KNM Helge Ingstad: Ny forsvarsskandale under oppseiling?

Started by Telehiv, 08.11.2018, 12:31:04

Previous topic - Next topic

Telehiv

På en usannsynlig måte har marinen klart å kjøre sin høyteknologiske fregatt KNM Helge Ingstad inn i en fullastet tankbåt. Bare flaks kan ha hindret at vi fikk et av tidenes største oljeutslipp i vårt absolutte nærmiljø. Jeg antar det skyldes tankbåtens dobbeltskrog og soneoppbygging, og tilhørende korrekt bruk av dette.

Det mest fantastiske er at fregatten, det tapre KRIGSSKIP bygd for å tåle "enorme påkjenninger" som det het i innsalget, synes å være fartøyet som synker!
Deretter undres jeg på om fregatten kan ha operert systemet for vanntett isolasjon av fartøyets ulike soner korrekt? Hvis man har dummet seg her også, tenker jeg tåkeleggingen vil legge seg som en Londontåke over saken, av hensyn til "nasjonens sikkerhet".

Ledelsen på fregatten synes til alt overmål heller ikke ha evnet å sette skipet på en fornuftig plass i tilfelle den skylle synke.
Er det mulig? Selv min halvblinde tante ville kjørt fregatten inn på en grunne for kontrollert stranding. Det hadde man nemlig tid til, hvis noen om bord kunne å lese kart da....men her synes de faktisk å ha lagt den i en skråning...

NÃ¥ krenger den derfor utenfor kontroll, og kan synke:


Nå er det å vente på marinens pressekonferanse kl 1300, og de første kvalmende bortforklaringene der det skal legges det vanlige tåketeppet over idiotnivået de har levert igjen.



Telehiv

Skipet KNM Helge Ingstad dundret inn i var den 250 meter lange og 44 meter brede oljetankeren av typen aframax, registrert på Malta, men eies av et gresk rederi. Det ble bygget i 2017. Ifølge Sysla var tankeren under slep på veien ut Hjeltefjorden nordveien fra Stureterminalen da kollisjonen med fregatten skjedde klokka 4.26 natt til torsdag. Her noterer vi oss at sjøfartsreglene er slik at man har vikeplikt for båter under slep.



BT melder at tankskipet hadde los om bord da det kolliderte med fregatten. Losen blir dermed et nøkkelvitne når politiet og Havarikommisjonen nå går i gang med å granske ulykken i Hjeltefjorden.





frankolsen

Quote from: Telehiv on 08.11.2018, 13:41:38
Skipet KNM Helge Ingstad dundret inn i var den 250 meter lange og 44 meter brede oljetankeren av typen aframax, registrert på Malta, men eies av et gresk rederi. Det ble bygget i 2017. Ifølge Sysla var tankeren under slep på veien ut Hjeltefjorden nordveien fra Stureterminalen da kollisjonen med fregatten skjedde klokka 4.26 natt til torsdag. Her noterer vi oss at sjøfartsreglene er slik at man har vikeplikt for båter under slep.



BT melder at tankskipet hadde los om bord da det kolliderte med fregatten. Losen blir dermed et nøkkelvitne når politiet og Havarikommisjonen nå går i gang med å granske ulykken i Hjeltefjorden.
TS Sola gikk for egen maskin utover fjorden og hadde nådd en fart på 7,2 knop da kollisjonen inntraff.
Den var altså ikke under slep. Taubåten var bare med som eskorte i tilfelle noe uforutsett skulle skje.
Men at fregatten hadde vikeplikt er hevet over enhver tvil :-)

Telehiv

frankolsen,
velkommen til forumet!
Så du har kilder på at tankbåten ikke var under slep?
Ja, jeg siterte bare det media sa på et visst tidspunkt.
Det blir uansett interessant Ã¥ høre hvordan en fregatt som skal spore smÃ¥ ubÃ¥ter ikke klarte Ã¥ se en tankbÃ¥t sÃ¥ stor som et internasjonalt handlesenter  :o
Jeg hørte forresten en i marinen nå som dro en første pinlig bortforklaring/avsporing: "Det er ikke sikkert tankbåten så fregatten på radaren" (!!)
Det var jo fregatten som skulle se tankbåten, var det ikke?!?

