Folkeopplysningen om klima

Started by translator, 03.10.2018, 10:51:18

Previous topic - Next topic

Bebben

Jeg kikket på dette programmet i går, og fant det temmelig overflatisk. Ingen av påstandene fra Klimarealistene blir grundig undersøkt, i stedet blir de motsagt av Samset og Benestad og da er det liksom ferdig. (Benestad trakk like godt fram sin egen studie, som så godt som ingen ville publisere, som stort sett er forbigått i forlegen taushet i klimadebatten og som selv en amatør som jeg kunne finne åpenbare feil i.) Men dette var åpenbart ikke nok, i tillegg måtte klimaskeptikere og -kritikere mistenkeliggjøres etter alle kunstens regler med Oreskes og professor i pejorativ psykologi himself, Stephan Lewandowsky i første stridslinje.

Problemet for NRK et al er at når de kommer trekkende med dette 97 prosent-våset og Big Oil-konspirasjonsteoriene så behøver ingen ta dem seriøst. Hvis dette er kvalitetsstandarden de opererer etter, hva skal man da tro om klimaforskningen generelt?

Dette var bare nok et politisk innlegg i klimakrigen og langt fra objektiv sannhetssøking. Og i dag er det på an igjen med ny rapport fra Klimapanelet, med brask og bram: Hopp når vi sier det. Hopp! Og betal, så klart.

I mellomtiden rapporteres det fra USA at heller ikke demokratene kjører fram klima som noe tema i valgkampen: De har gjerne begynt å forstå hva folk bryr seg om og hva de gir seg en god dag i.



Jo dårligere tider, jo bedre skjemt! (Ernst Röhl)

Petter B

Med all respekt: Pisspreik

Du henviser nå til en - vi får tro den er autentisk) mail - som du ikke har henvist til før. Det har ikke akkurat gjort innleggene dine - i en annen mail? - krystallklare.

Wahl har ikke tatt tak i ALLE punktene dine - jeg ser ikke noen grunn til at han skal la seg styre av deg. Men i alle fall satte han alle påstander fra Klimarealistene ettertrykkelig på plass langt ned i gjørma der de hører hjemme


Quote from: stjakobs on 08.10.2018, 11:16:15
Quote from: Petter B on 08.10.2018, 06:46:19
Ja. Det er en stor forskjell på å referere og å opphøye. Det er to vidt forskjellige meninger. Det jeg mente var at du tar æren for at programmet ble til gjennom mailen din (det er å opphøye seg selv). Wahl refererte - gjenfortalte - ikke din mail. At du i etterkant så refererer det Wahl sa på TV etter å ha hørt det viser hvor tullete innlegget ditt var.


Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette tøvet. Jeg tar ikke æren for noe som helst. Men faktum er at Wahl refererte min epost og at jeg hadde lagt ved et vedlegg der jeg prøvde å gi ham noen idéer til hva som burde undersøkes nøyere. Men han undersøkte ikke. Han valgte minste motstands vei - alarmismens vei.

stjakobs

#17
Petter B

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du blåser deg opp slik. Jeg har forklart - for de som har tungt for det - at jeg skrev en epost som ble sitert i programmet og at jeg la ved ytterligere info. Epost har den egenskap at man kan legge ved vedlegg. Det kan være et bilde, et dokument eller et regneark (+ mye mer). Det var et dokument jeg la ved.

Epost kan være vanskelig å forstå for noen, og jeg ser at du har et slikt problem. Men ikke ta det tungt, du får bare tro på det jeg forteller. Det er nok best for blodtrykket ditt.

Det Wahl presenterte var ikke naturvitenskap, men mistenkeliggjøring av kritikerne, rykter og konspirasjonsteorier. PÃ¥ toppen av det hele brukte han et par "klimaforskere" som faktisk lever av Ã¥ opprettholde alarmismen, som sannhetsvitner.  Det han burde ta tak i var all forfeilet propaganda, overdrivelser, dikt og fanteri som journalister, aktivister og scientivister driver pÃ¥ med. Det er nok av eksempler.
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

