Skrevet av Emne: BT vil undervises av 15-åringr  (Lest 163 ganger)

Bebben

• Supermedlem
    • Vis profil
BT vil undervises av 15-åringr
« på: 24.12.2018, 13:37:15 »
Bergens Tidende hyller på lederplass en svensk 15-åring som har gjennomført en såkalt "streik" for "klimatet", med begrunnelsen

Sitat
Det er all grunn til å ha trua på ungdomen. Blant folk over femti er 24 prosent usamde i påstanden «klimaendringane er menneskeskapte», medan talet berre er 12 prosent for dei under 30 år, viste ei NRK-undersøking i fjor. Dei som skal vere her lengst, tek det største ansvaret.

Selv vil jeg likevel påpeke at 15-åringer hører hjemme på skolebenken, og at det er en grunn til det: De har mye å lære. Som påpekt av Jordan Peterson, uten en solid dose kunnskap, innsikt og forståelse nytter det ikke å ha et ønske om å gjøre verden bedre, du risikerer i stedet å gjøre den dårligere. 15-åringen skal ta ansvar for seg selv og sin utdannelse først og ha rommet sitt i orden. Hun har temmelig langt igjen før hun kan kalle seg voksen.

Men BT mener altså at det er 15-åringene (hvorfor ikke like gjerne fjortisene, når vi først er i gang?) som skal lære oss noe, og ikke omvendt:

Sitat
Sjansen er stor for at det sit ein femtenåring ved bordet i eitt av årets juleselskap. Lytt og lær.

En mulig konklusjon på dette er selvfølgelig at BTs lederskribent intellektuelt befinner seg på 12-års stadiet, og dermed kan ha utbytte av å høre på en 15-åring.

En mer sannsynlig tankerekke er imidlertid at denne 15-åringen er et produkt av nettopp pressen. Hun har ikke blitt kjent på grunn av sin dype innsikt i naturvitenskap eller politikk, men fordi media har gjort henne til heltinne og talsmann for sine egne meninger.

Så når BT mener vi skal lære av 15-åringen, er selvfølgelig sirkelen sluttet: Det er i realiteten Journalistpartiet De Grønnes meninger de vil vi skal lære av.

Ikke at jeg tror BTs lederskribent på noen måte er seg dette bevisst, en slik sluhet vil jeg ikke mistenke høn(s) for.

Dette mens vi venter på klimajulenissen. God jul!
Grab 'em by the hockey stick!

Telehiv

• Global moderator
  • Supermedlem
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
Sv: BT vil undervises av 15-åringr
« Svar #1 på: 24.12.2018, 13:42:03 »
Men mat skal de ha!

GOD JUL!!!

Bebben

• Supermedlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 30.12.2018, 00:28:27 »
Sveriges og BTs 15-årige orakel "Klimat-Greta" ble hyllet i en reportasje på SVT etter at hun holdt tale for.... ja hvem egentlig, på klimatoppmøtet i Polen. Bloggeren Henrik Alexandersson sniffet at det var noe som liksom ikke stemte.

Og ganske riktig, som det faktisk fremgår av SVTs egne bilder, holdt hun tale for tomme stoler, snarere enn for de tykke og de smale...

Ikke at det plager meg. Jeg har etter hvert blitt mye av en tom stol selv for dette konstante klimagnålet fra journaliststanden, det begynner å minne om en bakgrunnsstøy i hverdagen. Eller øresus.

Klimat-Greta has left the building

h/t Samnytt

Bebben

• Supermedlem
    • Vis profil
« Svar #3 på: 02.01.2019, 22:23:38 »
Ann Heberlein, som jeg fant fram til for et par år siden under min leting etter tegn på intelligent liv i Sverige (det finnes!), har utropt 2018 som året da infantiliseringen av den offentlige samtalen ble fullbyrdet i vårt naboland. Hun nevner også eksplisitt Klimat-Greta og hvordan klimaangsten fortrenger virkelige problemer:

Sitat
Komplexa frågor kräver komplexa svar – men det vi får är dumheter, dimridåer och en klapp på huvudet. Budskapet är att vi inte ska vara rädda. Sverige är ett mycket tryggt land. Allt annat är högerextrem propaganda – med några undantag, naturligtvis. Det är tillåtet, för att inte säga en direkt plikt, att oroa sig över klimatet och över främlingsfientlighet.

Att Greta Thunberg, den femtonåriga kändisdottern som skolkar för klimatet, listas som en av årets viktigaste röster i diverse medier är symptomatiskt för det infantila året. Så mycket av det som kännetecknar samtidens absurditeter sammanstrålar i hennes persona – behovet av helgon och profeter, faiblessen för enkla svar på komplexa frågor, okritiskheten, kändisfixeringen och den banala uppdelningen i onda och goda.

Som vanlig henger vi litt etter svenskene her i landet, men BT-lederen kan tyde på at vi haler raskt innpå.

Telehiv

• Global moderator
  • Supermedlem
  • Qui vivra verra
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03.01.2019, 01:15:33 »
Bebben,
godt du er med oss inn i det nye året med dine hårfine observasjoner  8)
Blir det Sverige som blir første land med gule vester?
Eller er de så lydige at de bare glir inn i en blågul apati og inte tycker om dom som opponerar, och fortfarande benevner dom før främlings- og klimatfientliga sverigedemokratiske fascistrasistor och så der?

Søta bror burde jo absolutt trivs i gule vester!? Med en blå kalott?