Gjett fagfeltet til taxiprofessoren

Started by Ex-administrator, 10.03.2019, 10:00:00

Previous topic - Next topic

Ex-administrator

Tok taxi for hundretusener på universitetets regning. Fordi han var så travel at han aldri hadde tid til å ta trikk. Husk nok en gang: Reglene om moderasjon gjelder aldri eliten.

https://www.vg.no/i/21LV4B

Telehiv

Ja, med denne type personlig fossilfråtseri (mannen foretar jo hvert år også uendelig mange flyreiser når han drar rundt på det som er av klimakonferanser) er det jo ikke akkurat overraskende at den gode biologiprofessor Stenseth er en av 17 norske hovedforfattere i FNs klimapanel.
Han er i akademiske miljøer forøvrig kjent for å ha et usedvanlig velutviklet drittsekk-gen. Sånn er det bare.



ConTrari1

Quote from: Administrator on 10.03.2019, 10:00:00
Tok taxi for hundretusener på universitetets regning. Fordi han var så travel at han aldri hadde tid til å ta trikk. Husk nok en gang: Reglene om moderasjon gjelder aldri eliten.

https://www.vg.no/i/21LV4B

Hei! Han kjørte konsekvent grønnlakkerte taxier, han har ren klima-samvittighet.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

ConTrari1

Quote from: Telehiv on 10.03.2019, 10:38:04
Ja, med denne type personlig fossilfråtseri (mannen foretar jo hvert år også uendelig mange flyreiser når han drar rundt på det som er av klimakonferanser) er det jo ikke akkurat overraskende at den gode biologiprofessor Stenseth er en av 17 norske hovedforfattere i FNs klimapanel.
Han er i akademiske miljøer forøvrig kjent for å ha et usedvanlig velutviklet drittsekk-gen. Sånn er det bare.

Merkelig hvor ofte drittsekk finner pengesekk.
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Petter B

Quote from: Administrator on 10.03.2019, 10:00:00
Tok taxi for hundretusener på universitetets regning. Fordi han var så travel at han aldri hadde tid til å ta trikk. Husk nok en gang: Reglene om moderasjon gjelder aldri eliten.

https://www.vg.no/i/21LV4B

Jeg må si meg uenig i kritikken. Jeg er noen ganger ute og reiser i jobben. Da tar jeg som regel taxi for å komme meg fra A (flyplass) til B (lokalt kontor) raskest mulig. Og da velger jeg gjerne å jobbe litt i taxien i stedet for å glane tankeløst ut i veikanten. Det er kanskje ikke billigst, men definitivt mest effektivt. Slik som professoren. Men fordi han er klimaforsker blir han visst en drittsekk i dette forumet. Heldigvis er jeg kun en hardtarbeidende IT-konsulent jobbende på gølvet så da er jeg ikke drittsekk.

Telehiv

#5
Quote from: Petter B on 11.03.2019, 20:44:43
Quote from: Administrator on 10.03.2019, 10:00:00
Tok taxi for hundretusener på universitetets regning. Fordi han var så travel at han aldri hadde tid til å ta trikk. Husk nok en gang: Reglene om moderasjon gjelder aldri eliten.

https://www.vg.no/i/21LV4B

Jeg må si meg uenig i kritikken. Jeg er noen ganger ute og reiser i jobben. Da tar jeg som regel taxi for å komme meg fra A (flyplass) til B (lokalt kontor) raskest mulig. Og da velger jeg gjerne å jobbe litt i taxien i stedet for å glane tankeløst ut i veikanten. Det er kanskje ikke billigst, men definitivt mest effektivt. Slik som professoren. Men fordi han er klimaforsker blir han visst en drittsekk i dette forumet. Heldigvis er jeg kun en hardtarbeidende IT-konsulent jobbende på gølvet så da er jeg ikke drittsekk.

