Vulkanutbrudd og CO2-utslipp

Started by bøvelen, 21.08.2014, 23:30:33

Previous topic - Next topic

bøvelen

det er en kjent sak at vulkanutbrudd forårsaker store utslipp av CO2. Jeg lurer litt på forholdstallene her.
Menneskelige utslipp av denne gassen må begrenses for nesten enhver pris, men for vulkaner blir ikke dette tema.
Konsentrasjonen av CO2 i atmosfæren ble i fjor målt til 400 ppm, men det var i nærheten av en aktiv vulkan på Hawai.
På Klimaforskning er det en tråd om dette, men det blir veldig mye detaljer og lesing uten at jeg hadde tålmodighet til å fullføre. Fikk likevel inntrykk av at vulkanutbrudd ikke kan linkes til verken temperaturstigning eller senkning.
Siden det nå er det forventet vulkanutbrudd igjen på Island,- Da kommer jeg til mitt spørsmål:
Hvor mye CO2 slippes ut i et vulkanutbrudd, SAMMENLIGNET med hvor mye CO2 som skyldes menneskelig aktivitet (i f eks ett år)?
Jeg er selvfølgelig klar over at CO2-jakten er et blindspor i debatten, men synes det ville være interessant å høre om hvilke mengder det er snakk om..

Amatør1

Quote from: bøvelen on 21.08.2014, 23:30:33
det er en kjent sak at vulkanutbrudd forårsaker store utslipp av CO2. Jeg lurer litt på forholdstallene her.
Menneskelige utslipp av denne gassen må begrenses for nesten enhver pris, men for vulkaner blir ikke dette tema.
Et forslag er Ã¥ pumpe 500 000 tonn Lectinect Mage ned i Bardarbunga, slik at den roer seg. Det er uklart om det er produsenten som har foreslÃ¥tt dette....  ;)

Quote from: bøvelen on 21.08.2014, 23:30:33
Konsentrasjonen av CO2 i atmosfæren ble i fjor målt til 400 ppm, men det var i nærheten av en aktiv vulkan på Hawai.
På Klimaforskning er det en tråd om dette, men det blir veldig mye detaljer og lesing uten at jeg hadde tålmodighet til å fullføre. Fikk likevel inntrykk av at vulkanutbrudd ikke kan linkes til verken temperaturstigning eller senkning.
Siden det nå er det forventet vulkanutbrudd igjen på Island,- Da kommer jeg til mitt spørsmål:
Hvor mye CO2 slippes ut i et vulkanutbrudd, SAMMENLIGNET med hvor mye CO2 som skyldes menneskelig aktivitet (i f eks ett år)?
Jeg er selvfølgelig klar over at CO2-jakten er et blindspor i debatten, men synes det ville være interessant å høre om hvilke mengder det er snakk om..

Det er såvisst et blindspor, sålenge ingen greier å påvise at CO2 har noen som helst klimaeffekt.

En annen sak er at om man forsøker å svare på spørsmålet ditt på tross av dette, er det vanskelig å finne noe troverdig svar. Alarmist-websidene er fulle av desinformasjon ("Septical Science" for eksempel), og man kan finne alle slags påstander.

Slik jeg tolker det, er det ingen som vet (det er da heller ikke viktig!), og alarmistene sørger for å spre mest mulig usikkerhet om temaet, for er det noe de er avhengig av så er det CO2-demonen.

Smiley

Har lest en plass at all aske og partikler etter utbrudd er hundre prosent borte etter 2 år. Det var i forbindelse med en solformørkelse noen hadde målt rødfargen og funnet ut at atmosfæren vår var utrolig ren og fri for partikler selv om det bare var noen år siden utbruddet på Island som rammet flytrafikken så hardt.

Smiley

Har lest en plass at all aske og partikler etter utbrudd er hundre prosent borte etter 2 år. Det var i forbindelse med en solformørkelse noen hadde målt rødfargen og funnet ut at atmosfæren vår var utrolig ren og fri for partikler selv om det bare var noen år siden utbruddet på Island som rammet flytrafikken så hardt.

Amatør1

Quote from: Smiley on 03.09.2014, 16:41:05
Har lest en plass at all aske og partikler etter utbrudd er hundre prosent borte etter 2 år. Det var i forbindelse med en solformørkelse noen hadde målt rødfargen og funnet ut at atmosfæren vår var utrolig ren og fri for partikler selv om det bare var noen år siden utbruddet på Island som rammet flytrafikken så hardt.

Egentlig er en måneformørkelse mye bedre egnet til dette. En Måneformørkelse opptrer når Jorda skygger for Sola, sett fra Månen. Jorda dekker hele Solskiven, men det dannes en kraftig, rød ring rundt Jorda pga. lysbrytningen i Jordas atmosfære, "360 grader solnedgang" om du vil. Det pussige er at intet levende menneske har noen sinne sett dette med egne øyne.

Ved å observere ulike totale måneformørkelser, vil du finne at rødfargen (styrken, fargen) endrer seg fra gang til gang, noen ganger er det bare ekstremt spektakulære. Dette er nok et brukbart mål på innholdet av partikler i Jordas atmosfære.

Vedlagt et bilde jeg tok av en total måneformørkelse 28 Oktober 2004.