PetterT

Det mest skammelige med propaganda-programmet til Wahl var misbruken av hjernevaskede barn som "sannhetsvitner" i et program som liksom skulle være saklig.
Bruk av psykologen Lewandowsky er også lavmål. Psykologi er desidert verdens minst eksakte "vitenskap".
Det er tanken som teller :-)

stjakobs

Jeg har skrevet en ny epost til Wahl der jeg sier meg skuffet over det han og TeddyTV har fått til om klimaet. Samtidig har jeg lagt det ut på debatt1.no under tittelen "Terningekast 1 til NRKs program KLIMAKRISA med Andreas Wahl"

Lenke: https://debatt1.no/terningekast-1-til-nrks-program-klimakrisa-med-andreas-wahl/

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

translator

#20
Godt og grundig arbeid, stjakobs (....men jeg er redd det lander på steingrunn hos mottakeren)

Jeg vil bare legge til at NRK har faktisk sendt begge filmene om Svensmark, altså både "Kampen om klimaet" (2002) og "Skymysteriet" (2008). Sistnevnte ble sendt i programposten Schrødingers katt og var det siste programmet med Eivind Grimsby Haarr som programleder. Dette er siste gangen jeg kan huske at NRK har sendt noe som overhodet kan betraktes som kritikk av IPCC. Tenk at det er ti år siden! Vi som var aktive på AD (Aftenpostens debattsentral) den gangen var så heldige å bli tipset av solforsker Pål Brekke, som også deltok i en diskusjon etter programmet. Det var også Brekke som tipset oss året etter om at Svensmark skulle holde en presentasjon av arbeidet sitt i Oslo (og ga undertegnede muligheten til å treffe Svensmark personlig!) Det er synd at Brekke, etter provokasjoner fra kolleger, ikke lenger er aktiv i klimadebatten.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

stjakobs

Jeg har nå fått svar fra Andreas Wahl:

QuoteHei Steinar,

Du har rett i at vi brukte deler av e-posten fra deg som eksempel på ønskene om at vi skulle ta for oss klimaendringer. Vi tok din, og andres, oppfordring på alvor. Vi sjekket ut, med de samme metodene og kravene vi benytter i de andre episodene.

Vi har nok et annet syn enn deg på hva som er god forskning Jeg kan forstå at du er skuffet når vi ikke konkluderer i tråd med dine oppfatninger.

Vennlig hilsen
Andreas Wahl


Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

I kveldens Dagsrevyen presterte NRK et nytt lavmål mht. vettløs klimaalarmisme: De kunne stolt forkynne at de hadde en veldig forklarende bildeserie om hvor dramatisk klimaendringene nå var blitt. Med våre tidligere erfaringer fra her omtalte Folkeopplysningen var det bare å stålsette seg til det som bare måtte bli noe nytt visvas.

Og om det ble:
- til dramatisk musikk startet bildeserien med et bilde av en enslig isbjørn.....som kjent har isbjørnbestanden blitt mangedoblet de siste tiårene og stortrives under dagens "klimaendringer"
- så kunne man opplyse at Nigardsbreen var minket så mye i det siste - uten å nevne det variable totalbildet for alle de norske breene, som har vært både større og mindre enn i dag flere ganger de siste generasjonene, bl.a. mer avhengig av kystnærhet og nedbør enn "global oppvarming"
- deretter var det tiden for å fortelle at det varme deilige sommerværet Sør-Norge opplevde i 2018 var et resultat av "klimaendringer" (uten å nevne at Nord-Norge ikke hadde det vær-festlig i det hele tatt sommeren 2018)
- visvaset med useriøs sammenroting av vær og klima bare fortsatte i samme dur, uten en eneste relasjon til de faglige kravene for å snakke om "klimatrender" (som krever minst 30 års data for å bli aktuelt i det hele tatt)
- jeg antar de må ha innsett at de ikke hadde reelle momenter å komme med, for bildeserien tonet ut med (fritt etter hukommelsen) at "klimaendringene er her, men de kommer umerkelig og langsomt"

Til slutt truet NRK med at de skulle komme med flere slike presentasjoner av "klimaendringer".
For å underbygge visvaset hadde de hentet inn Ketil Isaksen fra Met. inst. Han var åpenbart utilpass med å klare å hoste opp relevante argument som kunne understøtte NRKs visvas, og ble stående og vri seg og prøve å se alvorstynget ut. Relevante klimaargument var totalt fraværende, men han leverte noen fraser om forhold som seriøs vitenskap har tilbakevist for lengst.