Hvis hvitvaskingen skal bli på dette nivået, tror jeg at jeg tar et utenlandsopphold mens den foregår.

Petter B

Da jeg var i forsvaret måtte noen soldater skrive "tapt- og skade-melding" på en tanks som sank i myra. Men denne topper den glatt :-) Min største var en feltgenser jeg stjal.

Amateur2

Ser faktisk ut til at vandrehistorien om hangarskipsflotiljen har blitt overgått av virkeligheten i norsk skjærgård:


Telehiv

Her må nok betydelige ACPs (ass covering procedures) aktiveres: Document skriver nå at

"KNM «Helge Ingstad» anropt og advart flere ganger.
Svar: â?? Vi har kontroll"


Avisen skriver videre:

Fregatten KNM «Helge Ingstad» ble anropt og advart både fra TS «Sola» og fra sjøtrafikksentralen på Fedje om at den var på kollisjonskurs. Svaret tilbake var at de hadde full kontroll.
Nettstedet aldrimer.no sier at de har fem uavhengige kilder som forteller at fregatten ble advart. Svaret tilbake var at de var oppmerksom på tankskipet.
Kollisjonen fremstår som ubegripelig. Alle skip som beveger seg inn i dette området, skal varsle Kystverket minst en time på forhånd. Alle skip skal lytte på VHF-båndet og kommunisere både med sjøtrafikksentralen på Fedje og mellom skipene. Det ble gjort også i dette tilfellet. Likevel smalt det.
Etter reglene skal det være fem mann på brua på fregatten. Hvor mange det var natt til torsdag, er ikke opplyst. Kollisjonen skjedde kl. 04.03.
Tankskipet gjorde alt etter boka da det forlot Stureterminalen: Det var los om bord, og skipet hadde følgebåt.
Tankskipet gikk rett ut i hovedleia før skipet satte nordlig kurs, viser data fra Marinetraffic.com. Da los og skipper fikk visuell kontakt med KNM «Helge Ingstad» som kom glidende sørover i nattemørket, med kurs mot Haakonsvern orlogsstasjon utenfor Bergen, ble fregatten anropt. Det bekrefter fem kilder uavhengig av hverandre.
I anropet ble det spurt om fregatten hadde tenkt å vike for tankskipet. Den som svarte, trolig vaktsjefen på brua på KNM «Helge Ingstad», besvarte spørsmålet med at «vi har kontroll».
Samtidig skal Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS ha fanget opp at de to fartøyene befant seg på en mulig kollisjonskurs.
Fedje VTS skal ha anropt KNM «Helge Ingstad» gjentatte ganger for å fortelle om dette.
Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling ønsker ikke å kommentere opplysningene. Ulykken later til å stille marinen i stor forlegenhet. Slik det nå ser ut, skyldes den menneskelige feil.
Kollisjonen er en hendelse som ikke skulle ha skjedd. Hvis reglene ble fulgt, skulle den rett og slett ha vært en umulighet.




Nei, her får hvitvaskingskomiteen (aka "granskingskomiteen") hendene fulle, gett.
For sikkerhets skyld har de allerede sagt at dette vil ta minst ett år...

frankolsen

Quote from: Telehiv on 08.11.2018, 21:16:48
frankolsen,
velkommen til forumet!
Så du har kilder på at tankbåten ikke var under slep?
Ja, jeg siterte bare det media sa på et visst tidspunkt.
Det blir uansett interessant Ã¥ høre hvordan en fregatt som skal spore smÃ¥ ubÃ¥ter ikke klarte Ã¥ se en tankbÃ¥t sÃ¥ stor som et internasjonalt handlesenter  :o
Jeg hørte forresten en i marinen nå som dro en første pinlig bortforklaring/avsporing: "Det er ikke sikkert tankbåten så fregatten på radaren" (!!)
Det var jo fregatten som skulle se tankbåten, var det ikke?!?

