Og så var det småfuglene ....

Started by Amatør1, 11.11.2014, 23:08:16

Previous topic - Next topic

Amatør1

Det er godt vi har en søkende presse....men noen ganger mener jeg den burde søke hjelp.

QuoteGjøk og sisik, spurv og stær, alle går tilbake

Du innbiller deg det ikke: Småfuglene forsvinner faktisk. Bestanden av vanlig småfugl er på kort tid redusert med 350 millioner. Men det skyldes ikke global oppvarming.

Jaså? Ikke det?

QuoteDisse endringene skyldes ikke global oppvarming, men menneskets endringer av kulturlandskapet og økt urbanisering. 

Det er ALLTID din og min skyld. Det er det viktige.


http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/h/hlmencke101109.html


Boris den nye

I forbindelse med at en amerikansk meteorolog skal prøve å ta tilbake verdensrekorden i lang værmelding, ble vær-Kari intervjuet. Hun ble blant annet spurt om amerikanernes forhold til værmelding. Hun svarte at amerikanerne var meget interessert i vær og særlig i sør der orkansesongen pga endret værmønster har blitt forlenget med 1 mnd i begge endene de siste ti-årene!

Jeg er ingen ekspert på amerikansk orkansesong, men stusset litt over dette utsagnet til vær-Kari. Stemmer det virkelig at den amerikanske orkansesongen har blitt forlenget med 2 måneder?

Amatør1


havstrygeren

James McCanney forutså det motsatte både i fjor og i år. Han sa da at det kom til å være langt færre tropiske orkaner, om noen i det hele tatt, og det forklarte han med at sola er inne i en periode med lite aktivitet. Og for i år har han i alle fall helt rett, nå er orkansesongen i Karibien snart over og seilregattaen fra Kanariøyene kan ta til som vanlig, har aldri hørt om at starten skal utsettes med en måned. Som seiler vet jeg at seilere har mer peiling på vær enn de såkalte meteorologene, som egentlig ikke kan annet enn å lese av gradestokken, måle vind og nedbør, ja og leke seg med tallmagi, noe de kaller klima, eller mer korrekt gjennomsnittsvær. Som vi alle vet betyr jo klima etymologisk solens innstrålingsvinkel på jordoverflaten, ikke gjennomsnittsvær slik MI og de andre WMO-tilsluttete værprofetene sier.