare leidde seg en isbryter og steamet til polpunktet, for isforholdene var jo like på 20 og 30 tallet som i dag, det er i hvert fall det Ellestad sier."

stjakobs

QuoteMen det dere ikke har fått med dere, er at et norsk overflatefartøy for første gang for ca. 14 dager siden nådde polpunktet, det var KV Svalbard som greidde turen uten problemer. Og det er faktisk en nasjonal skam at vi ikke har vært der for lenge siden. Russerne var der for over 40 år siden og tyskerne og canaderne har rutinemessige tokt til polpunktet.

Joda, vi har fått det med oss. Det norske kystvaktfartøyet hadde neppe klart å bryte seg fram til polpunktet - som er dekket med is av tykkelse omkring 2,5 meter - om ikke en russisk atomdrevet isbryter hadde vært der på forhånd og laget en råk.

Nå ser det forøvrig ut som smeltesesongen er slutt - isutbredelsen er på linje med det den var for 12 år siden.
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

frankolsen

Quote from: frankolsen on 04.09.2019, 20:22:26
Quote from: Emeritus on 04.09.2019, 10:55:48
Dere er ufattelig uvitende om is og fartøyer.

Men det er mye verre enn som så. Det franske rederiet Ponant er så uvitende om de egentlige forholdene i Arktis at de er i ferd med å ferdigstille et nytt fartøy, Le Commandant Charcot, til den nette sum av 2,7 milliarder kroner.

https://www.highnorthnews.com/en/french-cruise-ship-set-travel-north-pole-2021

Og hold nå ut, dette kan bli alt for mye for dere:

https://en.ponant.com/cruises/the-arctic-the-geographic-north-pole-o080821-rl035-2

Så Telehiv og Stjakobs, slutt å vær så stor i kjeften om isforholdene i Arktis. Vis nå at dere ikke bare har det i kjeften. Se det med selvsyn og rapporter deretter til KD.

Ja det blir jo spennende å se hvordan dette vil gå....jeg har mine tvil.

Ponant har jo selvfølgelig planene klar for flere cruise ut fra Longyearbyen neste sommer, det første allerede 28. mai, der de blant annet lover turer rundt nordkysten av Spitsbergen og inn Liefdefjorden til Monaco-isbreen.
https://en.ponant.com/cruises/the-arctic-the-best-of-spitsbergen-a280520-ll3945-2
Hvordan dette gikk i år er jeg usikker på, men der lå det fastis til 1. juli, så jeg tviler sterkt på om L`Austral var der på de første cruisa hvertfall.
Jeg tviler også på om isforholda blir bedre neste år, snarere tvert om.

Ponant er for øvrig en gammel kjenning av meg, jeg var med dem til Antarktis i 2013, og vi var faktisk blant de første passasjerene deres som kom sør for polarsirkelen.
Grunnen til det var at det var for mye is i Weddelhavet til å cruise der, så da ble det heller en lengre tur på vestsiden av den antarktiske halvøy, ned til Hanusse Bay på 66 grader 55,51´ sør.
Dette var med le Boreal, søstera til L´Austral.
Fantastisk flott båt og fantastisk bra opplegg :-)