USA (og Norge): 60 år gammel "politisk analyse" blir stadig mer aktuell?

Started by Telehiv, 04.05.2019, 13:43:45

Previous topic - Next topic

Telehiv

Det er lenge siden det var mulig å vite hvor på høyre-venstre skalaen de politiske klovnestreker i USA kommer fra. Etter hvert har vel mange innsett at fake news-åling er blitt en tverrpolitisk idrett der borte.
Men man bør ikke komme og si at man ikke ble advart: Allerede for rundt 60 år siden beskrev de underfundige Smothers Brothers (aktive fra 1958-2010) den politiske tilstand på en måte som begynner å bli beklemmende presis for nettopp dagens tilstand (og jamen syns jeg at vi kan kjenne igjen det samme her hjemme etter hvert også?):

Link: https://www.youtube.com/watch?v=iPo0MWeZL_Q



PS: Likevel, hvis jeg måtte velge mellom stormaktenes kulturuttrykk, ville jeg trolig valgt USA foran Kina: Har noen sett en hjerteskjærende god kinesisk stand-up komiker? Eller en tysk? Eller en japansk?


ConTrari1

Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Hehe,
ja, den godeste Wehn er bra, men det virkelig komiske for meg er at hans beste gags er rundt det faktum at tyskere aldri blir kvitt sin selvhøytidelighet og sin klokkertro på at de er det intellektuelt best utrustede folk i verden, som indikerer at tyskerne svikter på de mest kritiske forutsetninger for at stand-up humor skal virke. Så ja, han er tysk og han er morsom - på lærde, men humorløse tyskeres bekostning (ond latter).

Supert at du dro Wehn fram i lyset, han har noen infernalsk gode (og stikkende) slapsticks av og til.


ConTrari1

Tyskere har en godt utviklet sans for selvironi. Kjenner svært mange tyskere, og har aldri opplevd at noen er selvhøytidelige. Tvert imot lider de tildels ennå under sin evinnelige selvpisking og skyld-kompleks. Heldigvis har yngre generasjoner i stor grad kvittet seg med denne unødige byrden.

Her er et annet eksempel; en gammel politiker som aldri, aldri, ALDRI vil gi seg...selv når hesten hans er død.

https://www.youtube.com/watch?v=ahU7havt2PI
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Telehiv

Quote from: ConTrari1 on 06.05.2019, 15:23:06
Tyskere har en godt utviklet sans for selvironi. Kjenner svært mange tyskere, og har aldri opplevd at noen er selvhøytidelige. Tvert imot lider de tildels ennå under sin evinnelige selvpisking og skyld-kompleks. Heldigvis har yngre generasjoner i stor grad kvittet seg med denne unødige byrden.

Her er et annet eksempel; en gammel politiker som aldri, aldri, ALDRI vil gi seg...selv når hesten hans er død.

https://www.youtube.com/watch?v=ahU7havt2PI

ConTrari1,
dine balanserende kommentarer om tysk humor er nok helt på sin plass. Min innledende humørsyke tolkning av tyskeres humor skyldes nok erfaringer fra hyppig omgang med arten tyske turister i barndom og ungdom, og de var ikke helt gode: Mange kom for å mimre om sitt opphold i Norge i 1940-45, andre kom for å fiske gratis fisk. Og ingen av disse jeg snakket med den gangen var særlig morsomme. Men jeg tror dette har normalisert seg de siste tiårene, med krigen og selvpiskingen på stadig større avstand. For innerst inne, kanskje i den egentlige tyske sjel, finner vi jo noen av Europas største skjønnånder, ja, selv lysende humorister.

Men ompa-musikken - den er det ikke håp for, og vil aldri bli det  :o