Skrevet av Emne: Folkeopplysningen om klima  (Lest 7133 ganger)

Bebben

• Supermedlem
    • Vis profil
Sv: Folkeopplysningen om klima
« Svar #15 på: 08.10.2018, 12:20:38 »
Jeg kikket på dette programmet i går, og fant det temmelig overflatisk. Ingen av påstandene fra Klimarealistene blir grundig undersøkt, i stedet blir de motsagt av Samset og Benestad og da er det liksom ferdig. (Benestad trakk like godt fram sin egen studie, som så godt som ingen ville publisere, som stort sett er forbigått i forlegen taushet i klimadebatten og som selv en amatør som jeg kunne finne åpenbare feil i.) Men dette var åpenbart ikke nok, i tillegg måtte klimaskeptikere og -kritikere mistenkeliggjøres etter alle kunstens regler med Oreskes og professor i pejorativ psykologi himself, Stephan Lewandowsky i første stridslinje.

Problemet for NRK et al er at når de kommer trekkende med dette 97 prosent-våset og Big Oil-konspirasjonsteoriene så behøver ingen ta dem seriøst. Hvis dette er kvalitetsstandarden de opererer etter, hva skal man da tro om klimaforskningen generelt?

Dette var bare nok et politisk innlegg i klimakrigen og langt fra objektiv sannhetssøking. Og i dag er det på an igjen med ny rapport fra Klimapanelet, med brask og bram: Hopp når vi sier det. Hopp! Og betal, så klart.

I mellomtiden rapporteres det fra USA at heller ikke demokratene kjører fram klima som noe tema i valgkampen: De har gjerne begynt å forstå hva folk bryr seg om og hva de gir seg en god dag i.

Grab 'em by the hockey stick!

Petter B

• Nybegynner
  • *
    • Vis profil
« Svar #16 på: 08.10.2018, 16:20:21 »
Med all respekt: Pisspreik

Du henviser nå til en - vi får tro den er autentisk) mail - som du ikke har henvist til før. Det har ikke akkurat gjort innleggene dine - i en annen mail? - krystallklare.

Wahl har ikke tatt tak i ALLE punktene dine - jeg ser ikke noen grunn til at han skal la seg styre av deg. Men i alle fall satte han alle påstander fra Klimarealistene ettertrykkelig på plass langt ned i gjørma der de hører hjemme

Ja. Det er en stor forskjell på å referere og å opphøye. Det er to vidt forskjellige meninger. Det jeg mente var at du tar æren for at programmet ble til gjennom mailen din (det er å opphøye seg selv). Wahl refererte - gjenfortalte - ikke din mail. At du i etterkant så refererer det Wahl sa på TV etter å ha hørt det viser hvor tullete innlegget ditt var.

Jeg skjønner ikke hvor du vil hen med dette tøvet. Jeg tar ikke æren for noe som helst. Men faktum er at Wahl refererte min epost og at jeg hadde lagt ved et vedlegg der jeg prøvde å gi ham noen idéer til hva som burde undersøkes nøyere. Men han undersøkte ikke. Han valgte minste motstands vei - alarmismens vei.

stjakobs

• Seniormedlem
  • Without geometry, life is pointless
    • Vis profil
« Svar #17 på: 08.10.2018, 20:37:47 »
Petter B

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du blåser deg opp slik. Jeg har forklart - for de som har tungt for det - at jeg skrev en epost som ble sitert i programmet og at jeg la ved ytterligere info. Epost har den egenskap at man kan legge ved vedlegg. Det kan være et bilde, et dokument eller et regneark (+ mye mer). Det var et dokument jeg la ved.

Epost kan være vanskelig å forstå for noen, og jeg ser at du har et slikt problem. Men ikke ta det tungt, du får bare tro på det jeg forteller. Det er nok best for blodtrykket ditt.

Det Wahl presenterte var ikke naturvitenskap, men mistenkeliggjøring av kritikerne, rykter og konspirasjonsteorier. På toppen av det hele brukte han et par "klimaforskere" som faktisk lever av å opprettholde alarmismen, som sannhetsvitner.  Det han burde ta tak i var all forfeilet propaganda, overdrivelser, dikt og fanteri som journalister, aktivister og scientivister driver på med. Det er nok av eksempler.
« Siste redigering: 08.10.2018, 21:36:10 av stjakobs »
“Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.”

PetterT

• Supermedlem
  • Tenk sjæl
    • Vis profil
« Svar #18 på: 08.10.2018, 21:54:27 »
Det mest skammelige med propaganda-programmet til Wahl var misbruken av hjernevaskede barn som "sannhetsvitner" i et program som liksom skulle være saklig.
Bruk av psykologen Lewandowsky er også lavmål. Psykologi er desidert verdens minst eksakte "vitenskap".
Det er tanken som teller :-)

stjakobs

• Seniormedlem
    • Vis profil
« Svar #19 på: 11.10.2018, 17:20:17 »
Jeg har skrevet en ny epost til Wahl der jeg sier meg skuffet over det han og TeddyTV har fått til om klimaet. Samtidig har jeg lagt det ut på debatt1.no under tittelen "Terningekast 1 til NRKs program KLIMAKRISA med Andreas Wahl"

Lenke: https://debatt1.no/terningekast-1-til-nrks-program-klimakrisa-med-andreas-wahl/

“Politics is the art of looking for trouble, finding it everywhere, diagnosing it incorrectly and applying the wrong remedies.”

translator

• Seniormedlem
    • Vis profil
« Svar #20 på: 12.10.2018, 00:12:50 »
Godt og grundig arbeid, stjakobs (....men jeg er redd det lander på steingrunn hos mottakeren)

Jeg vil bare legge til at NRK har faktisk sendt begge filmene om Svensmark, altså både "Kampen om klimaet" (2002) og "Skymysteriet" (2008). Sistnevnte ble sendt i programposten Schrødingers katt og var det siste programmet med Eivind Grimsby Haarr som programleder. Dette er siste gangen jeg kan huske at NRK har sendt noe som overhodet kan betraktes som kritikk av IPCC. Tenk at det er ti år siden! Vi som var aktive på AD (Aftenpostens debattsentral) den gangen var så heldige å bli tipset av solforsker Pål Brekke, som også deltok i en diskusjon etter programmet. Det var også Brekke som tipset oss året etter om at Svensmark skulle holde en presentasjon av arbeidet sitt i Oslo (og ga undertegnede muligheten til å treffe Svensmark personlig!) Det er synd at Brekke, etter provokasjoner fra kolleger, ikke lenger er aktiv i klimadebatten.
« Siste redigering: 12.10.2018, 00:31:17 av translator »

stjakobs

• Seniormedlem
    • Vis profil
« Svar #21 på: 19.10.2018, 17:56:36 »
Jeg har nå fått svar fra Andreas Wahl:

Sitat
Hei Steinar,

Du har rett i at vi brukte deler av e-posten fra deg som eksempel på ønskene om at vi skulle ta for oss klimaendringer. Vi tok din, og andres, oppfordring på alvor. Vi sjekket ut, med de samme metodene og kravene vi benytter i de andre episodene.

Vi har nok et annet syn enn deg på hva som er god forskning Jeg kan forstå at du er skuffet når vi ikke konkluderer i tråd med dine oppfatninger.

Vennlig hilsen
Andreas Wahl