Vinklinger, vinklinger og forvinklinger

Started by Bebben, 10.06.2019, 18:51:52

Previous topic - Next topic

Bebben

Reuters melder om en rapport laget for NVE som viser at det "sannsynligvis" vil trenges investeringer på 11 milliarder kroner for å oppgradere strømnettet til å kunne møte etterspørselen fra den økende elbilparken i Norge, med overskriften:

QuoteElectric vehicle push in Norway could add $1.3 billion to power bills by 2040: study

Dette må betales av strømkundene (min utheving):

QuoteOSLO (Reuters) - Norway's power grid is likely to need an 11 billion crown ($1.27 billion) upgrade over the next 20 years to meet demand from the country's growing fleet of electric cars, with consumers likely to have to foot the bill, a study has shown.

Henvisningen til at kundene må betale, kommer fra et intervju med en av rapportskriverne:

Quote"If nothing is done, charging every afternoon to evening seems most likely. In that case, the 11 billion ... grid cost is paid by all customers," Poyry's Norway director Kjetil Ingeberg told Reuters.

Artikkelen fra Reuters

Dette er altså hvis ingen ting blir gjort for å endre forbrukeratferden.

NTB refererer til den samme undersøkelsen med overskriften

QuoteRapport: Smart lading av elbil kan spare 11 milliarder kroner

Hvis lading av elbiler skjer når strømforbruket er lavt, trengs det ikke investeringer i ekstra kapasitet i nettet, ifølge en rapport laget for NVE.

Det sies også at

QuoteRapporten anslår også behovet for investeringer dersom ladingen skjer når kapasiteten i strømnettet allerede er anstrengt. Anslagene viser at det da vil være behov for investeringer i strømnettet på om lag 11 milliarder kroner.

...men verken kunder eller strømregninger nevnes. Vi er kanskje ikke så interessante for NTB.

Som gjengitt i Dagens Næringsliv

Der det også vises til NVEs egen nyhetssak, der det sies at det er "endringer i nettleien" som skal få kundene til å endre atferd slik at disse økte kostnadene ikke blir nødvendige.

Så spørs det vel om strømforbruket fortsetter å være lavt om natten hvis det er da alle skal lade elbilene sine, særlig hvis det er elbil alle har. Eller hvis det hele sammenfaller med stabilt kaldt vintervær? Ikke vet jeg, men jeg har da litt erfaring på hva "endringer i nettleien" betyr.
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)