Likhetstegnene mellom klimatro og religion

Started by Ex-administrator, 04.04.2019, 23:41:53

Previous topic - Next topic

Ex-administrator

Over en ganske lang periode har det vært et mantra fra skeptikersiden i klimadebatten at klimaalarmisme er en religion. Av og til blir det lagt fram på en flåsete måte, og av og til får det flåsete reaksjon. Men jeg har aldri sett noen som har overbevist meg om at det IKKE ligner på religion, og da tenker jeg hovedsakelig på hvordan religion har fremstått tidligere, selv om levninger av gamle tiders religionsutøvelse absolutt lever i beste velgående. Mest i andre deler av verden, men også her, i mindre skala.

Jeg mener bestemt at det er mange grunnleggende likheter mellom religion og klimatro. Jeg er ateist, derfor fremstår religioner (i alle fall de klassiske) for meg som det reneste sludder, akkurat som blind klimatro.

Trangen til å tro virker å være fastloddet i menneskehjernen. Tro har fått folk til å ta selvmord for å komme verdens undergang i forkjøpet. Det har ført til en helt avsindig bruk av penger for å hylle usynlige overherrer som aldri lar høre fra seg. Skam, krig, utstøtelse og overgrep. Og hvis man ikke blir mørkeredd av å lese det gamle testamentet, leser man ikke nøye nok.

Men det er kanskje ikke så rart at folk lar seg assosiere med kirka. Jeg setter også pris på den. Jeg giftet meg i kirka selv, døpte barna mine, og kommer sikkert til å begraves der. Dette er fordi kirka er en del av min tradisjon. Jeg har vært i humanistiske bryllup og begravelser, det er vakkert og verdig det også. Hvis det hadde vært en del av min oppvekst, hadde det vært naturlig for meg. Jeg håper det blir naturlig for mine barn.

Tradisjonelt sett har det vært et enkelt valg å assosiere seg med kirka. For 100 år siden våknet man om morgenen, jobbet hele dagen og la seg om kvelden. På søndag var det kirketid, en ganske sosial happening, og i tillegg obligatorisk. Hvorfor ikke bare bli med, liksom?

Men etter Arnulf Øverland, etter at kristendommen ikke lenger måtte ta på seg å redde folk fra alkoholavhengighet i forbudstida, etter krigen, etter at det ikke lenger var en stat som passet på hva du sa om kristendommen, da gikk religionen mer og mer tilbake i Norge.

Folk oppdaget at de ikke MÅTTE bekjenne seg dette. Jeg er så heldig at mine foreldre begge er ateister, og alle mine besteforeldre var også ateister. At jeg måtte synge salmer hver dag i barneskolen gjorde ikke inntrykk nok til å hekte meg på troa. Mine foreldre/besteforeldre gikk aldri til gudstjeneste uten at det var for en dåp eller at det var skolegudstjeneste. Jeg tror også mange av de som fortsatte å gå i kirken gjorde det mest av gammel vane, og ikke fordi de trodde så veldig hardt.

Så kommer etter hvert oljen, og vi får det sabla godt her i landet. Men ikke bare vi, hele verden går etter hvert så det griner. Og da kommer janteloven susende så det synger. Det går da ikke an å ha det så godt? Det er jo urettferdig!!!

Så da er det best å begynne å fordele skyld. Forurensning fører til istid. Overfiske legger hele havet øde. Atomkrigen kommer snart, best å bygge tilfluktsrom i hele føkkings landet. Hungersnød overalt. Alt går til H i den tredje verden, best å slenge over en haug med cash dit og satse på at det ordner seg. Smog, sur nedbør, bequerel, KFK, ozon og dævelsmakt. Og til slutt the golden nugget – klima. Alt du gjør er feil. Absolutt alt forbruk du har er skyld i verdens snarlige undergang. Høres det kjent ut?


Her er en liste som underbygger klimatro som en religion.


1 – Verden går under
Ragnarok. Det nye Jerusalem og dommens dag. Helvete. Jehovas vitner og deres evinnelige tro på at DENNE gangen går verden under. Selvmordssekter. Jeg har min helt egne teori på hva som er greia.

