Utopi fra Klimaminister Ola Elvestuen !

Started by frankolsen, 27.06.2019, 09:32:18

Previous topic - Next topic

frankolsen


Miljø og Klimaminister Ola Elvestuen sier i et intervju i Dagbladet i dag at innen 2050 skal det ikke lenger finnes biler, lastebiler, traktorer eller båter som går på bensin eller diesel.
Alt skal enten være elektrisk eller hydrogendrevet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-skal-forandres-totalt/71251835#_ga=2.102204230.610404021.1560674363-746277334.1539701661

Si meg, hvilken planet er det Elvestuen befinner seg på ?
Han bør snarest mulig komme seg ned på jorda igjen, stikke fingeren godt nedi, og sette seg bedre inn i den virkelige verden.

For det første vil det være komplett umulig og elektrifisere hele bilparken av den enkle grunn at det ikke på langt nær vil være batterier nok.
For det andre så tipper jeg at hydrogen aldri vil bli noe særlig brukt enrgibærer, både fordi det er for dyrt å produsere, og fordi det rett og slett er farlig å bruke.
Nei, jeg tror nok både bensin, og i alle fall diesel, vil være den mest brukte energibæreren både i Norge og i resten av verden både i 2050 og i mange årtier deretter.

ConTrari1

Quote from: frankolsen on 27.06.2019, 09:32:18

Miljø og Klimaminister Ola Elvestuen sier i et intervju i Dagbladet i dag at innen 2050 skal det ikke lenger finnes biler, lastebiler, traktorer eller båter som går på bensin eller diesel.
Alt skal enten være elektrisk eller hydrogendrevet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-skal-forandres-totalt/71251835#_ga=2.102204230.610404021.1560674363-746277334.1539701661

Si meg, hvilken planet er det Elvestuen befinner seg på ?
Han bør snarest mulig komme seg ned på jorda igjen, stikke fingeren godt nedi, og sette seg bedre inn i den virkelige verden.

For det første vil det være komplett umulig og elektrifisere hele bilparken av den enkle grunn at det ikke på langt nær vil være batterier nok.
For det andre så tipper jeg at hydrogen aldri vil bli noe særlig brukt enrgibærer, både fordi det er for dyrt å produsere, og fordi det rett og slett er farlig å bruke.
Nei, jeg tror nok både bensin, og i alle fall diesel, vil være den mest brukte energibæreren både i Norge og i resten av verden både i 2050 og i mange årtier deretter.

Det er 31 år til 2050. I 2050 vil en ny versjon av Elvestuen kreve null fossilt drivstoff i 2080, og så videre. Hvis da ikke hele klima-sirkuset faller sammen lenge før den tid.

I mellomtiden, her og nå, i Norge, og under Elvestuen som klima-reddende statsråd, har landet vårt økt sine utslipp av co2. I likhet med den globale utviklingen. Men det er bare 11 år til 2030. Før vi aner det, er klokken 23.59 den 31.12.2029, og da...har vi kuttet minst 40%, eller vi kan bli skyflet ut i den store klimakatastrofen, når midnatt-klokken slår.

Og Elvestuen er neppe statsråd etter valget i 2021, han blir kanskje avløst av en MDG'er som sier vekk med alt fossilt om to år?
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Bebben

Hvorfor har vi nå egentlig en "klimaminister" i utgangspunktet? Hvis Elvestuen skal administrere bilparken og traktorparken med klimaangst som verdigrunnlag, hvorfor er han da ikke like godt bil- og traktorminister?  Og er jobben hans å motarbeide olje- og energiministeren?

Og hvorfor har vi ikke en værminister, eller en solminister? En vindminister, en bølgeminister? En solgangsbrisminister ville ha vært supert!

En regnminister ville også ha gjort seg - han kunne få jobben med å danse regndans på nasjonens vegne i tilfelle tørke eller skogbrann, slik som  fjor sommer. Men her ville kanskje en klimasjaman ha gjort en bedre jobb. Og jeg tenker da verken på gammel samekultur eller prinsessekjærester, men på enkelte sentralt plasserte klimasjamaner som kan oppføre seg vel så prinsesselig når det gjelder!

/seriøst slutt
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)