Intervju/dialog: Bjørn Lomborg og Jordan Peterson om klima og økonomi

Started by Telehiv, 13.12.2018, 11:53:55

Previous topic - Next topic

Telehiv

Dette er spennende folk. De som har halvannen time til overs vil helt sikkert få mange interessante tanker servert:

Link til dialogen: https://wattsupwiththat.com/2018/12/13/jordan-peterson-and-bjorn-lomborg/

Bjørn Lomborg


Bjørn Lomborg (6. januar 1965) er professor ved Copenhagen Business School og tidligere direktør ved Institut for Miljøvurdering i København. Han ble verdenskjent pÃ¥ grunn av bøker og artikler med hovedtesen at mange av klimaforskningens forutsigelser og pÃ¥stander er overdrevne, og pÃ¥ grunn av oppstyret som oppstod da dette ble møtt med anklager om vitenskapelig uredelighet, noe som senere ble henlagt. Lomborg har nemlig utmerkede forutsetninger for Ã¥ gjennomskue klimaindustriens statistiske misligheter, jfr. at i perioden 1994â??2001 underviste han i statistikk pÃ¥ Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet, og han ses derfor ofte omtalt som statistiker. En viss analogi til Steve McIntyres avsløringer av klimapolitisk statistisk vrakgods foreligger.


Jordan Peterson


Jordan Bernt Peterson (født 12. juni 1962) er en kanadisk forsker og klinisk psykolog. Han er professor i psykologi ved University of Toronto. Han har særlig forsket på sosial- og personlighetspsykologi, med særlig vekt på psykologiske forklaringer på religiøse og ideologiske trosforestillinger. Sånn sett har han gjort seg sine tanker også om klimarøyrslereligionen.


Telehiv

6 min med en klar hjerne i sving: https://www.youtube.com/watch?v=pBbvehbomrY

Her levnes ikke mye ære til surret hos klimafantastene

Boris den nye

Men også Jordan Peterson tror tydeligvis på menneskeskapt global oppvarming.

Telehiv

Quote from: Boris den nye on 19.12.2018, 17:51:36
Men også Jordan Peterson tror tydeligvis på menneskeskapt global oppvarming.

Er ikke helt sikker på hans grad av aksept rundt dette, han er jo mest opptatt av problematikken rundt de som opphøyer det de tror de vet om naturvitenskapelige forhold til sin private ukrenkelige religion, og herunder det spesielle at dette skjer mens klimavitenskapen samtidig er omgitt av store usikkerhetsforhold med tilhørende strømmer av feilaktige spådommer logget så langt. Hvis du ser på den siste 6 min. monologen jeg la ut, kommer dette veldig tydelig fram.