Siden menneskerasen lærte seg å skrive, har man i større og større grad fått kjennskap til menneskehetens historie. Samtidig benytter de som nedtegner historien gjerne litt fortellerteknikker, triks og kledelige (og ukledelige) overdrivelser. Stilt foran denne enorme historiske konteksten er det nok lett for mange å se på sin egen tidsepoke som relativt uinteressant. I krig tenker man naturligvis ikke på slikt, men det er jo fordi man ikke har tid til slike tanker.

«Men det hadde jo vært digg om vi nå var i en eller annen historisk æra? Kanskje Jesus kommer? Det føles jo som en viktig tid nå, JEG er jo her? I det minste går jeg ut fra at verden går under. Alle tegn tyder jo på det. Et skarlagensrødt ozonhull i grafikken på Dagsrevyen. En barnetegning med radioaktive stråler fra en sau. Og denne vinteren var det ikke snø, og om sommeren regnet det veldig mye, for påfølgende sommer å være helt tørt. NOE SKJER!»

Til alle tider har mennesket trodd at enden er nær, noe som er som hånd i hanske med confirmation bias, det vakreste fenomenet naturen har gitt oss.

2 – Du har skylda
Noen (men ikke alle) mener at protestantismen avskaffet arvesynden, men jeg er ikke så trygg på at den tolkningen er gjeldende. Religioner lærer oss ofte at vi skal ha medfødt dårlig samvittighet for alt vi gjør, og den eneste måten å få fred er å bli seremonielt tatt inn i et fellesskap som ikke tillater at du fraviker det de mener. Etter innlemmelsen må vi følge en haug med regler som er UMULIGE å leve opp til. Du har allerede gjort feil. Du gjør feil hver dag. «Synde» kaller man det. Såre, med tanker, ord og gjerninger.

Og er det ikke rart hvordan religionene favoriserer regler som forbyr alt som er deilig? Sex, alkohol, fest og moro. Fysjom, det liker sikkert ikke Gud at vi holder på med.

Et slikt regelsett for klimakirken er i ferd med å bygge seg opp nå:

3 – Pass på hva du spiser!
Produksjon, emballering og transport av mat er miljøfiendtlig! Og spesielt biff. Det deiligste av det deiligste, DET er miljøfiendtlig, det. Aller helst burde alle dyrket sin egen vegetarmat i hagen, med manuell pollinering og null kjemikalier. Plast er fandens verk, det er jo for billig til å være innafor, derfor kan ikke mat transporteres langt eller oppbevares lenge.

Pass på hva du spiser, ellers går verden under. Og det er din feil.

4 – Pass på hva du kler på deg!
Klær er laget av plast, det er fandens verk. De er laget av miljøbomben bomull, eller metanpromperen sau. Vasker du klærne forurenser du. Blir de transportert, forurenser du. Og som en bonus: Hva med fairtrade, barnearbeid, sosial dumping, arbeidernes rettigheter og fandens tippoldemor? Kommer herved med en spådom om at klimavennlige klær kommer til å få et merke som ikke bare preger moten, men etter hvert setter folk i bås.

Pass på hvilke klær du bruker, ellers går verden under, på grunn av deg.

5 – Pass på hvem du ligger med!
Jeg synes det er rimelig spesielt at enkelte mener at en allmektig intelligens sitter og bryr seg om hvem mennesker ligger med, til og med HVORDAN de ligger med hverandre er visstnok viktig for enkelte guder. Like rabiat klin kokos synes jeg de som lar være å få barn på grunn av klima er. (PS: Skal du trykke på EN av linkene mine, velg denne.) Det fins nesten ikke ord. I beste fall har de likevel ikke lyst på barn (eller er forhindret fra å kunne få) og bruker dette kun for å fremstå som fornuftige eller for rent oppmerksomhetsjag, men likevel er jeg bekymret for om de trenger mental hjelp.

Pass på hvem du ligger med. Du vil vel ikke ha barn, da forårsaker du verdens undergang.

6 – Det viktige er ikke handling, men tanke.
Fra Bibelen vet vi at de som har levd et helt liv i synd kan få tilgivelse på DØDSLEIET hvis de bare sier at de angrer/er frelst. En som har oppført seg hele livet men ikke bekjenner seg til å «tro» på «sannheten» er dømt til fortapelse. FOR EVIG.

Jeg vet at de fleste jeg kjenner som roper mest om klima har tatt mye mer fly enn meg. Ikke bare før, men jevnt over også. Jeg er flinkere på avfallshåndtering, jeg har mindre hus, jeg har elbil (mer om det senere)(ikke Tesla). Den store forskjellen er at de snakker om klimaet. Og om hvor teite de er de som ikke tror på det.

