Så du er ikke lenger uenig i kritikken?
Jo. Det har akkurat blitt understreket at han er drittsekk kun fordi han jobber med klima.
Her drar Petter B dessverre en grov stråmann, når han sier at "Det har akkurat blitt understreket at han er drittsekk kun fordi han jobber med klima".
Dette er det ingen her som har hevdet. Jeg vil for egen del ytterligere presisere hvordan han forstås i nøytrale vitenskapelige miljø:
- jeg gjentar: Stenseths Napoleon-syndrom var fullt utviklet lenge før han begynte å vegetere på klimamidler
- han er IKKE klimaforsker, men en biolog (en av flere i bransjen) som i økende grad nå vegeterer systematisk på rause klimamidler.
- Stenseths rolle i IPCC er IKKE som klimaforsker, men som en i rekken av de ikke-klimatekniske aktørene som passer på å si de rette konsensus-tingene (utlagt: han godtar klimamodellenes spådommer og modellerer biologiske effekter ut fra dette - da får du mye klimapenger!)
- Biologen Dag. O. Hessen har muligens vært enda frekkere med å - på basis av selvoppnevnt klimakyndighet - albue seg inn på klimaopportunismens jaktmarker med bl.a. et langvarig deltakerkort i NRKs AGW-kampanjer, men han kan tross alt bedre skjule sin akademiske makthigen og poseringstrang.
Jeg har truffet Stenseth på et par konferanser lenge før han ble klimaopportunist, og ser derfor fram til at fyren intervjues mer direkte på TV om sine taxi-eskapader, slik at folk flest får danne seg sitt eget inntrykk. I alle fall hvis journalisten har såpass innsikt i fyren at det spørres om hans oppfatning om egen forskerbetydning.
Det kan bli morsomt.
Dette er gutten sin:
PS: Stenseth er en mester i å skaffe seg sponsede reiser - her som rådgiver for komiker på peststudie i Kazakstanhttps://tv.nrk.no/serie/latterlig-smart/2018/DMTV23600418/avspillerHer får dere bl.a. høre ham si at han er involvert i så mange viktige ting og kjenner til så storveies ("lugubre") forhold at de helt sikkert er overvåket hele tiden....