Hvis hvitvaskingen skal bli på dette nivået, tror jeg at jeg tar et utenlandsopphold mens den foregår.
Takk for det Telehiv.
Ja, tankbåten gikk for egen maskin med 7,2 knops fart da kollisjonen skjedde.
(Ingen taubåt i verden kan slepe denne med så stor fart)
En kollisjon som egentlig skulle være fullstendig umulig.
Det er en del personer om bord på Helge Ingstad som har et meget alvorlig forklaringsproblem, sett i lys av opplysningene som har kommet fram i dag om at de ble anropt og advart flere ganger, og svarte at de hadde full kontroll :-)

Telehiv

Ja, nå er det vel åpenbart at en ny forsvarsskandale ikke kan bortforklares.
Lydloggen VG har lagt avslører en ledelse om bord pÃ¥ KNM Helge Ingstad som ikke synes Ã¥ ha den ringeste oversikt over hvilket farvann de er i (pÃ¥ lydfilen hører vi at Hjeltefjorden omtales som "Vetlefjorden"!!) og hvilket fartøy de er i ferd med Ã¥ renne inn i. De vil heller ikke svinge klar til styrbord som de instrueres om, fordi de hevder der ikke er plass. Mens man egentlig kunne kjørt et hangarskip der. Fregatten starter dialogen som verdensmester med at man "har kontroll" nÃ¥r det gis gjentatte advarsler om at fregatten er pÃ¥ kollisjonskurskurs med Sola TS, hvorpÃ¥ man gÃ¥r over til Ã¥ synes helt perpleks, mumler og snakker forvirret om "Vetlefjorden" mens man altsÃ¥ kjører rett pÃ¥ den store oljetankeren. 
Annen informasjon tyder på at fregatten har lagt opp til en slags "nær-fartøy-passering" uten å ha den ringeste kontroll med hva de har begitt seg ut på.
Og uansett driver man ikke nærpasseringsøvelser med en supertanker. Galskapen og inkompetansen synes her grenseløs.

Den granskingskomiteen som vil prøve å hvitvaske dette skal få svette.



Link til VGs lydfil: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dkdWE/slik-var-de-dramatiske-minuttene-da-knm-helge-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-2&utm_source=vgfront

Telehiv

Jeg tror en klarlegging av ett sentralt forhold kan forklare mye av denne skandalen:

Hvem på KNM Helge Ingstad er det som snakker (helt ukvalifisert, forvirret og ikke-sjøfaglig) på lydfilen i minuttene før kollisjonen?
Utlagt: Hvilken rang og kompetanse hadde vedkommende?
Dette må da offentligheten ha krav på å vite ganske raskt?

For den personen kan ikke ha erfaring med å føre noe fartøy større enn en 9 fots jolle.
Det kan igjen bety at kyndig personell ikke var til stede pÃ¥ broen. 

Så spørs det bare hvor opptatt man blir av å dekke over en evt. slik skandale.
Kjenner jeg disse pappenheimerne rett, kommer de til å prøve å legge lokk på slike evt. sterkt kompromitterende detaljer ved å vise til "hensynet til nasjonens sikkerhet".

Steg 2 i en slik rauredding er selvsagt å la det gå så lang tid (min. 1 år er allerede nevnt) til kommisjonen får legge fram sin rapport, at ytterligere tildekking og omrigging av fakta er blitt mulig.

Telehiv

Vi som fingransker media for å se forsvarets fortløpende avsporinger bort fra det faktum at fregatten rente inn i en oljetanker på størrelse med et internasjonalt handlesenter men med 1000 ganger større katastrofepotensiale, noterer oss at dagens utspill er at "tankbåten kan ha vært ute av kurs".
I går var det at "tankbåten kan muligens ikke ha sett fregatten".....

