Et teoretisk tanke eksperiment for å avkrefte co2 drevet oppvarming

Started by Smiley, 04.11.2014, 15:40:47

Previous topic - Next topic

Smiley

I det siste har alarmistene gått bort fra tilbakestråling som en varmekilde og påpeker at den ikke varmer men bare senker avkjølingsraten på kloden.
Det må jo være utrolig enkelt å finne ut av dette. Slik som dette hadde jeg tenkt meg å sjekke om det er noe i påstanden:

Ved å lage 2 stk identiske stålplater som er litt buet og å varme disse opp til la oss si 400K og 450k og sette disse i et vakuum kammer kan vi måle tiden det tar og avkjøle dem til ny termisk likevekt. Siden man da kan sette platene inn i kammeret med de tynne kortendene mot hverandre i et forsøk og med de lange buede flatene helt parallelt i neste vil man kunne se om motstrålingen fra den ene platen øker tiden det tar å komme til ny termisk likevekt.

Hvor er beviset for at det vil ta lengre tid i siste forsøk med platene i parallelt oppsett? Er det overhode sannsynlig at platene vil endre avkjølingstid når massen er lik i begge forsøkene? Normal mattematikk sier nei.

Smiley

Utrolig nok har noen allerede gjort dette og resultatet er som forventet. Fysikkens lover lat seg ikke lure

Bebben

Quote from: Smiley on 19.11.2014, 20:26:48
Utrolig nok har noen allerede gjort dette og resultatet er som forventet. Fysikkens lover lat seg ikke lure

Hei Smiley, har du noen link eller referanse til dette forsøket?
Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Smiley

Nja jeg mener å huske at det kom opp i en tråd på whatsupwiththat men jeg finner det ikke igjen akkurat nå. Jeg har lest utrolig mange nye klimablogger de siste ukene. Jeg har ikke helt oversikt over hvor jeg har snappet opp alt.


Knuta

Glimrende forsøk. Den skal jeg regne på når jeg får tid til overs. Jeg hadde aldri tenkt på å teste ut paraboleffekten.

Tidligere kastet jeg ut et eksperiment der en stor hul kule inneholdt en mindre kule i sentrum. Hulrommet er i fullstendig vakuum, hulrommet er på 2 meter i radius, og den lille kulens radius var på 1 meter. Den store kulen var varmet opp til fast temperatur. Hvilken temperatur fikk den lille over tid? Jeg ga til og med tre svaralternativer, ingen turde å svare på noen på dem.