Folkeopplysningen om klima

Started by translator, 03.10.2018, 10:51:18

Previous topic - Next topic

translator

I kveld sender NRK1 en ny del i serien Folkeopplysningen. Programmet er allerede lagt ut på nett.

QuoteFinnes det gode grunner til å tvile på det vi blir fortalt om klimakrisa? Programleder Andreas Wahl lar klimaskeptikerne slippe til, og ettergår alle deres påstander for å sjekke om de har noe for seg.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50002518/03-10-2018
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

translator,
jeg er redd Wahl er en tilpasningsdyktig karrieregutt som neppe vil gå utenfor "BBC-direktivet" (se min tidligere KD-artikkel om dette: http://klimadebatt.com/forum/index.php?topic=1041.0 ) når han offisielt skal slippe til "klimaskeptikere":

â??There may be occasions to hear from a denierâ? but only â??with appropriate challenge from a knowledgeable interviewerâ?.



Mitt stalltips er at først lar han "klimaskeptikerne" få snakke, så kommer en ny sekvens der Samset (eller en annen oppnevnt "spesialist") har fått se disse uttalelsene, og med manus i hånden har en systematisk avvisning på plass. Kan ikke tenke meg at de får lov å møte Samset eller lignende ansikt til ansikt. Det kunne krevd mye redigering!
----------------------------------------------------------------------

PS:
Før TV skrus på, vil jeg minne om at den uavhengige vitenskapelige verden har for lengst gjennomskuet at mainstream klimaforskning i minst et par tiår har måttet flytte rundt på tidligere merkepåler - til og med dem som var forankret i "konsensus" (sic!) - for å unngå det endelige sammenbrudd for CO2-hypotesen. Wahl kommer ikke akkurat til å prøve å avsløre dette, det tror jeg vi kan fastslå i god tid før sending.

Men det knaker rundt om, på andre steder enn i MSM.
For hva er det den frie, våkne forskning har sett skje av faglig villedning rundt klima i flere tiår nå? Her noen velkjente, men akk så triste eksempler på vitenskapelig grums:

- den manglende atmosfæreoppvarmingen etter 1998 førte til navneskifte fra "global oppvarming" til det vitenskapelig sett meningsløse begrepet "klimaendringer". Hvor er etikken ifht Poppers klassiske falsifikasjonslære her!?
- for selvsagt var dette ren taktikk: Slik fikk man albuerom til å bruke hva som helst av kirsebærplukkede værforhold til hva som helst av kvasivitenskapelig klimaalarmisme, til stor glede for både MSM og stipendhungrige klimaoppkomlinger. I dag er for eksempel Samset ute og alarmerer rundt at et Maersk-skip har fulgt etter svære russiske atomisbrytere gjennom Nordøstpassasjen - vet Samset hvor lenge disse isbryterne har gjort det samme før? Hadde han vært båtkyndig, kunne han fulgt etter i en snekke.
- den manglende atmosfæreoppvarmingen og tilhørende fravær av hot spot i troposfæren ble erstattet av nykonstruert alarmisme for dyphavene med ingen datahistorikk å falsifisere mot
- samtidig endret man metoder og parametre for varme- og energiforhold, og kunne slik bygge "ny kunnskap" inn i nykonstruert (og dermed ufalsifiserbar historisk statistikk)
- strategimønsteret som avdekkes er at temperaturbaserte data forlates der det ikke vises ønskelig utvikling, og erstattes med ahistoriske data som ikke like enkelt kan falsifiseres
- man fant herunder opp begrepet "ekstremvær" for det vi tidligere kalte en vanlig storm, og foretar samtidig en omskrivning og "uteglemming" av faktiske historiske forhold rundt flom, tørke, vind, osv.