Kort sagt: Hvor lenge skal dette tøvet vare, med en pinlig allianse mellom ignorante klimafanatikere i NRK og klimafaglig svake hobbyopportunister fra Met. Inst.? For ikke å snakke om enda verre kasus fra Cicero og Bjerknessenteret.

Jeg er redd denne figuren kunne levert en mer innsiktsfull rapport om verdens klimatilstand enn et NRK uten voksentilsyn,
det er rart med dem som kjenner ting fordomsfritt på kroppen:



frankolsen

Quote from: Telehiv on 12.01.2019, 21:46:57
I kveldens Dagsrevyen presterte NRK et nytt lavmål mht. vettløs klimaalarmisme: De kunne stolt forkynne at de hadde en veldig forklarende bildeserie om hvor dramatisk klimaendringene nå var blitt. Med våre tidligere erfaringer fra her omtalte Folkeopplysningen var det bare å stålsette seg til det som bare måtte bli noe nytt visvas.


Dette må vel være omtrent det samme som de presenterer her, der de har reist rundt i vårt langstrakte land i ett helt år for våre lisenspenger og fanget noen eksempler på klimaforandringene på minnebrikka:
https://www.nrk.no/jakten-pa-klimaendringene-1.14375177

PS !! Legg merke til demningen i Bergen som "brast på grunn av ekstrem nedbør" !!

Telehiv

Ja, det var deler av dette som ble vist på Dagsrevyen lørdag kveld.
Spekulativt og ufaglig vås og sludder, så langt fra seriøs vitenskap at det nesten er vanskelig å tro at sånt tendensiøst søppel kan slippes ut på landets statskanal.

brimhesten

Ja ja-dette innslaget i NRK Dagsrevyen var fullt på høyde med propagandaen til Al Gore.Når tid skal folk sjå at "Keiseren forsatt er utan klær"


"Der alle tenkjer likt,tenkjer ingen mykje"

Telehiv

Quote from: brimhesten on 13.01.2019, 14:02:03
Ja ja-dette innslaget i NRK Dagsrevyen var fullt på høyde med propagandaen til Al Gore.Når tid skal folk sjå at "Keiseren forsatt er utan klær"


"Der alle tenkjer likt,tenkjer ingen mykje"

brimhesten,
kan ikke huske at jeg har ønsket deg velkommen før. Så for sikkerhets skyld: Velkommen til fresk og åpenhjertig debatt!
Innlegget ditt tyder på at du har gjennomskuet det som trengs, så ser fram til flere bidrag fra din hånd!

PS: Ditt nick "brimhesten" har sÃ¥ vidt jeg erindrer ikke noe med dyreriket Ã¥ gjøre, men er et gammelt begrep i kyst-Norge som beskriver hvordan havet treffer berget og kastes ut igjen i en stor skavl (brem) - noe som gjør at bÃ¥ter og folk i havsnød helst ikke ville inn i det koket der. Noen steder ble det visst sagt at brimhesten drepte flere enn storhavet klarte: Utslitte folk som nesten hadde berget seg i land fikk nÃ¥destøtet der... 
Er det din forståelse av begrepet også?

translator

Helge Lurås har en kommentar på resett.no (som er i ferd med å bli den nye Nettavisen, etter at kommentarfeltet ble fjernet der) som går direkte på dette seneste propagandautspillet fra NRK.

https://resett.no/2019/01/13/nrk-tar-klimaaktivismen-til-nye-hoyder/
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

brimhesten

Telehiv
Hei-takk for velkomsthilsen.
Eg har følgt med og lest denne debattsida i ganske lang tid -det er snakk om minst 2 år hvis eg hukser rett.
Det har vert nyttig og lærerikt.
Har brukt dei siste 5 åra til å lesa meg opp på tema klima-så litt har eg fått med meg.
Ang. navnet brimhesten så er det korrekt at det har med bølger å hav å gjera(brukt av Arne Garborg).
Til meir eg les om den såkalla "klimakrisen" des større blir frustrasjonen.Har komt til den konklusjonen at med tid og stunde seirer kanskje fornuften.
Håper eg får leva lenge nok til å sjå det henda.