Her trengs et par presiseringer:
Stenseth er ikke klimaforsker, han er en biolog som trekker midler fra klimaforskningen og fra en rekke andre kilder til forskningsmidler. Dette har han vist gode evner til å få til. Stenseth har særlig drevet med hvordan dyrebestander svinger over tid og på gaupas kår i Canada. Han har her en likesinnet i den like klimaopportunistiske biologen Dag O. Hessen som driver i krysningsfeltet mellom biologi, miljø og filosofi og som også har vist en utpreget evne til å plassere seg i klimamatfatet selv om han mangler realfaglig utdannelse i de sentrale klimafagene. 
Og ikke minst: Uavhengig av hva Stenseth driver med er han kjent som en god gammeldags selvsentrert drittsekk i det akademiske miljø. Jeg har selv forskningsfaglig bakgrunn og historiene om Stenseths stormannsgalskap har løpt foran ham i mange år. Diagnosen hadde vært den samme om han drev med maurstudier (gudene vet om han ikke holder på med det også?).

Og for å kutte bort alt unnskyldende tullprat om Stenseths stormannsgale taxieksesser: Hvis alle professorer skulle holdt på på den måten, hadde våre universiteter vært konkurs for lenge siden. Denne mannens egotripper skulle vært stoppet for mange år siden.




Petter B

Quote from: Telehiv on 11.03.2019, 21:43:03
Her trengs et par presiseringer:
Stenseth er ikke klimaforsker, han er en biolog som trekker midler fra klimaforskningen og fra en rekke andre kilder til forskningsmidler. Dette har han vist gode evner til å få til. Stenseth har særlig drevet med hvordan dyrebestander svinger over tid og på gaupas kår i Canada. Han har her en likesinnet i den like klimaopportunistiske biologen Dag O. Hessen som driver i krysningsfeltet mellom biologi, miljø og filosofi og som også har vist en utpreget evne til å plassere seg i klimamatfatet selv om han mangler realfaglig utdannelse i de sentrale klimafagene. 
Og ikke minst: Uavhengig av hva Stenseth driver med er han kjent som en god gammeldags selvsentrert drittsekk i det akademiske miljø. Jeg har selv forskningsfaglig bakgrunn og historiene om Stenseths stormannsgalskap har løpt foran ham i mange år. Diagnosen hadde vært den samme om han drev med maurstudier (gudene vet om han ikke holder på med det også?).

Og for å kutte bort alt unnskyldende tullprat om Stenseths stormannsgale taxieksesser: Hvis alle professorer skulle holdt på på den måten, hadde våre universiteter vært konkurs for lenge siden. Denne mannens egotripper skulle vært stoppet for mange år siden.

Jeg har også sett at han er biolog i utgangspunktet. Men nå er nå dette engang en klimaside og vi diskuterer "Gjett fagfeltet til taxiprofessoren" så jeg tror jeg har mitt på det tørre når jeg melder at han er drittsekk grunnet at han er klimaforsker (e.l.) I dette forumet hadde man neppe brydd seg om det i VG hare hadde stått biolog.

Og uavhengig av det så - utifra hva jeg leser - kan han være litt "Odd Nerdrum" i måten han lever på. Altså litt utenfor vår andres virkelighet (ok, jeg tar også som sagt taxi fra flyplassen til kontoret de 2-3-4 gangene i året jeg reiser i jobben)

Ex-administrator

Vel, det står i artikkelen at han er en av de 14 norske hovedforfattere i FNs klimapanel.

Og her var det ikke snakk om til og fra flyplassen 4 ganger i året, men opptil flere turer daglig mellom jobb og hjem.

Petter B

Quote from: Administrator on 12.03.2019, 17:39:06
Vel, det står i artikkelen at han er en av de 14 norske hovedforfattere i FNs klimapanel.

Og her var det ikke snakk om til og fra flyplassen 4 ganger i året, men opptil flere turer daglig mellom jobb og hjem.

Da er vi vel mer eller mindre enige da :-)

ConTrari1

Quote from: Petter B on 12.03.2019, 17:52:50
Quote from: Administrator on 12.03.2019, 17:39:06
Vel, det står i artikkelen at han er en av de 14 norske hovedforfattere i FNs klimapanel.

Og her var det ikke snakk om til og fra flyplassen 4 ganger i året, men opptil flere turer daglig mellom jobb og hjem.

Da er vi vel mer eller mindre enige da :-)

Så du er ikke lenger uenig i kritikken?
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Petter B

Quote from: ConTrari1 on 12.03.2019, 21:07:22

Så du er ikke lenger uenig i kritikken?

Jo. Det har akkurat blitt understreket at han er drittsekk kun fordi han jobber med klima.