Det er nok nødvendig Ã¥ introdusere begrepet KKK-øvelser  
Denne nye taktiske klimalære kan kort oppsummeres slik:

"All frykt og støy du klarer å koke opp under dette vitenskapelige grautfatet, gjør oss viktige i offentlighetens øyne og du blir en respektert forsker"


Enkelte andre vil nok derimot si at dette er den største pinlighet vi kjenner i dagens vitenskaper.
Eller det man lett ironisk kan kalle "den druknendes siste KKK-øvelser"  ("klassisk kreativ klimavanntrÃ¥ing)



Telehiv

#2
Nå har jeg akkurat sjekket på NRK, og de har allerede lagt ut programmet her: https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50002518/03-10-2018

Har ikke fÃ¥tt sett det ennÃ¥, sÃ¥ jeg vet ikke om mitt opprinnelig tips slÃ¥r inn  :o

Siste (etter å ha sett første del):
Dette overgår mine mest "ekstreme" forventninger: En kvikk sjekk viser at ikke bare Samset, men også "the sayings of Rasmus" er sannhetskilder.
Og dramaturgien var akkurat som jeg ventet.

Neste:
Vi må vel også få påvist at klimaskeptikere driver med "konspirasjoner" også?
Jeg får se videre....

Jeg gir meg ende over  :-X

translator

Quote from: Telehiv on 03.10.2018, 15:45:50
translator,
jeg er redd Wahl er en tilpasningsdyktig karrieregutt som neppe vil gå utenfor "BBC-direktivet"

Mitt stalltips er at først lar han "klimaskeptikerne" få snakke, så kommer en ny sekvens der Samset (eller en annen oppnevnt "spesialist") har fått se disse uttalelsene, og med manus i hånden har en systematisk avvisning på plass. Kan ikke tenke meg at de får lov å møte Samset eller lignende ansikt til ansikt. Det kunne krevd mye redigering!
----------------------------------------------------------------------

Du traff bra! Samset var definitivt til stede, Benestad også, men jeg synes ikke "skeptikerne" (representert ved Jødal, Ellestad og Solheim) fikk snakke så mye, før helt på slutten av programmet der de kort fikk kommentere det seerne er blitt servert. Jeg er enig med Morten Jødal, dette var skuffende dårlig. Jeg hadde forsåvidt forventet meg en "riktig" konklusjon, men at det skulle bli så unyansert som dette bidrar definitivt ikke til noen "folkeopplysning", snarere tvert imot!
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Telehiv

Nei,
dette var direkte skremmende dårlig. � komme med Oreskes og Lewandowsky som sannhetsvitner på vitenskap er jo direkte pinlig for NRK, to av dem som mest av alle har gjort seg en lukrativ levevei av å konstruere konspirasjonsteorier rundt "climate deniers".

Er litt spent på om Klimarealistene vil ta opp saken på egen sider?
Tror ikke de tre deltakerne derfra i sine villeste fantasier kunne forutse at de ville bli misbrukt på denne måten.

translator

#5
Ikke ennÃ¥, ser det ut til. Kommer nok  ;)

http://www.klimarealistene.com/2018/09/20/nrks-klimaindoktrinering-for-full-maskin/

PS. På denne linken, øverst i kommentarfeltet:

QuoteAndreas Wahl hadde i gÃ¥r (26. september 2018) et glimrende program der han satte frykten for atomkraft i et rett perspektiv. Det er utrolig hvilke feiloppfatninger som finnes blant befolkningen om â??atomfarenâ? selv blant antatt velutdannede studenter pÃ¥ Blindern. Riktignok kom der flere henvisninger til klimakrisen/klimakatastrofen men faktaopplysningene om atomkraftens farer og strÃ¥ling var likevel svært opplysende. NÃ¥ ser jeg at han kommer med et nytt program om klimakatastrofen onsdag 3. oktober 2018 der til og med klimaskeptikere skal fÃ¥ komme til orde. Det blir interessant Ã¥ se hva NRK kan komme med i denne sammenhengen.

Jeg er enig i at programmet om atomkraft var folkeopplysende. Men dette? Akk ja, det er nok flere som kommer til å bli skuffet.

Tja, det er visst bare å lese videre nedover kommentarfeltet... Geir Aaslid skriver:

QuoteNRK selger dette programmet som folkeopplysning basert på naturvitenskap, hvor også Andreas Wahl selges som en objektiv og saklig programleder.

Dette var forutsetningen for Klimarealistenes deltagelse i programmet, en avtale som ble brutt av NRK og Teddy TV som produserer programmet, som i stor grad består av sjikane og trakassering fra en svært lite objektiv og saklig programleder.

KRs deltagere har derfor insistert på en tilleggsplakat på 2,5 minutter på slutten av programmet som en forutsetning for å godta vår medvirkning, der alternativet var å trekke seg og bruke domstolene for å nekte NRK å forulempe Klimarealistene på usaklig vis.

Denne tilleggsavtalen ble gjort i forrige uke med advokater tilstede fra begge parter, men det gjenstår å se hvorvidt NRK/teddy også vil bryte denne tilleggsavtalen slik de brøt selve programavtalen i sin iver etter å knuse all opposisjon mot offisiell klimapolitikk.

Så sånn var det med den folkeopplysningen.
"Media har sluttet å granske makthaverne på vegne av innbyggerne.
I stedet har de begynt å granske innbyggerne på vegne av makthaverne"
---------Helena Edlund

Okular

Quote from: translator on 03.10.2018, 10:51:18
I kveld sender NRK1 en ny del i serien Folkeopplysningen. Programmet er allerede lagt ut på nett.

QuoteFinnes det gode grunner til å tvile på det vi blir fortalt om klimakrisa? Programleder Andreas Wahl lar klimaskeptikerne slippe til, og ettergår alle deres påstander for å sjekke om de har noe for seg.

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50002518/03-10-2018

Man ser jo lett hvor dette bærer hen allerede i episodebeskrivelsen (over). Allerede i startpremisset feiler de jo. De begynner rett og slett med det eldste (og mest anti-vitenskapelige) trikset i boka: Hvis du ikke har noen sak, snu bevisbyrden! De skriver det jo ut i klartekst: Her er det ikke de fullstendig usubstansierte påstandene fra de som mener vi har en "klimakrise" som skal ettergås, nei, det er de som stiller spørsmål ved påstandene om "klimakrise" som skal sjekkes ...

PetterT

Klimarealistene har en grundig gjennomgang og slakt av programmet nå:

NRKs villedende og sjikanerende folkeopplysning
http://www.klimarealistene.com/2018/10/03/nrks-villedende-og-sjikanerende-folkeopplysning/
Det er tanken som teller :-)

Telehiv

#8
Hvis jeg hadde vært en dedikert klimaalarmist, men likevel med et snev av intelligens tilbake, og bivånet gårsdagens EKSTREMT gjennomskuelige NRK-forvrengning av klimaforskningen, ville det vært rart om jeg ikke begynte å undres på om jeg
a) EGENTLIG har meldt meg på rett klubb, eller
b) VIRKELIG er forfulgt av onde markedskrefter og konspiratører som vil bruke klimafornektelse til å ødelegge verden og ruinere meg, eller om jeg faktisk
c) SJOKKERENDE NOK betaler lisens til et medium som lurer meg trill rundt

Men når vettet mangler, står man jo alltids tilbake med slagordet "klubben i mitt hjerte".
Og ektefølt Weltschmertz* skal man ikke kimse av.

*Weltschmerz (tysk «verdenssmerte») er et begrep brukt av den tyske forfatteren Jean Paul, og betegner den smertelige følelsen en opplever som forstår at den fysiske virkeligheten aldri kan tilfredsstille sinnets behov, en følelse av egen og av verdens utilstrekkelighet.

stjakobs

#9
Jeg har nå mannet meg opp til å se programmet til Wahl (jeg var advart på forhånd) og ser at han startet med å referere en epost jeg skrev til ham for 2 år siden. Dette var det jeg gav ham som info:
Quote
"Andreas.

Jeg setter stor pris på arbeidet du gjør for å fremme interessen for naturvitenskap i media. Jeg tror likevel jeg har en utfordring til deg. Hva med å dukke litt ned i dagens situasjon innenfor klimadebatten? Hva med å sjekke litt mer om hva forskerne er enige om og hva som overdrives av aktivister, politikere og media?

Her er forslag til noen punkter som kan undersøkes nærmere:

- Hva er egentlig sannheten omkring påstanden om at det er 97% konsensus blant klimaforskerne om at CO2 er hoveddrivkraften til økning av den globale temperaturen?

- Hvor god er korrelasjonen mellom predikasjonene til klimamodellene og den virkelig målte temperaturstigningen?

- Sentralt i teorien om CO2s påvirkning er vanndampens positive tilbakekobling. Dette skulle gi opphav til et såkalt hot-spot i atmosfæren. Hva er status angående dette hot-spotet og hvorfor er det plutselig blitt så stille om det?

- Siden utformingen av IPCCs rapporter for beslutningstakere i stor grad utføres av byråkrater og politikere, hvor mye kan man egentlig stole på konklusjonene (da disse ofte avviker fra det som konkluderes med i de vitenskapelige rapportene)?

- Hva kommer det av at mange forskere går ut mot den skremmende delen av CO2-teorien når de går av med pensjon?

- Hvorfor tyr media stadig til intervju av folk i stor grad tjener til livets opphold ved å vedlikeholde CO2-overdrivelsene (miljøaktivister, politikere og media)?

- Siden klimaforskning i stor grad er en syntese av forskjellige grener innenfor naturvitenskapen â?? hva med Ã¥ sjekke meningene og observasjonene til geologer, paleontologer, glasiologer, oceanografer, astronomer/solforskere, biologer m.m.?

- Har vi virkelig en galopperende havstigning?

- Har vi virkelig en akselererende, global temperaturstigning?

- Hva sier historien om tidligere tiders klima sammenlignet med dagens?

- Når begynte isbreene å smelte og hva er tilstanden i dag?

- Historiske temperaturdata utsettes i dag for noe som kalles homogenisering. Dette er en form for korrigering av eventuelle målefeil som har forekommet. Hvorfor korrigeres tidligere tiders målte temperaturer stort sett ned, slik at det ser ut som temperaturstigningen stadig blir større enn den som rådata viser til?

- Hvilken innvirkning fikk det på temperaturdata at antall målestasjoner som ble benyttet plutselig ble fjernet fra bruk i statistikkene? Dette minket tallet på aktive målestasjonene drastisk omkring 1980-tallet, der mange av de rurale stasjonene rett og slett ble kuttet ut, og de varmeste stasjonen ble igjen.

- Påstandene om økende antall tilfeller av ekstremvær, hvor godt stemmer det med statistiske data?

- Ivar Giæver fikk i 1973 nobelprisen i fysikk. Han går sterkt ut mot skremselsdelen av CO2-teorien. Hvorfor intervjuer ikke NRK ham når han er hjemme på sine årlige norgesbesøk?

- Hvorfor er media så uvillige til å sjekke status på teorien og målingene til Henrik Svensmark/CERN (v. CLOUD-eksperimentet)?

- Innenlandsisen i Antarktis og Grønland, minker den faretruende?

- Hvordan står det til med havisen i verden?

Dette var noen punkter som folk flest sannsynligvis ikke vet særlig mye om. Derfor skulle jeg ønske at du kunne lage et TV-program uten å blande inn aktivister og folk som lever av å opprettholde en viss grad av skremsler (= CICERO, politikere + noen få andre personer jeg ikke skal navngi, men som NRK har benyttet til overmål).

Tar du utfordringen?"




På meg virker det ikke som han traff "ballen". Det ser jamen ut som han spilte på en feil "bane".

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Telehiv

Jeg må bare si det som det er: Etter sitt skandaløse "klimaprogram" er Wahl æreløs for all framtid hos meg.
Det blir selvsagt umulig å ta alvorlig noe den figuren fremmer heretter.
Som dere kan se i trådstarten traff jeg dessverre altfor godt mht. hvordan dette ville utarte seg.
Men at det skulle bli S� ille, det hadde jeg faktisk ikke turt å tenke engang. Men bl.a. den groteske hjernevaskerscenen med barnene overgikk alt jeg kunne forestille meg selv på dette området. Hvis ikke NRK rykker ut og beklager den scenen skjønner jeg ingenting.



Petter B

Jeg synes du opphøyer deg selv en god del her. Det brevet Wahl refererer til er i alle fall ikke din mail

Quote from: stjakobs on 06.10.2018, 11:00:32
Jeg har nå mannet meg opp til å se programmet til Wahl (jeg var advart på forhånd) og ser at han startet med å referere en epost jeg skrev til ham for 2 år siden. Dette var det jeg gav ham som info:
Quote
"Andreas.

Jeg setter stor pris på arbeidet du gjør for å fremme interessen for naturvitenskap i media. Jeg tror likevel jeg har en utfordring til deg. Hva med å dukke litt ned i dagens situasjon innenfor klimadebatten? Hva med å sjekke litt mer om hva forskerne er enige om og hva som overdrives av aktivister, politikere og media?

Her er forslag til noen punkter som kan undersøkes nærmere:

- Hva er egentlig sannheten omkring påstanden om at det er 97% konsensus blant klimaforskerne om at CO2 er hoveddrivkraften til økning av den globale temperaturen?

- Hvor god er korrelasjonen mellom predikasjonene til klimamodellene og den virkelig målte temperaturstigningen?

- Sentralt i teorien om CO2s påvirkning er vanndampens positive tilbakekobling. Dette skulle gi opphav til et såkalt hot-spot i atmosfæren. Hva er status angående dette hot-spotet og hvorfor er det plutselig blitt så stille om det?

- Siden utformingen av IPCCs rapporter for beslutningstakere i stor grad utføres av byråkrater og politikere, hvor mye kan man egentlig stole på konklusjonene (da disse ofte avviker fra det som konkluderes med i de vitenskapelige rapportene)?

- Hva kommer det av at mange forskere går ut mot den skremmende delen av CO2-teorien når de går av med pensjon?

- Hvorfor tyr media stadig til intervju av folk i stor grad tjener til livets opphold ved å vedlikeholde CO2-overdrivelsene (miljøaktivister, politikere og media)?

- Siden klimaforskning i stor grad er en syntese av forskjellige grener innenfor naturvitenskapen â?? hva med Ã¥ sjekke meningene og observasjonene til geologer, paleontologer, glasiologer, oceanografer, astronomer/solforskere, biologer m.m.?

- Har vi virkelig en galopperende havstigning?

- Har vi virkelig en akselererende, global temperaturstigning?

- Hva sier historien om tidligere tiders klima sammenlignet med dagens?

- Når begynte isbreene å smelte og hva er tilstanden i dag?

- Historiske temperaturdata utsettes i dag for noe som kalles homogenisering. Dette er en form for korrigering av eventuelle målefeil som har forekommet. Hvorfor korrigeres tidligere tiders målte temperaturer stort sett ned, slik at det ser ut som temperaturstigningen stadig blir større enn den som rådata viser til?

- Hvilken innvirkning fikk det på temperaturdata at antall målestasjoner som ble benyttet plutselig ble fjernet fra bruk i statistikkene? Dette minket tallet på aktive målestasjonene drastisk omkring 1980-tallet, der mange av de rurale stasjonene rett og slett ble kuttet ut, og de varmeste stasjonen ble igjen.

- Påstandene om økende antall tilfeller av ekstremvær, hvor godt stemmer det med statistiske data?

- Ivar Giæver fikk i 1973 nobelprisen i fysikk. Han går sterkt ut mot skremselsdelen av CO2-teorien. Hvorfor intervjuer ikke NRK ham når han er hjemme på sine årlige norgesbesøk?

- Hvorfor er media så uvillige til å sjekke status på teorien og målingene til Henrik Svensmark/CERN (v. CLOUD-eksperimentet)?

- Innenlandsisen i Antarktis og Grønland, minker den faretruende?

- Hvordan står det til med havisen i verden?

Dette var noen punkter som folk flest sannsynligvis ikke vet særlig mye om. Derfor skulle jeg ønske at du kunne lage et TV-program uten å blande inn aktivister og folk som lever av å opprettholde en viss grad av skremsler (= CICERO, politikere + noen få andre personer jeg ikke skal navngi, men som NRK har benyttet til overmål).

Tar du utfordringen?"

På meg virker det ikke som han traff "ballen". Det ser jamen ut som han spilte på en feil "bane".

På meg ser det ikke ut som du fikk med deg programmet. Prøv å manne deg opp litt til og sjekk på NRK.no. Det er tekstet så det skulle la seg gjøre å få med seg innledningen til Wahl

stjakobs

#12
Hallo! Dette var vedlegget til eposten.

Teksten i selve eposten var slik:

QuoteSom fysiker har jeg i mange år med stigende irritasjon observert alle overdrivelsene som aktivister, politikere m.flere har bedrevet i samband med diskusjonen om klimaendringene.

Hadde det ikke vært  pÃ¥ sin plass Ã¥ rydde litt opp i hva som er tull og hva som er fakta i denne sammenhengen?

Vedlagt er noen av de punktene som kunne være verd å undersøke nærmere.

Med hilsen


Steinar Jakobsen


Opphøyer? H�?

Sist jeg sjekket er det faktisk forskjell på å opphøye og å referere.
Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.

Petter B

Ja. Det er en stor forskjell på å referere og å opphøye. Det er to vidt forskjellige meninger. Det jeg mente var at du tar æren for at programmet ble til gjennom mailen din (det er å opphøye seg selv). Wahl refererte - gjenfortalte - ikke din mail. At du i etterkant så refererer det Wahl sa på TV etter å ha hørt det viser hvor tullete innlegget ditt var.

Jeg liker denne siden da den har mye høyere takhøyde enn Klimarealistens blogg. Men det virker ikke alltid som om klimadissidentene her er noe særlig mer å stole på



Quote from: stjakobs on 07.10.2018, 23:35:29
Hallo! Dette var vedlegget til eposten.

Teksten i selve eposten var slik:

QuoteSom fysiker har jeg i mange år med stigende irritasjon observert alle overdrivelsene som aktivister, politikere m.flere har bedrevet i samband med diskusjonen om klimaendringene.

Hadde det ikke vært  pÃ¥ sin plass Ã¥ rydde litt opp i hva som er tull og hva som er fakta i denne sammenhengen?

Vedlagt er noen av de punktene som kunne være verd å undersøke nærmere.

Med hilsen


Steinar Jakobsen


Opphøyer? H�?

Sist jeg sjekket er det faktisk forskjell på å opphøye og å referere.

stjakobs

Quote from: Petter B on 08.10.2018, 06:46:19
Ja. Det er en stor forskjell på å referere og å opphøye. Det er to vidt forskjellige meninger. Det jeg mente var at du tar æren for at programmet ble til gjennom mailen din (det er å opphøye seg selv). Wahl refererte - gjenfortalte - ikke din mail. At du i etterkant så refererer det Wahl sa på TV etter å ha hørt det viser hvor tullete innlegget ditt var.


Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette tøvet. Jeg tar ikke æren for noe som helst. Men faktum er at Wahl refererte min epost og at jeg hadde lagt ved et vedlegg der jeg prøvde å gi ham noen idéer til hva som burde undersøkes nøyere. Men han undersøkte ikke. Han valgte minste motstands vei - alarmismens vei.

Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.