Den gjengse oppfatningen er faktisk at man kan fortsette å reise til syden hvert år (eller i hvert fall annethvert år), bare man uffer og bærer seg tilstrekkelig. Det er klimareligionens trosbekjennelse.

7 – Ingen innsigelser, takk
The sience is settled = Guds veier er uransakelige. Har du innsigelser? Sorry, mac. Det er det ikke rom for her. Hvis du er motstander av vår religion, skal vi faktisk straffe deg. Og staten skal straffe deg, staten bør jo også ta ansvar for religion!

8 – Er du ikke med oss, er du mot oss
Utstøtte fra Jehovas vitner, scientologene og mange andre religioner forteller samme historie. Gjør du opprør eller kritiserer makta, er det på huet ut, og du er ikke velkommen inn igjen. Lynsjingen av alle, spesielt politikere, som ikke bekjenner seg til klimatroen, har allerede rullet i mange år.

9 – Du må betale
For så elsket gud verden klimaet at du må betale en haug med penger til TV-predikanter klimakvoter med tvilsomme regnskapsførere politikere.

10 – Endringen fra «global oppvarming» til «klimaendringer»
Denne er kanskje mer indirekte, men det handler om å vri fra noe spesifikt til noe du kan bruke til hva som helst. Dersom en dypt kristen person blir utsatt for 50 helt for jævlige hendelser, deretter 1 syltynt hint av håp, vil det siste fremstå som gudesendt. Jeg kjenner en mann som havnet i en forferdelig gårdsulykke, der han endte opp hengende spiddet i ryggen på et rundballespyd. Han takket Jesus for at han overlevde, og tilskrev kona guddommelige krefter som greide å hekte ham av spydet. Jesus var altså fraværende på alle mulige måter helt fram til ulykken skjedde, men var fullt og helt til stede i en redningsaksjon etterpå.

Siden klimareligionens nemesis ble endret til «klimaendringer» har alt blitt tilskrevet våre synder. Mer snø, mindre snø, mer sol, mindre sol, mer regn, mindre regn, mer vind, mindre is, mer mygg, mindre bier. ALT SOM ENDRES ER ONDSKAP. Alt skal bestå nøyaktig som før, ellers betyr det at du har syndet.

Så samme hvor mye djævelskap som skjer, er det din feil. Hvis det skjer noe bra, vil det i så fall være menneskenes verk kun hvis 100 % av oss har levt asketiske liv over mange år.

11 – De som bestemmer er unntatt fra reglene.
Måtte jo komme en nummer 11 her for å unngå plagiat. Hvor mange ganger har vi ikke lest om dette? Prester og statsledere som håndhever fanatiske regler, og til slutt blir de avslørt i å bryte de fleste reglene selv.

Klimaforsker? OK, du kan ta fly til fjerne lokasjoner flere ganger i året. Kombiner gjerne med privat ferie. Smart! Politiker? Fly dit du vil. Internasjonal politiker? Fly som en GAL!

Er du styrtrik? Ja, da kan du f.eks. fortelle alle at de må spise max ei halv pølse i uka, mens du ferierer i en luksusyatch. Og hvis du bor i en by stappfull av kollektivtrafikk, er det nok best å gjøre livet så surt som mulig for de som bor langt unna den harde kjerne og trenger privatbil.

Da Bill Gates gjestet Skavlan, fikk vi vite at han hadde flydd med helikopter fra flyplassen til studio, og Fredrik bablet om at det var så jævla kult.
Al Gore lever et luksusliv i store landsteder og kjører gode biler. Mens han reiser med fly rundt i verden og tjener gryn på å fortelle folk at de må leve mer moderat.
Pachauri, Solheim. The list goes on.

Jeg utfordrer hvem som helst til å si at det IKKE er likheter mellom religion og hvordan klimasaken frontes i samfunnet.

stjakobs

I 2008 skrev den australske filmskaperen Ian McFadyen en artikkel om «Klimakirken». Jeg har - etter fattig evne - prøvd å oversette (og tillempe litt) den.

"Klimakirken står ikke for vitenskap": https://stjakobs.blogspot.com/2014/04/klimakirken-star-ikke-for-vitenskap.html


Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.