ConTrari1

Quote from: Petter B on 12.03.2019, 21:13:59
Quote from: ConTrari1 on 12.03.2019, 21:07:22

Så du er ikke lenger uenig i kritikken?

Jo. Det har akkurat blitt understreket at han er drittsekk kun fordi han jobber med klima.

Mener du at alle som jobber med klima er drittsekker? Svensmark, f.eks.?

Stenseth er ikke snau:
"Professor Nils Chr. Stenseth kjørte drosje for ein halv million på UiOs rekning, avslørte VG sist helg. No refsar professoren UiO-administrasjonen for ikkje å ha åtvara han tidlegare mot å bruka taxikortet til Oslo taxi."

https://forskning.no/om-forskning-uniforum/stenseth-refsar-uio-administrasjonen-etter-avsloringa-av-drosjeturar-for-ein-halv-million/1310996

Ser ut som om alt galt han gjør, er andres skyld. Kan det være hans arbeid med klima som har skapt et slikt forvrengt virkelighetsbilde, Petter B?
Du må være litt gal, ellers blir du gæærn.

Petter B

Quote from: ConTrari1 on 13.03.2019, 09:15:42
Mener du at alle som jobber med klima er drittsekker? Svensmark, f.eks.?

Stenseth er ikke snau:
"Professor Nils Chr. Stenseth kjørte drosje for ein halv million på UiOs rekning, avslørte VG sist helg. No refsar professoren UiO-administrasjonen for ikkje å ha åtvara han tidlegare mot å bruka taxikortet til Oslo taxi."

https://forskning.no/om-forskning-uniforum/stenseth-refsar-uio-administrasjonen-etter-avsloringa-av-drosjeturar-for-ein-halv-million/1310996

Ser ut som om alt galt han gjør, er andres skyld. Kan det være hans arbeid med klima som har skapt et slikt forvrengt virkelighetsbilde, Petter B?
Jeg tror du må lese gjennom innleggene som er skrevet her. Jeg avslutter denne tråden nå.

Telehiv

#13
Quote from: Petter B on 12.03.2019, 21:13:59
Quote from: ConTrari1 on 12.03.2019, 21:07:22

Så du er ikke lenger uenig i kritikken?

Jo. Det har akkurat blitt understreket at han er drittsekk kun fordi han jobber med klima.

Her drar Petter B dessverre en grov stråmann, når han sier at "Det har akkurat blitt understreket at han er drittsekk kun fordi han jobber med klima".
Dette er det ingen her som har hevdet. Jeg vil for egen del ytterligere presisere hvordan han forstås i nøytrale vitenskapelige miljø:

- jeg gjentar: Stenseths Napoleon-syndrom var fullt utviklet lenge før han begynte å vegetere på klimamidler
- han er IKKE klimaforsker, men en biolog (en av flere i bransjen) som i økende grad nå vegeterer systematisk på rause klimamidler.
- Stenseths rolle i IPCC er IKKE som klimaforsker, men som en i rekken av de ikke-klimatekniske aktørene som passer på å si de rette konsensus-tingene (utlagt: han godtar klimamodellenes spådommer og modellerer biologiske effekter ut fra dette - da får du mye klimapenger!)
- Biologen Dag. O. Hessen har muligens vært enda frekkere med å - på basis av selvoppnevnt klimakyndighet - albue seg inn på klimaopportunismens jaktmarker med bl.a. et langvarig deltakerkort i NRKs AGW-kampanjer, men han kan tross alt bedre skjule sin akademiske makthigen og poseringstrang.

Jeg har truffet Stenseth på et par konferanser lenge før han ble klimaopportunist, og ser derfor fram til at fyren intervjues mer direkte på TV om sine taxi-eskapader, slik at folk flest får danne seg sitt eget inntrykk. I alle fall hvis journalisten har såpass innsikt i fyren at det spørres om hans oppfatning om egen forskerbetydning.
Det kan bli morsomt.

Dette er gutten sin:




PS: Stenseth er en mester i å skaffe seg sponsede reiser - her som rådgiver for komiker på peststudie i Kazakstan
https://tv.nrk.no/serie/latterlig-smart/2018/DMTV23600418/avspiller

Her får dere bl.a. høre ham si at han er involvert i så mange viktige ting og kjenner til så storveies ("lugubre") forhold at de helt sikkert er overvåket hele tiden....