Det neste blir at nÃ¥r de renner den andre fregatten inn i et isfjell i Arktis og reddes av en russisk atomisbryter, sÃ¥ er ogsÃ¥ det isfjellet "ute av kurs", i tillegg til at regjeringen har tilsluttet seg en hypotese om at isfjell i Arktis egentlig er en utdødd rase. Som førte til at man slo av AIS og andre peilbare systemer, og derfor ikke kan klandres for noen ting. 
Jeg er allerede begynt å grue meg til tidenes dummeste hvitvasking om ca. 12-18 mnd.



Telehiv

Selvsagt skulle forsvaret aldri fått lov til å rote med redningen av skipet, de har jo ingen erfaring med slikt.
De skulle blitt avvæpnet og sendt hjem slik at skikkelig håndtering kunne foregått, jfr. han offiseren som stod bredbeint og "kyndig" i går og erklærte at nå var skipet "sikret og klarert". Det kostet meg 10 sekunder å se på vaierdimensjonene opp mot skipets vekt på ca. 6000 brt, og skjønte at dette går aldri bra.
Men forsvaret har vel heller ikke kalkulator for sånt?

Med forsvaret som "redningsmannskap" er resultatet nå blitt som jeg forventet: Flere vaiere røket og nå synker Helge Ingstad....



Som jeg skrev allerede i starten her: Hvorfor klarte de ikke å bestemme seg for å sette skipet på et intelligent sted?
De hadde mer enn nok tid til det. BARE 50-100 METER NORD FOR SKRÃ?NINGEN DE LANDET DEN PÃ? ER DER EN PERFEKT VIK DE KUNNE STYRT BAUGEN RETT INN I!!!
Det er bare å sjekke sjøkartene for området.
Men de skulle pinadø instruere redningsbåtene om dette også...en gjeng som tydeligvis ikke klarer å lese et vanlig dybdekart?

Bortforklaringene om at det ikke var plass til å svinge:
VG har nå tydeligvis sett seg lei på bortforklaringene, tatt bladet fra munnen, og skriver:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xw0qME/helge-ingstad-sa-de-ikke-kunne-svinge-men-kysten-var-klar-oversiktlig-farvann?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Jeg anbefaler VG å kreve et svar på rang og kompetanse for den personen som snakker på broen på vegne av Helge Ingstad før det smeller.
Praten er helt ikke-sjøfaglig og apatisk, og vedkommende kan som nevnt neppe ha ført noe over en 9 fots jolle i sitt tidligere liv.
Hvis vi ikke får et svar på dette har marinen 10-18 mnd på seg til å tildekke og hvitvaske hele skandalen.

Gjentatte og ynkverdige forsøk på å skylde på andre
Vi ser jo deres talsmenn ute i media allerede med det ene forsøket på avsporing etter det andre. Snart blir det vel lansert som en stor prestasjon av fartøyet å hindre at ikke hele området gikk i lufta, og at disse selvoppofrende foranstaltningene kan forklare fartøyets høyst spesielle manøvreringer...her kommer alle triks og samfunnskanaler til å prøves. Sannheten blir det aller siste vi får reellt innsyn i. Til det trengs et skikkelig "Ingstadgate".

Jeg sier som byoriginalen Kjutta da kirketÃ¥rnet hang pÃ¥ halv Ã¥tte i Kristiansand 9. april 1940: "NÃ¥ mÃ¥ myndighedane gribe inn".... 





translator

Ifølge TV2 skapte ankeret på tankskipet i løpet av sekunder en 50(!) meter lang revne i Helge Ingstad som gikk langsmed fregatten både over og under vannflaten. En soldat forteller hvordan griseflaks kombinert med snartenkthet og besluttsomhet gjorde at han og de som var rundt ham klarte å berge livet.

https://www.tv2.no/nyheter/10223553/
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund